ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ

To χρυσό ζευγάρι της αμερικανικής ποπ «κατακτά» το Λούβρο

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟ-ΒΟΛΕΣ

Μέχρι πριν από μερικές ημέρες ήταν το βίντεο κλιπ του Childish Gambino (Ντόναλντ Γκλόβερ) για το «This Is America», που προκαλούσε τις συζητήσεις και εθεωρείτο από τους περισσότερους το καλύτερο και σημαντικότερο της χρονιάς. Ωσπου το χρυσό ζευγάρι της αμερικανικής σόουμπιζ, η Μπιγιονσέ και ο Jay-Z δηλαδή, γνωστοί και ως Κάρτερς, αποφάσισε να ρίξει τη δική του «βόμβα». Το κινηματογραφικό σύντομο για το πρώτο σινγκλ, «Apes**t», του κοινού τους άλμπουμ είναι ένα (ποπ) μνημείο, τοποθετημένο σε ένα χώρο αποκλειστικά φτιαγμένο για τέτοια: το Μουσείο του Λούβρου. Φυσικά το γύρισμα εκεί δεν αποτελεί πρωτοτυπία· κυριολεκτικά εκατοντάδες κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές το χρησιμοποιούν κάθε χρόνο. Σπάνια όμως με τον πρωταγωνιστικό ρόλο που του δίνουν οι Κάρτερς.

Στην αρχή και στο τέλος του βίντεο το ζευγάρι στέκεται μπροστά από τη Μόνα Λίζα, φορώντας γυαλιστερά μεταξωτά ρούχα και βαριά κοσμήματα. Είναι φανερό πως διεκδικούν ισάξια τη θέση τους δίπλα στο διάσημο έκθεμα. Η Μπιγιονσέ τραγουδά «Ι can’t believe we made it»· είναι μια δήλωση υπεροχής και ταυτόχρονα περήφανης ταπεινότητας, σαν να λέει «ήμασταν τυχεροί». Στο υπόλοιπο κλιπ οι ίδιοι και οι Αφροαμερικανοί χορευτές τους κάνουν «κατάληψη» στην άλλοτε αποκλειστικής ιδιοκτησίας τέχνη της λευκής μπουρζουαζίας. Ενας σέξι χορός μπροστά από τη γιγάντια «Στέψη του Ναπολέοντα» του Νταβίντ· η Μπιγιονσέ, με ολόλευκο «γλυπτό» φόρεμα, στα σκαλιά της Νίκης της Σαμοθράκης· το ζεύγος ποζάρει με στυλ Φαραώ μπροστά από τη Σφίγγα: οι συμβολισμοί προφανείς όπως και η θέλησή των δυο τους να αναδείξουν μια μεγάλη αλλαγή. Οι μαύροι στους πίνακες του Λούβρου αποτελούν περιθωριακές ή εξωτικές μορφές. «Οχι πια», μοιάζουν να λένε με έμφαση οι Κάρτερς.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ