ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

H χαμένη αξία του γραφικού χαρακτήρα

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Στη Βιβλιοθήκη και στο Μουσείο Μόργκαν (The Morgan Library & Μuseum) στη Νέα Υόρκη, σε αυτόν τον ναό της τέχνης, της γνώσης και της υψηλής αισθητικής, μία νέα έκθεση έρχεται, μαζί με τους θησαυρούς της, να θέσει ένα ζήτημα της σύγχρονης εποχής. Τα χειρόγραφα, την ιδιόχειρη γραφή, τον γραφικό χαρακτήρα, την καλλιγραφία.

Είναι η δεύτερη ανάγνωση προς το θέμα της νέας έκθεσης που έχει τίτλο «Η μαγεία της ιδιόχειρης γραφής: η συλλογή του Πέδρο Κορέα ντο Λάγο». Ο 60χρονος Πέδρο Κορέα ντο Λάγο είναι διάσημος Βραζιλιάνος συλλέκτης χειρογράφων και ιστορικός τέχνης. Εχει γράψει περισσότερα από 20 βιβλία πάνω στα χειρόγραφα και στη βραζιλιάνικη τέχνη και για ένα διάστημα ήταν πρόεδρος της Εθνικής Βιβλιοθήκης της πατρίδας του. Η συλλογή από αυτόγραφα, επιστολές, χειρόγραφα, παρτιτούρες, σχέδια, τεκμήρια και υπογεγραμμένες φωτογραφίες είναι ονομαστή παγκοσμίως και συγκροτήθηκε σε βάθος χρόνου με υπομονή και γνώση. Στη Βιβλιοθήκη Μόργκαν παρουσιάζονται 140 εκθέματα από αυτή τη συλλογή, ανάμεσα στα οποία μπορεί κανείς να δει επιστολές της Λουκρητίας Βοργία, του Βίνσεντ βαν Γκογκ και της Εμιλι Ντίκινσον, σχέδια με σημειώσεις του Μιχαήλ Αγγελου, του Ζαν Κοκτό και του Τσάρλι Τσάπλιν καθώς και χειρόγραφα του Τζάκομο Πουτσίνι, του Χόρχε Λούις Μπόρχες και του Μαρσέλ Προυστ. Ο Πέδρο Κορέα ντο Λάγο άρχισε να συγκροτεί τη συλλογή του από μικρό παιδί, με αποτέλεσμα να κατέχει σήμερα χιλιάδες δείγματα ιδιόχειρης γραφής μεγάλης αξίας που εξειδικεύονται σε έξι βασικές κατηγορίες: τέχνη, ιστορία, λογοτεχνία, επιστήμη, μουσική και ψυχαγωγία σε βάθος χρόνου 900 ετών. Το αρχαιότερο δείγμα της συλλογής του είναι ένα χειρόγραφο με τις υπογραφές από τέσσερις Πάπες, χρονολογημένο το 1153 και το νεότερο η υπογραφή (με τη μορφή δακτυλικού αποτυπώματος) του Στίβεν Χόκινγκ. Η έκθεση, όμως, επαναφέρει την οδυνηρή διαπίστωση ότι ο σύγχρονος άνθρωπος με δυσκολία μπορεί πλέον να γράψει με στρωτό χαρακτήρα λίγες μόνο αράδες και ότι λίγοι, πλέον, γνωρίζουν τον γραφικό χαρακτήρα των φίλων τους. Η αξία της σωστής και όμορφης γραφής έχει υποβαθμιστεί. Είναι ένα μεγάλο πολιτισμικό ζήτημα που ξεπερνάει τα όρια της αξίας ενός χειρογράφου ή της αισθητικής ενός γραφικού χαρακτήρα. Είναι ένα ζήτημα βαθύτερης παιδείας.

ΜΑΔΡΙΤΗ

Πώς έγινε ο Χίτλερ;

Ο Γερμανός ιστορικός Τόμας Βέμπερ έγραψε πρόσφατα το βιβλίο «Becoming Hitler», που έγινε διεθνές μπεστ σέλερ και μεταφράστηκε πρόσφατα στα ισπανικά. Ο Τόμας Βέμπερ βρέθηκε στη Μαδρίτη για την προώθηση του βιβλίου, από όπου και η φωτογραφία. Το βιβλίο «Becoming Hitler» εστιάζει στην περίοδο 1918-1926, που ήταν καθοριστική για την αλλαγή ταυτότητας του Χίτλερ μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Βέμπερ αναδεικνύει την καθοριστική σημασία που είχε το γεγονός ότι ο Χίτλερ βρέθηκε στο Μόναχο.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Ο Ουάσιγκτον του Κανόβα

Το 1816 ο Τόμας Τζέφερσον ανέθεσε τη δημιουργία γλυπτού για τον Τζορτζ Ουάσιγκτον στον Ιταλό γλύπτη Αντόνιο Κανόβα (1757-1822). Η εντολή που έλαβε ο Κανόβα ήταν να αναπαραστήσει τον Ουάσιγκτον με περιβολή Ρωμαίου. Το γλυπτό αποκαλύφθηκε το 1821 και τοποθετήθηκε στο καπιτώλιο της Β. Καρολίνας. Ατυχώς, το κτίριο, μαζί με το γλυπτό, καταστράφηκαν από πυρκαγιά δέκα χρόνια αργότερα. Τώρα, μία έκθεση στη Frick Collection αφηγείται αυτήν την ιστορία και εκθέτει το πρόπλασμα του Κανόβα.

ΠΑΡΙΣΙ

Πολύχρωμη γλυπτική, 1850-1910

Ξεχωριστή είναι η νέα έκθεση στο Μουσείο Ορσέ, στο Παρίσι. Δίνει έμφαση στην πολύχρωμη γλυπτική που ήρθε στη μόδα στα μέσα του 19ου αιώνα, μετά τις διαβεβαιώσεις αρχαιολόγων για τα πλούσια χρωματισμένα αγάλματα της αρχαιότητας. Με τη Δεύτερη Αυτοκρατορία, τα χρωματιστά γλυπτά, με βάση τα έγχρωμα μάρμαρα ή το κερί, απέκτησαν μεγάλη διάδοση. Η μόδα απογειώθηκε αργότερα με το κίνημα της Αρ Νουβό. Το Μουσείο Ορσέ παρουσιάζει 50 τέτοια γλυπτά από τις συλλογές του.

ΠΑΡΙΣΙ

Ινστιτούτο Τζακομέτι

Μόλις προχθές άρχισε να λειτουργεί το Ινστιτούτο Τζακομέτι στο Παρίσι, στο Μονπαρνάς, σύμφωνα με ανακοίνωση του Ιδρύματος Αλμπέρτο Τζακομέτι. Eίναι ένας νέος χώρος αφιερωμένος στην ιστορία των εκθέσεων για τον Τζακομέτι, στην έρευνα γύρω από το έργο του και τις εκπαιδευτικές εφαρμογές του. Η πρώτη έκθεση του Ινστιτούτου έχει θέμα το ατελιέ του Αλμπέρτο Τζακομέτι όπως το είδε ο Ζαν Ζενέ (ο οποίος έγραψε εκτενώς για τον καλλιτέχνη). Συναντήθηκαν για πρώτη φορά το 1954.

ΛΟΝΔΙΝΟ

Ο κόσμος της Φρίντα

Ο ιδιωτικός κόσμος της Φρίντα Κάλο είναι το θέμα της δημοφιλούς έκθεσης, αυτήν την περίοδο, στο Μουσείο Βικτώρια και Αλμπερτ, στο Λονδίνο.

Η έκθεση παρουσιάζεται για πρώτη φορά έξω από το Μεξικό και θα παραμείνει ανοικτή ώς τις 14 Νοεμβρίου. Προσφέρει θέαση στα ενδύματα και στα προσωπικά αντικείμενα της ζωγράφου, που έμελλε να γίνει είδωλο της ποπ κουλτούρας παγκοσμίως. Τα καλλυντικά της, το προσθετικό πόδι, τα εκκεντρικά ρούχα, οι φωτογραφίες συνθέτουν ένα ελκυστικό σύμπαν.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ