ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αποκλείουν κατάργηση υποκατώτατου μισθού οι εκπρόσωποι των θεσμών

ΡΟΥΛΑ ΣΑΛΟΥΡΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στις... ελληνικές καλένδες φαίνεται πως παραπέμπεται η κατάργηση του υποκατώτατου μισθού που ισχύει από τον Φεβρουάριο του 2012 για τους νέους, ηλικίας έως 25 ετών, καθώς παρά τη συμφωνία που φαίνεται πως έχει επιτευχθεί «για ετήσια αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού», οι εκπρόσωποι των δανειστών αποκλείουν κάθε ενδεχόμενο παρέμβασης στον υποκατώτατο. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, το γεγονός ότι για το θέμα, τόσο σε διεθνές όσο όμως και σε εγχώριο επίπεδο, δεν γίνεται καμία αναφορά.

Στον αντίποδα, έχει γίνει κεντρικό σύνθημα της κυβέρνησης και του υπουργείου Εργασίας η αύξηση του κατώτατου μισθού, και μάλιστα, πιθανότατα εντός του 2018. Κι αυτό, γιατί σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, στο τελικό κείμενο συμφωνίας με τις μεταμνημονιακές δεσμεύσεις της Ελλάδας που αποκάλυψε η «Κ», απαλείφθηκε η αναφορά «αρχής γενομένης από το 2019» στο πεδίο που αφορά τις υποχρεώσεις της χώρας μας στον τομέα της «Αγοράς Εργασίας». Ετσι, το κείμενο που αναμένεται να «κλειδώσει» κατά το σημερινό κρίσιμο Eurogroup αναφέρει ότι η Ελλάδα θα διασφαλίσει την ανταγωνιστικότητα μέσω ετήσιας αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4172/2012, αφήνοντας σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, περιθώριο μικρών αυξήσεων ακόμη και κατά τους τελευταίους μήνες του 2018. Πάντως, στην Έκθεση Συμμόρφωσης που δημοσιοποιήθηκε χθες, παραμένει ως υποχρέωση της Ελλάδας, η όποια παρέμβαση στον κατώτατο μισθό να ξεκινήσει από το 2019.

Ακόμη και υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη δεν εμφανίζονται αισιόδοξα για την τύχη του υποκατώτατου μισθού, που ισχύει από το 2012 για όσους νέους είναι ηλικίας έως 25 ετών και ανέρχεται για πλήρη απασχόληση σε μόλις 511 ευρώ μεικτά, ήτοι περίπου 428 ευρώ καθαρά.

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έθεσε ως αίτημα στους επικεφαλής των δανειστών την κατάργησή του, κατά τη διάρκεια της δεύτερης αξιολόγησης, παράλληλα με το αίτημα για επαναφορά του κατώτατου μισθού στα χέρια των κοινωνικών εταίρων. Και οι δύο, όμως, προτάσεις απορρίφθηκαν, με τους δανειστές να επιμένουν πως καμία από τις μεταρρυθμίσεις που προωθήθηκαν στα εργασιακά κατά τη διάρκεια των μνημονίων δεν πρέπει να αλλάξει. Αποδέχθηκαν μόνο την επαναφορά σε ισχύ των «παγωμένων» διατάξεων για την επεκτασιμότητα των κλαδικών συμβάσεων και την αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης, σε περίπτωση συρροής συμβάσεων.

Κάτι που αποδεχόταν εν μέρει και το πόρισμα της επιτροπής «Σοφών» για τα εργασιακά, προτείνοντας όμως έναν κατώτατο μισθό για τους νέους όχι σε ηλικία αλλά σε εμπειρία εργαζομένους, ο οποίος θα αντιστοιχούσε στο 90% του κατώτατου μισθού (σήμερα 586 ευρώ μεικτά) για τον 1ο χρόνο εργασιακής εμπειρίας τους και στο 95% για τον 2ο. Αυτό σημαίνει πως ένας νέος, ανεξάρτητα από την ηλικία του, κατά το πρώτο έτος εργασίας θα έπρεπε να αμειφθεί με 527 ευρώ μεικτά, ενώ τον 2ο χρόνο με 556 ευρώ μεικτά.

Μια παρόμοια πρόταση παρουσιάζει και η έκθεση του ΟΟΣΑ για την ελληνική οικονομία που παρουσιάστηκε πρόσφατα, συνδέοντας τον υποκατώτατο μισθό με την εμπειρία και όχι με την ηλικία. Σύμφωνα με αυτήν την πρόταση, ο υποκατώτατος θα ισχύει για τρία χρόνια από την ένταξη στην αγορά εργασίας, με σταδιακή αύξηση ώστε να προσεγγίζει τον κατώτατο.

Ετσι, η ελληνική κυβέρνηση στρατηγικά επέλεξε να δώσει τη «μάχη» του κατώτατου μισθού. Αντιθέτως, κάνει κεντρικό της σύνθημα την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την αύξηση του κατώτατου μισθού.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ