Συγχωνεύσεις στον κλάδο τροφίμων, ποτών βλέπει η PwC

Συγχωνεύσεις στον κλάδο τροφίμων, ποτών βλέπει η PwC

2' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εντονη συγκέντρωση στον κλάδο τροφίμων και ποτών, μέσα από εξαγορές, συγχωνεύσεις, αναδιαρθρώσεις αλλά και «λουκέτα», βλέπει η PriceWaterhouseCoopers για το επόμενο διάστημα. Η εξέλιξη αυτή, άλλωστε, σύμφωνα με σχετική μελέτη που δημοσιοποίησε χθες η γνωστή εταιρεία συμβούλων, αποτελεί και τη βέλτιστη λύση για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τη μελέτη, που τιτλοφορείται «Βιομηχανία Τροφίμων και Ποτών: Στα πρόθυρα αλλαγών», η PwC Ελλάδος εκτιμά ότι περίπου 17 μεγάλες και ανταγωνιστικές εταιρείες του κλάδου θα ηγηθούν εξαγορών και συγχωνεύσεων, ενώ άλλες 16 εταιρείες μεσαίου μεγέθους και υψηλής ανταγωνιστικότητας μπορούν είτε να βρεθούν στον ρόλο αυτού που εξαγοράζει είτε να βρεθούν στον ρόλο του εξαγοραζόμενου. Στόχοι εξαγορών εκτιμάται ότι θα αποτελέσουν 94 εταιρείες, μικρού και μεσαίου μεγέθους και μέτριας ανταγωνιστικότητας, ενώ ανάλογα χαρακτηριστικά, υπό την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι θα προηγηθούν αναδιαρθρώσεις μέσω διαδικασιών πτώχευσης ή ειδικής διαχείρισης συγκεντρώνουν άλλες 15 περίπου επιχειρήσεις. Οι τελευταίες είναι εταιρείες «ζόμπι» με δυνατότητα προφανώς δεύτερης ζωής και είναι μεσαίου και μεγάλου μεγέθους. Ενας σημαντικός αριθμός πάντως εταιρειών «ζόμπι» –περίπου 67, κατά τις εκτιμήσεις της PwC– θα οδηγηθούν σε διαδικασία εκκαθάρισης. Πρόκειται για μικρές εταιρείες, οι οποίες δεν έχουν προοπτική βιωσιμότητας. Εν γένει οι εταιρείες «ζόμπι» χαρακτηρίζονται από συρρίκνωση εσόδων, μηδενική ή αρνητική κερδοφορία και μη βιώσιμο δανεισμό.

Συγχωνεύσεις στον κλάδο τροφίμων, ποτών  βλέπει η PwC-1

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι σε αντίθεση με άλλους κλάδους της εγχώριας επιχειρηματικής σκηνής, σε αυτόν τον τροφίμων και ποτών υπερτερούν οι εταιρείες-«αστέρες» (stars), εταιρείες δηλαδή με συστηματική ανάπτυξη εσόδων και κερδών και λελογισμένο δανεισμό υπερτερούν των εταιρειών «ζόμπι», καθώς αποτελούν το 36% έναντι 27%. Οι υπόλοιπες εταιρείες βρίσκονται στην «γκρίζα» ζώνη, χαρακτηρίζονται ως «grey» από την PwC και υστερούν έναντι των «stars» σε ένα ή δύο από τα κριτήρια ανταγωνιστικότητας.

Λόγω του σημαντικού εξαγωγικού προσανατολισμού αλλά και εξαιτίας του γεγονότος ότι οι δαπάνες για τρόφιμα θεωρούνται εν πολλοίς ανελαστικές, σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων τροφίμων και ποτών ακολούθησε ανοδική πορεία στα χρόνια της κρίσης, κόντρα στην υπόλοιπη οικονομία. Ενδεικτικό του παραπάνω είναι ότι την περίοδο 2012-2016 τα έσοδα των εταιρειών τροφίμων και των εταιρειών ποτών αυξήθηκαν με ετήσιο ρυθμό 3,4% και 3,1%, αντιστοίχως.

Στη διάρκεια της περιόδου 2012 – 2015 το 38% των εταιρειών κινήθηκαν ανοδικά, 28% παρέμεινε στην ίδια θέση, ενώ το υπόλοιπο 34% ακολούθησε καθοδική πορεία. Στη διάρκεια της ίδιας περιόδου 21 εταιρείες τροφίμων και ποτών μετατράπηκαν σε «ζόμπι», ενώ 13 έγιναν «Stars». Επιπλέον, 48% των εταιρειών «ζόμπι» δεν κατάφεραν να βελτιωθούν, ενώ από την άλλη το 47% των «Stars» παρέμεινε σταθερό στην ίδια κατηγορία, εξέλιξη ιδιαιτέρως αισιόδοξη.

Τρεις υποκλάδοι ξεχωρίζουν από πλευράς ανταγωνιστικότητας με συνολικά έσοδα 2 δισ. ευρώ (φρούτα και λαχανικά, κονσερβοποιία και αλκοολούχα ποτά), σε αντίθεση με τους κλάδους των αλιευμάτων και του κόκκινου κρέατος που είναι χαμηλής ανταγωνιστικότητας (με συνολικά έσοδα 640 εκατ. ευρώ).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή