Το μακρύ μεταξωτό φόρεμα από τη Νάουσα με το άνοιγμα στο μπούστο αναδεικνύει μια χρυσοκεντημένη μεταξωτή τραχηλιά με μπιμπίλες (δαντέλα της βελόνας), ενώ ο «γενναίος» συνδυασμός βαθύ μοβ και πράσινου των εισαγόμενων υφασμάτων στη μετσοβίτικη νυφική φορεσιά υποδηλώνει οικονομική ευρωστία. Και τα δύο παραδοσιακά «λουκ» ανήκουν στη συλλογή ελληνικών ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια», την οποία παραχώρησε η συλλέκτρια και πρόεδρος του Λυκείου Ελληνίδων Καλαμάτας, Βικτωρία Καρέλια, στον πελοποννησιακό οργανισμό. Η ξεχωριστή συλλογή, που στεγάζεται σε διατηρητέο κτίριο της Καλαμάτας, συνοδεύεται τώρα από έναν κατάλογο σε παραγωγή των εκδόσεων Καπόν. 

Οι ενδυματολογικές διαφοροποιήσεις «δείχνουν» τον αισθητικό και ιστορικό πλούτο της χώρας μέσα από τις «τάσεις» της κάθε περιοχής, ενώ η μαεστρία των ελληνικών «χεριών» εμφανίζεται στο πιρπιρί (αμάνικο επενδύτη), στα σύνθετα κεντήματα και στην «Αμαλία», την επίσημη ενδυμασία ενός νέου κράτους, που ενώνει την Ευρώπη (με φαρδιά φούστα σε στυλ Μπιντερμάγιερ) με την τοπική παράδοση, όπως το κοντογούνι. Οι άντρες δεν υστερούν: έχουν τη βράκα της Μάνης αλλά και τη φουστανέλα των οπλαρχηγών, που αργότερα καθιερώθηκε ως ρούχο γιορτινό στην Πελοπόννησο και στη Στερεά Ελλάδα. 

Στον κατάλογο, νυφικές αλλά και καθημερινές φορεσιές και κοσμήματα που φορέθηκαν από τον 19ο μέχρι και τις αρχές του 20ού αιώνα συνθέτουν μια «συναρπαστική πρόταση-έκθεση για τον λαϊκό και αστικό πολιτισμό του ελληνικού γεωγραφικού χώρου», όπως χαρακτηρίζει τη συλλογή η ενδυματολόγος, ιστορικός του ενδύματος και πρόεδρος του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος, Ιωάννα Παπαντωνίου. Στην εποχή της υπερ-γρήγορης ένδυσης, οι σελίδες της νέας έκδοσης γίνονται απολαυστικά «κάδρα», πηγή όμορφων λεπτομερειών και πραγματικής περηφάνιας.

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ