Η τουριστική απογείωση της Ελλάδας την τελευταία δεκαετία σπάνια συνδέεται με την καλή αρχιτεκτονική. Σκέφτεται κανείς απρόσωπα συγκροτήματα χωρίς σχεδιαστικές φιλοδοξίες και με περιορισμένη σύνδεση με το ευαίσθητο μεσογειακό τοπίο. 

Αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Η βιομηχανία του τουρισμού προσπαθεί να αφουγκραστεί τις νέες τάσεις, δηλαδή τη βασική τάση, που δεν είναι άλλη σήμερα από την προσφορά λιγότερο μαζικών λύσεων. Η βρετανική Thomas Cook, μία από τις μεγαλύτερες και πλέον αναγνωρίσιμες διεθνώς ταξιδιωτικές εταιρείες στον κόσμο,
διαπίστωσε ότι κινδυνεύει να χάσει ένα κρίσιμο τμήμα «καλών» πελατών της: καλλιεργημένους αστούς, επί το πλείστον, με ενδιαφέροντα και χρήματα να ξοδέψουν. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα για την αλυσίδα Casa Cook. Ξεχάστε τα τυπικά χαρακτηριστικά των κλασικών ξενοδοχείων τύπου resort. Tα Casa Cook υπηρετούν πιστά τη νέα «Μεγάλη Ιδέα» του σύγχρονου ταξιδιώτη: προτεραιότητα στην εμπειρία, στην επαφή με τον τόπο που επισκέπτεται ή περνάει λίγες ημέρες, στην υγιεινή διατροφή, στη χαλαρή άσκηση, στο concept της «ενσυνειδητότητας» (mindfulness), αλλά και της «κοινότητας». Όλα αυτά τα πολύ ωραία δεν σημαίνουν, φυσικά, διαμονή σε καλύβες. Το αντίθετο: ο ταξιδιωτικός κολοσσός έχει επιστρατεύσει τον art director και interior designer Michael Schickinger, που υπογράφει όλους τους σοφιστικέ εσωτερικούς χώρους και την ανεπιτήδευτη διακόσμηση, έτσι ώστε να προκύπτει όσο πιο φυσικά γίνεται η χαλαρή ατμόσφαιρα σε ένα περιβάλλον διακριτικής πολυτέλειας.

 


© Γιώργος Φάκαρος

 

Τα Casa Cook είναι από το 2016 και στην Ελλάδα. Το πρώτο συγκρότημα άνοιξε στη Ρόδο, ακολούθησε πέρυσι η Κως, ενώ τον Σεπτέμβριο ανοίγει το τρίτο ελληνικό Casa Cook στα Χανιά. Όμως, ήταν η Κως που τράβηξε την προσοχή όσων ενδιαφέρονται για την αρχιτεκτονική. Κι αυτό γιατί η μελέτη του ελληνικού γραφείου Mastrominas Architecture για το Casa Cook Kos έχει ήδη αποσπάσει πλήθος σημαντικών διεθνών και ελληνικών διακρίσεων. Αναφέρουμε ενδεικτικά το πανευρωπαϊκό βραβείο Prix Versailles 2018 της UNESCO για την καλύτερη εξωτερική αρχιτεκτονική ξενοδοχείου, αλλά και το χάλκινο International Design Awards 2017 στην κατηγορία «νέο κτίριο εμπορικής χρήσης». Πρόσφατα, δε, ανακοινώθηκε ότι είναι υποψήφιο για τα German Design Awards.

Όπως μας εξηγεί ο επικεφαλής του ελληνικού γραφείου, Ηλίας Μαστρομηνάς, το στερεότυπο του κλασικού ξενοδοχείου τύπου resort καταργείται. «Το κεντρικό κτίριο αποδομείται. Ο δημόσιος χώρος αποκτά χαρακτηριστικά παραδοσιακού οικισμού. Στην κεντρική πλατεία αρθρώνονται οι πρώτες κοινόχρηστες λειτουργίες σε τέσσερα αυτόνομα κτίρια». 

Η διάταξη των δωματίων θυμίζει νησιώτικο οικισμό. Στενοί δρόμοι, απρόσμενα ανοίγματα-στάσεις, με εξωτερικές σκάλες και χτιστά υπαίθρια καθιστικά. Τα υλικά είναι απλά, οι υφές και οι επιφάνειες αδρές. Κυβοειδή κτίρια σε υπόλευκο χρώμα, επιχρίσματα με παραδοσιακή τεχνική, πέτρινοι τοίχοι χωρίς αρμοκονίαμα, από ντόπια πέτρα. Τέλος, τα κτίρια πλαισιώνονται από μεσογειακή φύτευση: κουκουναριές, φοίνικες, ελαιόδεντρα, καλαμιές και αρωματικά φυτά. Ελευθερία και ευελιξία συναντάμε και στη διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων. Το εναλλακτικό πνεύμα προεκτείνεται και στην παραλία, με λιγότερο προβλέψιμες λύσεις για την υπαίθρια ζωή δίπλα στις αμμοθίνες και στη θάλασσα, ενώ σημειώστε ότι το  Casa Cook Kos είναι «adults only», δηλαδή δέχεται αποκλειστικά ενήλικους πελάτες. ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ