ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Τραμπ στοχεύει τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία

Ο Αμερικανός πρόεδρος έχει εκφράσει τη δυσαρέσκειά του για το πλεόνασμα της Γερμανίας με τις ΗΠΑ στο διμερές εμπόριο αυτοκινήτων, τονίζο-ντας ότι κυκλοφορούν πάρα πολλά μοντέλα της Mercedes στις ΗΠΑ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Επόμενος στόχος του Ντόναλντ Τραμπ στην εμπορική αντιπαράθεση με την Ε.Ε. είναι ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο Αμερικανός πρόεδρος άφησε χθες να εννοηθεί ότι οι ΗΠΑ σύντομα θα επιβάλουν δασμούς 20% στις εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Στο επίκεντρο αυτής της νέας επίθεσης της Ουάσιγκτον στην Ε.Ε. βρίσκονται οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες εξήγαν πέρυσι 1,35 εκατ. οχήματα στις ΗΠΑ. Η Ε.Ε. αντέδρασε άμεσα. Μπροστά βγήκε το Παρίσι. Ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας Μπρινό Λε Μερ δήλωσε πως η Ευρώπη θα περάσει στην αντεπίθεση αν η κυβέρνηση Τραμπ επιβάλει νέους δασμούς εις βάρος της Ε.Ε., αυτή τη φορά στις εισαγωγές αυτοκινήτων. «Δεν επιθυμούμε την κλιμάκωση αυτής της σύγκρουσης, αλλά εμείς δεχόμαστε επίθεση», δήλωσε χθες ο κ. Λε Μερ από το Παρίσι.

O Καναδάς, εν τω μεταξύ, σχεδιάζει την εφαρμογή ποσοστώσεων και δασμών για να αποφευχθεί η αθρόα εισαγωγή χάλυβα στη χώρα από παραγωγούς που θα επιδιώκουν να αποφύγουν τους δασμούς στον χάλυβα από τις ΗΠΑ.

Τον Μάιο, ο Ντόναλντ Τραμπ είχε εκφράσει στον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν τη δυσαρέσκειά του για το πλεόνασμα Γερμανίας με τις ΗΠΑ στο διμερές εμπόριο αυτοκινήτων, τονίζοντας ότι κυκλοφορούν πάρα πολλά μοντέλα της Mercedes στις ΗΠΑ. Χθες δήλωσε, μέσω Twitter, ότι θα ολοκληρωθεί η έρευνα που θα καταδείξει ότι η Ε.Ε λειτουργεί εδώ και πολύ καιρό εις βάρος των ΗΠΑ σε αυτόν τον τομέα. Στις εισαγωγές αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ στην Ε.Ε. μπαίνουν δασμοί ύψους 10%. Οι αντίστοιχοι δασμοί στις ΗΠΑ περιορίζονται στο 2,5% για τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Φθάνουν, όμως, το 25% σε ό,τι αφορά τις εισαγωγές φορτηγών και οχημάτων από την Ε.Ε.

Ο Λευκός Οίκος σχεδιάζει να επιβάλει μεγαλύτερους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ε.Ε., επισημαίνοντας ότι διακυβεύεται η ασφάλεια των ΗΠΑ. Ανάλογη επιχειρηματολογία χρησιμοποίησε για να δικαιολογήσει την επιβολή δασμών 25% στις εισαγωγές χάλυβα και 10% στις εισαγωγές αλουμινίου από την Ε.Ε., τον Καναδά και το Μεξικό. Η Ε.Ε. απάντησε με αντίποινα. Την περασμένη Παρασκευή τέθηκαν σε ισχύ δασμοί 25% στις εισαγωγές αμερικανικών προϊόντων, συνολικής αξίας 2,8 δισ. ευρώ. Στον μακρύ κατάλογο της Ε.Ε περιλαμβάνονται το μπέρμπον, το φιστικοβούτυρο και τα είδη ρουχισμού. Οι δασμοί της Ε.Ε. εφαρμόζονται με βάση την αξία των εξαγωγών χάλυβα και αλουμινίου της Ε.Ε., που πλήττονται από τα μέτρα των ΗΠΑ.

Βλέποντας πως η Ε.Ε. αντέδρασε με αντίποινα, ο Ντόναλντ Τραμπ αποφάσισε να επισπεύσει την έρευνα του αμερικανικού υπουργείου Εμπορίου για το αν οι εισαγωγές αυτοκινήτων και εξαρτημάτων αυτοκινήτων από την Ε.Ε. πλήττουν την ασφάλεια των ΗΠΑ. Τα πορίσματα αναμένονται τέλη Ιουλίου ή μέσα στον Αύγουστο.

Δασμοί σε αυτοκίνητα πιο επικίνδυνοι από αυτούς σε χάλυβα

Το νέο κεφάλαιο που ανοίγουν οι ΗΠΑ στον εμπορικό πόλεμο με την Ε.Ε. θα δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα του παγκόσμιου κλάδου των αυτοκινητοβιομηχανιών. Η επιβολή δασμών στα εισαγόμενα αυτοκίνητα από την Ε.Ε. δεν θα έχει αρνητικές επιπτώσεις μόνον στις αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και στις εταιρείες παραγωγής εξαρτημάτων, στις αντιπροσωπείες και στις εταιρείες μεταφορών. Ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Moody’s επισημαίνει ότι είναι πιθανόν να αυξηθούν οι τιμές, πλήττοντας τις πωλήσεις, ή να απορροφήσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες τους νέους δασμούς, με αρνητικές επιπτώσεις στην κερδοφορία τους.

«Τα αυτοκίνητα είναι σοβαρό θέμα. Πολύ πιο σοβαρό από τον χάλυβα», σχολιάζει ο Ντέιβιντ Χένινγκ, αναλυτής εμπορικών θεμάτων για το αμερικανικό ειδησεογραφικό δίκτυο CNN. Οι ΗΠΑ είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων για την Ε.Ε. Αντιστοιχούν στο 25% των συνολικών εξαγωγών της, η αξία των οποίων πέρυσι ανήλθε στα 48 δισ. ευρώ. Η Γερμανία καλύπτει λίγο παραπάνω από το 50% των εξαγωγών από την Ε.Ε. στις ΗΠΑ, με τη Βρετανία να έρχεται δεύτερη, με 13%. Οπότε οι αυτοκινητοβιομηχανίες στη Γερμανία είναι εξαρτημένες περισσότερο από τις ΗΠΑ, παρά από την Κίνα ή την Τουρκία, που είναι επόμενες στη λίστα με τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτου της Ε.Ε.

Η Wall Street Journal έγραψε την περασμένη εβδομάδα ότι οι επικεφαλής των BMW, Volkswagen και Daimler συναντήθηκαν με τον Αμερικανό πρέσβη στο Βερολίνο για να συζητήσουν την κατάργηση υφιστάμενων δασμών 10% στις εισαγωγές αμερικανικών αυτοκινήτων από την Ε.E. Φαίνεται ότι οι επικεφαλής των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών αποπειράθηκαν να αποφύγουν μια κλιμάκωση της εμπορικής σύγκρουσης των ΗΠΑ με την Ε.Ε., τασσόμενοι υπέρ μιας ευρύτερης συμφωνίας που θα δέσμευε τις ΗΠΑ να καταργήσουν δασμούς 25% στις εισαγωγές φορτηγών και αυτοκινήτων ελευθέρου χρόνου (SUVs).

Η πολιτική προστατευτισμού που ασκεί ο Λευκός Οίκος προκαλεί έμμεσες και άμεσες αντιδράσεις σε διάφορους κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας. Την περασμένη εβδομάδα, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Daimler αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις για την ετήσια κερδοφορία της λόγω των δασμών χάλυβα των ΗΠΑ, καθώς αυξάνεται το κόστος παραγωγής σε εργοστάσια που διαθέτει στις ΗΠΑ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ