Ποιος σκότωσε τον Αριστείδη Λεωνίδη;

Ποιος σκότωσε τον Αριστείδη Λεωνίδη;

3' 11" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Επειτα από αρκετά χρόνια απουσίας από τις κινηματογραφικές μεταφορές, η Αγκαθα Κρίστι επέστρεψε φέτος στη μεγάλη οθόνη, με δύο μάλιστα από τις ιστορίες της να μετατρέπονται σε ταινίες. Κι αν το πολυδιαφημισμένο «Εγκλημα στο Οριάν Εξπρές» ήταν σε γενικές γραμμές απογοητευτικό, τα πράγματα είναι κάπως καλύτερα με το «Δέκα ύποπτοι για φόνο», το οποίο κυκλοφορεί αυτή την εβδομάδα και στις ελληνικές αίθουσες.

Αγγλία, στα τέλη της δεκαετίας του 1950. Ο ζάμπλουτος Αριστείδης Λεωνίδης, Ελληνας μετανάστης που δημιούργησε τεράστια περιουσία, πεθαίνει αφήνοντας πίσω του αρκετούς επίδοξους κληρονόμους. Οι συνθήκες του θανάτου του παρακινούν την εγγονή του, Σοφία, να παραγγείλει έρευνα από έναν γνωστό της ιδιωτικό ντετέκτιβ, προτού ανακατευθεί η αστυνομία. Εκείνος θα καταφθάσει στο πελώριο μέγαρο της οικογένειας, όπου κάθε μέλος της κινεί τις δικές του υποψίες.

Ο Ζιλ Πακέ-Μπρενέ («Σκοτεινός τόπος») δημιουργεί ένα αρκετά ατμοσφαιρικό θρίλερ, προσπαθώντας να αποδώσει την αύρα ίσως του πιο σκοτεινού –κυρίως με βάση το φινάλε του– μυθιστορήματος της Αγκαθα Κρίστι. Ο πρωταγωνιστικός ρόλος του νεαρού ντετέκτιβ πηγαίνει στον γιο του Τζέρεμι Αϊρονς, Μαξ, ο οποίος πλαισιώνεται από πιο έμπειρους ηθοποιούς, όπως η Γκλεν Κλόουζ, η Κριστίνα Χέντριξ και η Γκίλιαν Αντερσον. Η ιστορία από τη μεριά της εκτυλίσσεται με κλασικά αστυνομικό τρόπο: οι ύποπτοι εξετάζονται ένας ένας κι έπειτα το ίδιο συμβαίνει με τις σχέσεις μεταξύ τους, οι οποίες εδώ είναι ακόμα πιο ενδιαφέρουσες, αφού πρόκειται για συγγενείς. Το αλληλοφάγωμα και οι δολοφονικές τους ατάκες –σχεδόν όλοι απεχθάνονται ο ένας τον άλλον–, γαρνιρισμένες με γνήσιο βρετανικό φλέγμα, είναι πραγματικά απολαυστικές. Επιπλέον, το ίδιο σπίτι λειτουργεί περίπου ως ξεχωριστός χαρακτήρας, δημιουργώντας ιδιαίτερα σκηνικά όπου εκτυλίσσονται οι διάφορες σεκάνς.

Κι από την άλλη, υπάρχει η μορφή του Αριστείδη Λεωνίδη. Με αναφορές που παραπέμπουν κατευθείαν στον Ωνάση αλλά και πολλές διαφορές, ο… μακαρίτης δεν εμφανίζεται ούτε μία φορά στην οθόνη· η «παρουσία» του όμως είναι διαρκής, κινώντας τις προθέσεις και τις πράξεις των απογόνων με το τεράστιο εκτόπισμά του, ως άλλος Τσαρλς Φόστερ Κέιν από το θρυλικό φιλμ του Ορσον Ουέλς.

Η ανατροπή του τέλους

Το «Crooked house», όπως είναι ο ορίτζιναλ τίτλος, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στις ΗΠΑ το 1949 και λίγο αργότερα στη Βρετανία. Η ίδια η συγγραφέας είχε δηλώσει πως πρόκειται για ένα από τα αγαπημένα της δημιουργήματα, μαζί με το «Ordeal by innocence», παρά τη μικρότερη δημοφιλία του στο κοινό. Η σοκαριστική ανατροπή του τέλους έχει μάλλον να κάνει με αυτό –ο εκδότης της την παρακαλούσε να την αλλάξει– ωστόσο αποτελεί και το δυνατότερο, το πιο στοχαστικό στοιχείο της ιστορίας.

Το βαρόμετρο της εβδομάδας

– Στο «Βιβλιοπωλείο της κυρίας Γκριν» η Εμιλι Μόρτιμερ υποδύεται μια χήρα, η οποία φτάνει σε μια μικρή επαρχιακή πόλη της Αγγλίας του 1959 και αποφασίζει να ανοίξει βιβλιοπωλείο. Η νέα επιχείρηση, ωστόσο, προκαλεί αντιδράσεις από τους ντόπιους και ειδικότερα από μια μεσήλικη αριστοκράτισσα, η οποία θα βαλθεί να την εκδιώξει. Απροσδόκητος σύμμαχός της αποδεικνύεται ένας μισάνθρωπος –αλλά φανατικός αναγνώστης– ηλικιωμένος. Η Ιζαμπέλ Κουαξέ δημιουργεί μια γλυκόπικρη ταινία, αφιερωμένη στην αγάπη για τα βιβλία αλλά και στο ελεύθερο πνεύμα που πάει κόντρα στις προκαταλήψεις και στον συντηρητισμό.

– Στον «Καρδιοκατακτητή» μεταφερόμαστε στο 1809. Ενας λοχαγός του γαλλικού στρατού (Ζαν Ντιζαρντέν) φεύγει για το μέτωπο αφήνοντας πίσω την κάπως αφελή αρραβωνιαστικιά του. Εκείνη δεν λαμβάνει νέα του για μήνες και πέφτει σε μελαγχολία. Για να την παρηγορήσει, η αδελφή της γράφει ψεύτικες επιστολές εκ μέρους του.

– Στον «Γίγαντα», η Χώρα των Βάσκων εκπροσωπείται εξαιρετικά από ένα πολυεπίπεδο φιλμ εποχής με έναν αρκετά ασυνήθιστο πρωταγωνιστή. Στα μέσα του 19ου αιώνα, ο νεαρός Μαρτίν επιστρέφει από τον πόλεμο στο χωριό του, για να ανακαλύψει πως ο αδελφός του, Χοακίν, έχει πια τις διαστάσεις γίγαντα και συνεχίζει να μεγαλώνει. Σύντομα θα τον πείσει να ξεκινήσουν περιοδεία στις πόλεις με εκείνον ως «έκθεμα» και τον κόσμο να πληρώνει για να τον θαυμάσει. Η ατμόσφαιρα παραμυθιού της ταινίας μπλέκεται με την αληθινή ιστορία, η οποία εξερευνά τα σύνορα της αδελφικής αγάπης αλλά και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή