Η κρίση δεν «φρέναρε» την Grantex

Η κρίση δεν «φρέναρε» την Grantex

6' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μπορεί από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 να έπαψε να υπάρχει ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία, αυτό όμως δεν σήμανε και το τέλος της ελληνικής βιομηχανίας εξαρτημάτων για οχήματα. Το αντίθετο μάλλον, καθώς η απώλεια της εγχώριας αγοράς τότε και στη συνέχεια η τελευταία οικονομική κρίση στην Ελλάδα κάθε άλλο παρά έκαναν την Grantex να….«φρενάρει» την ανάπτυξή και κυρίως την εξωστρέφειά της. Εκεί, λοιπόν, στην περιοχή του Ελαιώνα, ανάμεσα στις πολλές βιομηχανικές μονάδες, λειτουργεί εδώ και 60 χρόνια μια μοναδική στο είδος της για τα ελληνικά δεδομένα βιομηχανία, η Grantex, η οποία κατασκευάζει φρένα για βαριά οχήματα (φορτηγά, λεωφορεία), για μηχανήματα ορυχείων, αλλά και για καράβια. Προϊόντα που εξάγονται από τις σκανδιναβικές χώρες μέχρι τη Νιγηρία και από την Κίνα μέχρι τη Χιλή, τη Βολιβία, ακόμη και το Περού.

«Δεν βρεθήκαμε τυχαία εδώ. Υπήρχε αυτοκινητοβιομηχανία στην περιοχή. Το εργοστάσιο της ΒΙΑΜΑΞ ήταν λίγο πιο πέρα και είναι αυτό που στην ουσία μεταφέρθηκε στην Τουρκία, όταν σταμάτησε η παραγωγή εδώ», επισημαίνει ο κ. Θεόδωρος Πασχαλίδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής βιομηχανίας φρένων Grantex και προσθέτει: «Εμείς κάναμε εξαγωγές και παλαιότερα, αλλά από ένα σημείο και μετά ήταν μονόδρομος για την εταιρεία».

Η απώλεια της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν το πρώτο «καμπανάκι». Το δεύτερο ήταν δυστυχώς η απώλεια μιας ζωής. «Το 2002 χάσαμε αιφνιδίως τον πατέρα μας. Οταν φεύγει από τη ζωή ο ιδρυτής, οι διάδοχοι έχουν να αποδείξουν κάποια πράγματα. Σκεφτήκαμε ότι πρέπει αφενός η επιχείρηση να εδραιωθεί και αφετέρου οι πελάτες μας να νιώσουν ασφαλείς, να νιώσουν ότι υπάρχει συνέχεια», αναφέρει η κυρία Μαρία Πασχαλίδου, αντιπρόεδρος και εμπορική διευθύντρια της Grantex. «Ετσι, πήγαμε πιο δυνατά στις διεθνείς εκθέσεις, οι πελάτες μας είδαν ότι η εταιρεία εξελίσσεται και ταυτόχρονα ενισχύσαμε την εικόνα της Grantex και εκσυγχρονίσαμε κάποια πράγματα, όπως, για παράδειγμα, τη συσκευασία των προϊόντων μας», συνεχίζει.

Οι αυξανόμενες παραγγελίες από το εξωτερικό οδήγησαν τη διοίκηση της εταιρείας να προχωρήσει το 2008, σε μια χρονική στιγμή εξαιρετικά κρίσιμη –όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια– στην αυτοματοποίηση της παραγωγής. Μέσω μιας επένδυσης ύψους περίπου 3 εκατ. ευρώ, τότε η εταιρεία μπόρεσε να αυξήσει την παραγωγικότητά της και να τοποθετήσει τα προϊόντα της σε ακόμη περισσότερες αγορές εκτός Ελλάδας. «Χωρίς αυτή την επένδυση θα ήμασταν εξαρτημένοι από την ελληνική αγορά, η οποία έχει περιορισμένα όρια», υποστηρίζει η κυρία Πασχαλίδου.

Ας σημειωθεί ότι η παραγωγή μιας εβδομάδας αρκεί για να καλύψει της ετήσιες ανάγκες της εγχώριας αγοράς. Μάλιστα, η αυτοματοποίηση της παραγωγής δεν οδήγησε σε μείωση, αλλά σε αύξηση των θέσεων εργασίας, από 75 το 2009 σε 125 σήμερα, καθώς προκάλεσε σημαντική άνοδο των παραγγελιών της εταιρείας.

Διεθνείς πιστοποιήσεις

Πώς κατάφερε, όμως, η Grantex, που αποτελεί τη μοναδική βιομηχανία φρένων στην Ελλάδα και μία από τις πέντε – έξι εταιρείες στην Ευρώπη, να γίνει τόσο ανταγωνιστική; Την τελευταία δεκαετία καταγράφηκε στροφή προς τα ευρωπαϊκά προϊόντα –σε ό,τι αφορά την εν λόγω κατηγορία– και η Grantex αξιοποίησε αυτή τη στροφή. Επίσης, αξιοποίησε τη μείωση του κόστους παραγωγής που παρατηρείται στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Αποτέλεσμα; Λαμβάνοντας όλες τις απαιτούμενες πιστοποιήσεις και δοκιμάζοντας τα προϊόντα της σε εργαστήρια που βρίσκονται στην «καρδιά» της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, το Ντιτρόιτ, κατάφερε να διεισδύσει σε απαιτητικές αγορές, όπως αυτές της Γερμανίας και της Γαλλίας, ενώ με τις πιο ανταγωνιστικές τιμές ανέπτυξε πελατολόγιο και σε παραδοσιακά φθηνότερες αγορές, όπως είναι, για παράδειγμα, η κινεζική.

Εχοντας βαθιά γνώση των ξένων αγορών, διορατικότητα, αλλά και μακροχρόνιες συνεργασίες, η εταιρεία δεν αντιμετώπισε πρόβλημα ούτε κατά την πρώτη περίοδο εφαρμογής των capital controls. «Ημασταν κατάλληλα προετοιμασμένοι, είχαμε μέρος των ταμειακών διαθεσίμων στο εξωτερικό, δεν καθυστέρησαν τις αποστολές πρώτων υλών οι προμηθευτές μας και έτσι ούτε κι εμείς μπορούσαμε να παράγουμε κανονικά και να παραδίδουμε τις παραγγελίες εγκαίρως στους πελάτες μας», δηλώνει ο κ. Θ. Πασχαλίδης.

Σήμερα οι εξαγωγές σε 75 χώρες αποτελούν περίπου το 85% τoυ τζίρου της Grantex. Εκτός από τα προϊόντα με το δικό της σήμα, παράγει φρένα για λογαριασμό τρίτων, δηλαδή για μεγάλες ξένες εταιρείες του κλάδου, ένδειξη της εμπιστοσύνης που δείχνουν προς την ελληνική αυτή οικογενειακή επιχείρηση.

Κοντά σε συμφωνία με μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία

Συμπληρώνοντας φέτος 60 χρόνια από την ίδρυσή της, η Grantex βρίσκεται πολύ κοντά στο να κάνει ένα πολύ μεγάλο άλμα: τα φρένα με το σήμα της να αποτελέσουν προϊόν πρώτης τοποθέτησης. Με άλλα λόγια, να μην είναι ανταλλακτικό, αλλά να τοποθετούνται στα καινούργια οχήματα που κατασκευάζει μεγάλη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία με ειδίκευση στην κατηγορία των φορτηγών. Η Grantex βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις, με το προϊόν της να έχει ήδη αξιολογηθεί, όμως ακόμη δεν υπάρχει οριστική συμφωνία. Εάν οι συζητήσεις ευοδωθούν και καταλήξει να είναι προμηθευτής της γνωστής αυτοκινητοβιομηχανίας, τότε η έναρξη παραγωγής τοποθετείται για το 2019.

Η Grantex έχει ήδη σχεδιάσει επενδύσεις για το αμέσως επόμενο διάστημα, ύψους περίπου 2 εκατ. ευρώ, οι οποίες θα αφορούν τον εκσυγχρονισμό του μηχανολογικού εξοπλισμού και την επέκταση των εγκαταστάσεών της. Επενδύσεις οι οποίες θα καταφέρουν να στηρίξουν και την ενδεχόμενη συνεργασία με την αυτοκινητοβιομηχανία. Μάλιστα, η αξιοπιστία που έχει επιδείξει η εταιρεία έχει ως αποτέλεσμα να βρίσκει ανοικτές τις πόρτες των τραπεζών, προκειμένου να χρηματοδοτεί τις νέες επενδύσεις της.

Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί το γεγονός ότι η υψηλή ποιότητα υπερνικά τη χαμηλή τιμή. «Τοποθετήσαμε φέτος στην αγορά δύο καινούργια προϊόντα: ένα σχετικά φθηνό για να ανταγωνιστούμε τουρκικές και κινεζικές εταιρείες, ειδικά σε κάποιες αγορές που η τιμή διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο, και ένα υψηλής προστιθέμενης αξίας και ποιότητας, ένα premium προϊόν. Δεν το περιμέναμε, αλλά αυτό που πουλάμε περισσότερο είναι το δεύτερο και όχι μόνο σε απαιτητικές αγορές, όπως είναι, για παράδειγμα, το Βέλγιο, αλλά ακόμη και σε αγορές όπως το Ιράκ, το Καζαχστάν», μας λέει ο κ. Πασχαλίδης.

Εύλογα αναρωτιέται κάποιος για ποιο λόγο η εταιρεία δεν ακολούθησε τον δρόμο πολλών ελληνικών βιομηχανιών, να μεταφέρει δηλαδή την παραγωγή της εκτός Ελλάδας. «Υπήρξε μία σκέψη, λίγο πριν από την εκδήλωση της κρίσης. Αλλά τελικά δεν πιστέψαμε ότι αξίζει να το κάνουμε», απαντά η κυρία Μαρία Πασχαλίδου. Η σκέψη, πάντως, για τη δημιουργία μονάδας παραγωγής και εκτός Ελλάδας δεν έχει εγκαταλειφθεί. Από το 2014 η Grantex έχει ιδρύσει εμπορική εταιρεία στη Νιγηρία, η οποία ελέγχεται από κοινοπραξία της Grantex με Ελληνες ομογενείς στην αφρικανική αυτή χώρα.

Η δημιουργία παραγωγικής μονάδας εκεί, προκειμένου να καλύπτονται οι ανάγκες της αφρικανικής αγοράς, διερευνάται, χωρίς, ωστόσο, να είναι στα άμεσα σχέδια της εταιρείας. Πέραν της Νιγηρίας, η Grantex διαθέτει εταιρεία και στην ΠΓΔΜ.

Πώς βλέπει συνολικά το μέλλον της ελληνικής οικονομίας ο επικεφαλής της Grantex, άνθρωπος της αγοράς και με εμπειρία πλέον και από πολλές ξένες αγορές; «Η ελληνική οικονομία χρειάζεται σταθερότητα. Ολοι έχουμε κουραστεί από τις εκπλήξεις. Βλέπουμε ότι υπάρχουν προοπτικές για την Ελλάδα. Χρειάζεται όμως να ενισχύσουμε περισσότερο το ελληνικό brand name, το σήμα “Ελλάδα”. Επίσης καλό είναι να αναπτύξουμε και άλλους κλάδους και να στηριχθούμε σε αυτούς, σε κλάδους υψηλής έντασης τεχνολογίας και όχι να εξάγουμε μόνον ελαιόλαδο και μάλιστα χύμα», υπογραμμίζει ο κ. Θ. Πασχαλίδης.

Οι ιδιαιτερότητες κάθε αγοράς και η σημασία των διεθνών εκθέσεων

H Grantex και ο κ. Θ. Πασχαλίδης τιμήθηκαν με τη διάκριση «Διεθνώς αναπτυσσόμενος επιχειρηματίας της χρονιάς» στην καρδιά της κρίσης, το 2013.

Πριν από λίγες ημέρες παρευρέθη στη συνέντευξη Τύπου της EY για την παρουσίαση έρευνας με τίτλο «Μade in Greece: το μεγάλο στοίχημα των εξαγωγών». Τα παραπάνω γεγονότα φυσικά κάθε άλλο παρά τυχαία είναι, δεδομένου ότι η εταιρεία είναι κατ’ εξοχήν εξαγωγική.

Αυτό δεν επιτυγχάνεται ούτε απλά ούτε εύκολα. Στην Grantex έχει αναπτυχθεί εδώ και χρόνια μια ομάδα στελεχών που ασχολείται με τις εξαγωγές, συμμετέχει σε όλο και περισσότερες διεθνείς εκθέσεις, μαθαίνει ολοένα και περισσότερες ξένες γλώσσες.

«Κάθε χώρα έχει τις ιδιαιτερότητές της. Οταν μπαίνεις σε αγορά, πρέπει πρώτα να την έχεις μελετήσει. Να ξέρεις πώς λειτουργούν οι υπηρεσίες, το τραπεζικό σύστημα, τα τελωνεία, οι οργανισμοί ελέγχων. Να γνωρίζεις επίσης εάν είναι χώρα όπου δεν παρέχεται ασφαλιστική κάλυψη στις εξαγωγικές πιστώσεις», επισημαίνει η κυρία Κωνσταντίνα Δήμα, διευθύντρια εξαγωγών της Grantex.

Εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα είναι η συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις, ειδικά για ένα προϊόν μη καταναλωτικό, όπως είναι τα φρένα βαρέων οχημάτων.

Το ημερολόγιο εκθέσεων της Grantex προβλέπει τη συμμετοχή της για το υπόλοιπο του έτους στην Automechanika 2018 τον προσεχή Σεπτέμβριο στη Φρανκφούρτη και τον Νοέμβριο στο Μπουένος Αϊρες.

Τόσο η πρακτική όσο και οι εξαγωγικές επιδόσεις της Grantex δεν αποτελούν, δυστυχώς, τον κανόνα. Σύμφωνα με την προαναφερθείσα έρευνα της EY, ο μέσος όρος των εξαγωγών δεν ξεπερνά το 42% του κύκλου εργασιών τους, ενώ πάνω από τις μισές επιχειρήσεις εξάγουν σε έως και 20 χώρες.

Επίσης, οι περισσότερες ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις εξάγουν κυρίως στις πιο προσιτές αγορές, αυτές των Βαλκανίων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή