ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα κόλπα φοροδιαφυγής με «πειραγμένες» ταμειακές μηχανές

TΑΣΟΣ ΤΕΛΛΟΓΛΟΥ

Οι φοροελεγκτικοί μηχανισμοί δεν μπορούν να περιορίσουν τη φοροδιαφυγή.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Είμαστε αντιμέτωποι με ένα εντελώς πρωτόγνωρο σε εμάς πρόβλημα. Μπαίνουμε για έλεγχο και με ένα πάτημα του κουμπιού οι υπεύθυνοι των καταστημάτων εστίασης σβήνουν τις τελευταίες αποδείξεις που (δεν) έχουν κόψει αλλά έχουν καταχωρίσει σε ένα δεύτερο ηλεκτρονικό αρχείο. Αν τους προλάβουμε, τους καταλογίζουμε όσες αποδείξεις έχουν “μείνει” στο σύστημα». Αυτό που περιγράφει ο ελεγκτής από τη Β. Ελλάδα που έχουμε απέναντί μας λέγεται ΦΗΜ (Φορολογικός Ηλεκτρονικός Μηχανισμός) και δουλεύει περίπου όπως οι αντλίες των πρατηρίων που «έκλεβαν» τους καταναλωτές χάρη στα προγράμματα που είχαν εγκατεστημένα στις αντλίες και στις συνδεδεμένες με αυτές ταμειακές μηχανές.

Οι μηχανισμοί αυτοί δεν είναι τίποτα παραπάνω από το σύστημα hardware -software με όλα τα παρελκόμενα που χρησιμοποιεί κάθε επιχείρηση για να απεικονίζει τη λογιστική της κατάσταση. Οταν, όμως, ο νομοθέτης πρωτοπεριέγραψε τον ΦΗΜ είχε στον μυαλό του κυρίως το Hardware.

Σε μεγάλη επιχείρηση εστίασης στην περιοχή της Κατερίνης, τα κλιμάκια ελέγχου ανακάλυψαν ότι ο τζίρος τριμήνου αντιστοιχούσε σε 1.650.000 ευρώ, ενώ είχαν καταγραφεί χάρη στον ΦΗΜ 160.000 ευρώ, δηλαδή λιγότερο από το 10%.

Αν προστεθούν και τα βουλγαρικά POS, περίπου 170 έχουν βρεθεί τους τελευταίους μήνες στη Β. Ελλάδα «καταλαβαίνετε ότι ψάχνουμε στα τυφλά» λέει ένας ελεγκτής από τη Θεσσαλονίκη. Για την αποκάλυψη των POS που ήταν συνδεδεμένα με τράπεζες της αλλοδαπής, οι ελεγκτές ζήτησαν και έλαβαν βοήθεια από την Τράπεζα της Ελλάδος χάρη στην οποία διαπίστωσαν σε ποιο τραπεζικό σύστημα ήταν συνδεδεμένο το κάθε POS. «Βλέπουμε αυτό που θέλουν να δούμε», λέει ελεγκτής που πήρε πρόσφατα μέρος σε παρόμοιους ελέγχους.

Μία οκταετία μετά την είσοδο της χώρας στα μνημόνια, οι φοροελεγκτικοί μηχανισμοί δεν είναι σε θέση να αξιοποιήσουν ακόμα άλλα εργαλεία όπως καταναλώσεις (νερού, ηλεκτρικού) λόγω έλλειψης των αντίστοιχων ψηφιακών αρχείων στις αντίστοιχες ΔΕΚΟ ή και λόγω έλλειψης χρόνου όταν μπορούν να προστρέξουν σε βιβλία αποθήκης ή βιβλία προμηθευτών. Tέτοιοι τρόποι είχαν υποδειχθεί από το 2011 όταν πρωτοπαρουσιάστηκε το πρόβλημα των «πειραγμένων» ταμειακών μηχανών. Οι λύσεις που είχαν προταθεί τότε ήταν η διασύνδεση των μηχανών με το υπουργείο Οικονομικών και την Αρχή Δημοσίων Εσόδων, τα ηλεκτρονικά τιμολόγια με μοναδικό αριθμό, κάτι που ωστόσο δεν προχώρησε, καθώς προτιμήθηκαν άλλες λύσεις που επέτρεπαν τη διαιώνιση της «διπλής» απεικόνισης της οικονομικής δραστηριότητας μιας επιχείρησης.

«Το Δημόσιο πρέπει να καταργήσει τελείως ή να περιορίσει τους φυσικούς ελέγχους με κλιμάκια και να δώσει πολύ μεγαλύτερη σημασία στο λεγόμενο data mining, δηλαδή στη διασταύρωση στοιχείων αρχείων. Ο φυσικός έλεγχος θα είχε νόημα μόνο στο τέλος αυτής της διαδικασίας», είπε στην «Κ» ανώτερο στέλεχος του φοροελεγκτικού μηχανισμού.

Σε αρκετές περιπτώσεις τα έσοδα στα καταστήματα εστίασης με κάρτα εμφανίζονται στο ταμείο άλλου τερματικού σε σχέση με τα μετρητά που εμφανίζονται σε δεύτερο ταμείο. Αλλοτε πάλι τα τιμολόγια εκδίδονται σε διαφορετικό ταμείο σε σχέση με μετρητά και κάρτες.

Το πρόβλημα φαίνεται ανάγλυφα και στην πορεία των εσόδων του 5μήνου του 2018, που προ μείωσης λόγω επιστροφών φόρου παρουσιάζεται μια αύξηση των εισπράξεων των ΔΟΥ και των ελεγκτικών κέντρων στα 11,5 δισ. ευρώ έναντι 11,2 δισ. που ήταν ο στόχος (+3%). Οι επιστροφές φόρου μάλιστα παρουσιάζουν μια αύξηση 141%, σχεδόν στα 2 δισ. με έκρηξη σε μία σειρά τουριστικών περιοχών, με τη Μύκονο και τη Σαντορίνη να κυμαίνονται στο 20% και στο 29%. Αντίθετα με την πορεία των εσόδων, ο ΦΠΑ ήταν κατά 4,1% μειωμένος έναντι του στόχου, μια ένδειξη της γενικευμένης φοροδιαφυγής που καταγράφεται σε τουριστικές περιοχές.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ