Εμπορικός πόλεμος στο Αιγαίο συγκρατεί τις τιμές εισιτηρίων

Εμπορικός πόλεμος στο Αιγαίο συγκρατεί τις τιμές εισιτηρίων

2' 34" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε πόλεμο τιμών τείνει να διαμορφωθεί η κατάσταση στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά με αποτέλεσμα σταθερές ή και χαμηλότερες τιμές εισιτηρίων παρά την πολύ μεγάλη αύξηση των τιμών των καυσίμων για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Η εικόνα αυτή είναι αποτέλεσμα, όμως, των πολλαπλών εκπρόθεσμων, με βάση τα ισχύοντα, δρομολογήσεων που έχει επιτρέψει το υπουργείο Ναυτιλίας.

Στις Κυκλάδες, όπου δεσπόζει μεν η ενοποιημένη Attica με την Hellenic Seaways αλλά δραστηριοποιούνται και πολλές τρίτες εταιρείες, μεταξύ των οποίων και η Seajets, η οποία έχει μεγαλώσει και ισχυροποιηθεί τόσο ώστε να ανταγωνίζεται ευθέως όλους τους μεγάλους, οι τιμές των εισιτηρίων όχι μόνο παραμένουν στα περυσινά επίπεδα, αλλά και υποχωρούν καθώς όλοι οι συμμετέχοντες στην αγορά προχωρούν είτε σε προσφορές και εκπτώσεις είτε σε ειδικά προγράμματα για επιβάτες που έχουν εκπτώσεις ακόμη και 50%.

Και μπορεί η συγκυρία αυτή σε συνδυασμό με τον ανταγωνισμό που εν γένει υπάρχει μεταξύ ακτοπλοΐας και αεροπορικών να λειτουργεί βραχυπρόθεσμα υπέρ του επιβατικού κοινού και των μεταφορέων, όμως μεσοπρόθεσμα πολλοί ανησυχούν για τη βιωσιμότητα πολλών γραμμών και ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών, που με πολλή και επώδυνη προσπάθεια και πολλές χρεοκοπίες μόλις βγήκαν από την κρίση.

Αν και η πλέον προβεβλημένη περίπτωση εκπρόθεσμης δρομολόγησης και επαπειλούμενου εμπορικού πολέμου, καθώς κορυφώνεται η καλοκαιρινή σεζόν, είναι αυτή της εισόδου των Μινωικών Γραμμών στα δρομολόγια Πειραιά – Χανίων όπου δραστηριοποιούνται σε κοινοπραξία η ΑΝΕΚ με την Attica Group, πολλές ακόμη δρομολογήσεις φέτος έγιναν διά υπουργικών αποφάσεων. «Το δικαίωμα παρέχεται στον υπουργό, αλλά όχι και η κατάχρησή του», σημείωναν χθες κύκλοι της ακτοπλοΐας που δεν πρόσκεινται ούτε στην πλευρά τών ιταλικών συμφερόντων Μινωικών Γραμμών ούτε στην ΑΝΕΚ.

Ανάλογες «συγκρούσεις» σημειώθηκαν και μεταξύ Hellenic Seaways ή Seajets και Golden Star, όλες εξαιτίας της προδιάθεσης που φαίνεται να έχει το υπουργείο να εξαντλεί τα όρια της δικαιοδοσίας του, σημειώνουν χαρακτηριστικά κύκλοι της αγοράς. Κάποιοι όμως θεωρούν πως δεν τα εξαντλεί αλλά τα υπερβαίνει κιόλας, και έτσι στην περίπτωση των Μινωικών και της ΑΝΕΚ αναμένονται νομικές ενέργειες της τελευταίας σε περίπτωση που ο υπουργός υπογράψει τη δρομολόγηση του «Μύκονος Παλάς» των Μινωικών στη γραμμή Πειραιά – Χανίων, όπως εισηγήθηκε χθες κατά πλειοψηφία (16-12) το αρμόδιο θεσμικό όργανο, το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.

Η ΑΝΕΚ, μια αμιγώς κρητική εταιρεία με χιλιάδες άμεσα και έμμεσα απασχολουμένους, έχει τα τελευταία χρόνια οριακά καταφέρει να επιστρέψει στην κερδοφορία. Με την αγορά των Χανίων πεπερασμένη σε μέγεθος, η είσοδος ενός ακόμα πολύ μεγάλου πλοίου όπως το «Μύκονος Παλάς» των Μινωικών –που κατ’ απαίτηση του υπουργείου ύψωσε την ελληνική σημαία και προσέλαβε αμιγώς ελληνικό προσωπικό– απειλεί να «κανιβαλίσει» την αγορά, καθιστώντας τη γραμμή ζημιογόνα και για τους δύο. Κανονικά, οποιοδήποτε πλοίο μπορεί να μπει σε οποιαδήποτε γραμμή αρκεί να το έχει δηλώσει έως τον Ιανουάριο του ίδιου έτους προκειμένου να ξεκινήσει δρομολόγια από τον Νοέμβριο. Κατ’ εξαίρεση δρομολογούνται εκπρόθεσμα με απόφαση υπουργού πλοία όπου υπάρχουν διαπιστωμένες ανάγκες. Ομως, το «Μύκονος Παλάς» των Μινωικών θέλει τώρα να δρομολογηθεί άμεσα. Με δεδομένο πάντως πως το ζήτημα είναι μεγάλης σημασίας για την πολυμετοχική ΑΝΕΚ και ενόχλησε πολλούς στην Κρήτη, η υπόθεση έχει φτάσει μέχρι τα ανώτατα κλιμάκια της κυβέρνησης και είναι δύσκολο να προεξοφληθεί μετά βεβαιότητας πως ο υπουργός θα δώσει άμεσα τη δρομολόγηση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή