Η ΕΡΩΤΗΣΗ

Ποιο είναι το δικό σου success story;

MΑΡΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Ο προβληματισμός προέκυψε όταν μια φίλη μού εξέφρασε το παράπονό της ότι «όποτε μπαίνω στο Facebook ή όποτε ψάχνω στο ίντερνετ, βλέπω συνεχώς κείμενα για ανθρώπους που έχουν να επιδείξουν ένα success story· θα ήθελα κάποιος να ασχοληθεί και με τους μη επιτυχημένους ανθρώπους αυτού του κόσμου». Εννοούσε όλους εμάς που είμαστε σε εκείνη την γκρίζα περιοχή που δεν λογιζόμαστε επιτυχημένοι, αλλά που δεν είμαστε και αποτυχημένοι, βρε αδερφέ! Εμάς που δεν είχαμε μια φανταστική επιχειρηματική ιδέα, που δεν ανακαλύψαμε μια πρωτοποριακή καλλιέργεια για την εισαγωγή ενός νέου προϊόντος στην αλυσίδα τροφίμων, εμάς που δεν σκεφτήκαμε να ιδρύσουμε start up και μάθαμε αργά για την κοινωνική οικονομία, εμάς που δεν κληθήκαμε να συνεχίσουμε κάποια κερδοφόρα οικογενειακή παράδοση. Εμάς που όμως, από την άλλη πλευρά, δεν χρεοκοπήσαμε, δεν παραιτηθήκαμε, δεν αποθαρρυνθήκαμε, δεν (αυτο)καταστραφήκαμε, που κάναμε τα εμπόδια εφαλτήρια και επανεφεύραμε τον εαυτό μας. Όλους εμάς, με τις συμβατικές μονάδες μέτρησης της επιτυχίας, δεν θα μας επέτρεπαν την είσοδο στο ρετιρέ της κοινωνικής και οικονομικής καταξίωσης. Μήπως όμως υπάρχουν κι άλλες μέθοδοι; Μήπως μπορούμε να δώσουμε «εισαγωγικές» με άλλο σύστημα; Μήπως όλοι εμείς έχουμε ένα μη αναγνωρισμένο, ολοδικό μας success story;

Τα τελευταία χρόνια, σε παγκόσμιο επίπεδο, οικονομολόγοι, αναλυτές, κοινωνιολόγοι, μάνατζερ εξετάζουν και υιοθετούν σταδιακά μια νέα προσέγγιση στον τρόπο εκτίμησης, μέτρησης και απεικόνισης της επιτυχίας. Στα χρήματα και στην αγοραστική δύναμη του ατόμου, στα κέρδη και στο χαρτοφυλάκιο μιας επιχείρησης προστίθενται, ως μονάδες μέτρησης της επιτυχίας, το κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα, το ήθος και οι αξίες, η ποιότητα των σχέσεων και το ευ ζην. Σε όλες τις βαθμίδες των επιχειρήσεων, εργαζόμενοι, στελέχη και διοικούντες εκπαιδεύονται στην αναζήτηση της «νέας επιτυχίας», συνυπολογίζοντας στα οικονομικά αποτελέσματα και στη χρηματιστηριακή πορεία της εταιρείας τις δράσεις κοινωνικής ευθύνης, περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και βιώσιμης ανάπτυξης που αναπτύσσει, το επίπεδο συνεργασίας των εργαζομένων, την ενδοεταιρική αφοσίωση. Τότε διευρύνεται η έννοια του success story, που αποδεικνύεται ότι μπορεί να έχει πολλούς «συγγραφείς» και επίπεδα.

Όταν η επιτυχία δεν μετράται μόνο με χρηματοπιστωτικούς όρους, πολύ περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να συγχαρούν τον εαυτό τους για επιτεύγματα που σε διαφορετική περίπτωση δεν θα πληρούσαν τα συμβατικά κριτήρια. Είναι σαφέστατα μια ιστορία επιτυχίας αυτή του νεαρού ερευνητή που ανακάλυψε μια νέα γονιδιακή μετάλλαξη που θα βοηθήσει στη θεραπεία της Χ ασθένειας ή αυτή μιας γυναίκας που σχεδίασε μια καινοτόμα εφαρμογή που έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής. Ο γονιός που από επιλογή ή λόγω συνθηκών μεγαλώνει μόνος ένα παιδί, ο αυτιστικός που αποφοιτά από την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο εργοδότης που επιβιώνει παρά τις δυσκολίες, ο μετανάστης που χτίζει μια νέα ζωή, ο άνεργος που βρίσκει απασχόληση φροντίζοντας τις καθημερινές ανάγκες της οικογένειάς του, όμως, έχουν να επιδείξουν και αυτοί τα δικά τους μοναδικά success stories. Τα χαρτονομίσματα, τα επιστημονικά επιτεύγματα, οι αθλητικές διακρίσεις, οι ακαδημαϊκές βραβεύσεις δεν είναι τα μόνα ζύγια στη ζυγαριά της επιτυχίας. Η ανθεκτικότητα, η επιμονή, το ήθος, η κοινωνική ευαισθησία, η οικολογική συνείδηση, ο αλτρουισμός, η βιωσιμότητα επανεκτιμώνται και γίνονται οι νέες μονάδες μέτρησης της επιτυχίας. Με τα νέα δεδομένα, μήπως κι εσείς έχετε ένα success story για το οποίο θα μπορούσατε να είστε υπερήφανοι;        ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ