ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Περιήγηση στα «παρασκήνια» των σύγχρονων βιντεοπαιχνιδιών

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

Το αφιέρωμα θα εστιάζει στη δουλειά τόσο των μεγάλων στούντιο όσο και των ανεξάρτητων δημιουργών μέσα από διαδραστικές εγκαταστάσεις, αρχικά σκίτσα και σημειώσεις, στολές και έργα τέχνης που ενέπνευσαν δημιουργούς.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Κάτι πολύ παραπάνω από απλά «παιχνίδια», τα σύγχρονα videogames κρύβουν μέσα τους ολόκληρους κόσμους και η διαδικασία δημιουργίας τους είναι εξίσου σύνθετη (αν όχι περισσότερο) με την παραγωγή μιας μεγάλου μήκους ταινίας: Απαιτούνται πειστικοί χαρακτήρες, καθηλωτικές εικόνες, πρωτότυπο σενάριο και φυσικά η κατάλληλη μουσική υπόκρουση, ενώ σε αντίθεση με τον κινηματογράφο ένα επιτυχημένο παιχνίδι δεν αρκεί να κρατά την προσοχή του κοινού για δύο μόλις ώρες.

Ο παίκτης πρέπει να βυθίζεται εξ ολοκλήρου σε ένα παράλληλο σύμπαν, να θέλει να επιστρέφει ξανά και ξανά, ενίοτε χάνοντας επαφή με την πραγματικότητα.

Φόρο τιμής στη δημιουργικότητα, στην εφευρετικότητα και στις τεχνικές δεξιότητες των σύγχρονων σχεδιαστών βιντεοπαιχνιδιών από τα μέσα της περασμένης δεκαετίας έως σήμερα αποτίει η νέα έκθεση του Μουσείου Victoria & Albert, στο Λονδίνο, που πρόκειται να εγκαινιαστεί στις 8 Σεπτεμβρίου υπό τον τίτλο «Videogames: Design/ Play/ Disrupt».

Το αφιέρωμα θα εστιάζει στη δουλειά τόσο των μεγάλων στούντιο όσο και των ανεξάρτητων δημιουργών μέσα από μεγάλης κλίμακας διαδραστικές εγκαταστάσεις, αρχικά σκίτσα και σημειώσεις, στολές, αλλά και έργα τέχνης που ενέπνευσαν δημιουργούς, όπως ο πίνακας «Le Blanc Seing» του σουρεαλιστή καλλιτέχνη Ρενέ Μαγκρίτ στον οποίο βασίζεται η σκηνογραφία του παιχνιδιού «Kentucky Route Zero». Παράλληλα, θα διερευνά λιγότερο προβεβλημένες πτυχές των videogames όπως η συμβολή τους στην κοινωνική και πολιτική ευαισθητοποίηση, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το «Phone Story» που πραγματεύεται τις συνέπειες τις αλόγιστης κατανάλωσης σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο.

Το σατιρικό παιχνίδι εμπεριέχει αναφορές στο περιβαλλοντικό και ανθρώπινο κόστος της μαζικής παραγωγής smartphones, από την εξόρυξη κολτανίου στο Κονγκό έως τη ρύπανση στο Πακιστάν, και για ευνόητους λόγους αφαιρέθηκε από το διαδικτυακό κατάστημα της Apple λίγο μετά την κυκλοφορία του.

Oμως οι σχεδιαστές δεν είναι οι μόνοι που δημιουργούν, έτσι μία ενότητα της έκθεσης θα είναι αφιερωμένη στους ίδιους τους παίκτες και στις κοινότητές τους, που κατά καιρούς συνεργάζονται για να φέρουν εις πέρας εντυπωσιακά εγχειρήματα, όπως η ανακατασκευή της ηπείρου Westeros του Game of Thrones μέσα στο ψηφιακό περιβάλλον του Minecraft.

Θα παρουσιαστούν, επίσης, αυτοσχέδιες πλατφόρμες και παιχνίδια με την υπογραφή ερασιτεχνών – ανάμεσά τους, ένα αυτοκίνητο κομμένο στη μέση και εξοπλισμένο με μία μεγάλη οθόνη έτσι ώστε οι «επιβάτες» να πυροβολούν εχθρούς κρατώντας το τιμόνι. Φυσικά, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους παίζοντας διάφορα παιχνίδια, από το «Line Wobbler», εμπνευσμένο από το παιχνίδι μιας γάτας με ένα ελατήριο, έως το «How Do You Do It? », που εξερευνά την έννοια της σεξουαλικότητας μέσα από την οπτική γωνία ενός 11χρονου παιδιού.

​​Η έκθεση θα διαρκέσει έως τον Φεβρουάριο του 2019. Η ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων έχει ξεκινήσει στην ιστοσελίδα του Μουσείου (https://www.vam.ac.uk).

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ