ΕΛΛΑΔΑ

Ελληνογερμανική συνεργασία για τεχνικά επαγγέλματα

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΙΔΟΥ

Ημερίδα και βιωματικά εργαστήρια πραγματοποιήθηκαν στις εγκαταστάσεις κατασκήνωσης στο Γραμματικό και με τα εργαλεία της εικονικής πραγματικότητας τα παιδιά είδαν πώς είναι να δουλεύεις σε ένα τεχνικό επάγγελμα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Στο σχολείο γίνεται μια απλή αναφορά στα πράσινα επαγγέλματα – τίποτε περισσότερο. Μία παρουσίαση σαν τη σημερινή όμως θα μπορούσε να παρακινήσει κάποια παιδιά να ασχοληθούν με αυτά στο μέλλον», θα πει η Χριστίνα, 13 ετών. «Μας είπαν ότι δημιουργούνται πλέον πολλές θέσεις εργασίας, γιατί οι πηγές ενέργειας εξαντλούνται», προσθέτει ο 16χρονος Μάριος.

Τα παιδιά παρακολούθησαν ημερίδα στο πλαίσιο του προγράμματος Graeducation με θέμα: «Green Skills – Επαγγελματική ενημέρωση των νέων με τη χρήση εκπαιδευτικών εργαλείων προσομοίωσης στις πράσινες τεχνολογίες», που πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της κατασκήνωσης Sports Village Athitaki στο Γραμματικό.

«Το σημαντικό είναι να ενθουσιάσουμε τα παιδιά. Στα βιωματικά εργαστήρια θα δουν τι σημαίνει αιολική και ηλιακή ενέργεια. Πώς λειτουργούν τα έξυπνα σπίτια. Στο πεδίο εικονικής πραγματικότητας, φορώντας τα ειδικά γυαλιά, θα βρεθούν σε μία ανεμογεννήτρια παρακολουθώντας από κοντά τι σημαίνει να εργάζεσαι εκεί. Η ειδικότητα που αναδεικνύεται μέσα από όλα τα πεδία, είναι του “Τεχνίτη Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων”. Και στους τέσσερις εκπαιδευτικούς σταθμούς προβάλλεται η αειφορία», εξηγεί η κ. Σίλκε Στάινμπεργκ, συντονίστρια του προγράμματος από το Ερευνητικό Ινστιτούτο FIAP, e.V. με έδρα το Γκελζενκίρχεν. Εκτός του FIAP, σε ρόλο συντονιστή, στο έργο συνεργάζονται από γερμανικής πλευράς, το Εκπαιδευτικό Κέντρο του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου του Μίνστερ και το Επιστημονικό Πάρκο του Γκελζενκίρχεν. Από ελληνικής πλευράς, συμμετέχουν το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας, οι Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας του ΟΑΕΔ (ΕΠΑΣ), το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και η ελληνική επιχείρηση ICON Group. Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το γερμανικό ομοσπονδιακό υπουργείο Παιδείας και Ερευνας.

«Απευθυνόμαστε σε νέους 16 έως 23 χρόνων. Θέλουμε να γνωρίσουν τα παιδιά την ειδικότητα του τεχνίτη ηλεκτρολογικών εργασιών μέσα από καινοτόμα εργαλεία», λέει ο κ. Τάσος Αντωνάκης, Μηχανολόγος - Μηχανικός, εκπαιδευτικός στην 1η ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ Θεσσαλονίκης, ενώ προσθέτει: «Εργαστήκαμε από κοινού με τους Γερμανούς εταίρους προκειμένου να αναμορφώσουμε το πρόγραμμα σπουδών της συγκεκριμένης ειδικότητας. Εστιάσαμε στην ανάδειξη των πράσινων δεξιοτήτων, ασχοληθήκαμε με ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά, σύγχρονους αυτοματισμούς. Προς το παρόν, έχουμε στείλει στα αρμόδια υπουργεία το πρόγραμμα για έγκριση, με σκοπό να αρχίσει η πιλοτική εφαρμογή του το επόμενο σχολικό έτος».

Εξαρχής δόθηκε μεγάλη σημασία στη συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας. «Η βασική ιδέα αυτού του έργου δεν είναι η μεταφορά τεχνογνωσίας, αλλά η αλληλεπίδραση και η ανάπτυξη μαζί με τους ελληνικούς φορείς σημαντικών εργαλείων, τα οποία θα προωθήσουν την επαγγελματική κατάρτιση και την ένταξη των πράσινων τεχνολογιών στην επαγγελματική εκπαίδευση και στην αγορά εργασίας. Ολα, στο πλαίσιο ενός διαλόγου, όπου θα σταθούμε και θα κοιτάξουμε ο ένας στα μάτια τον άλλον. Είμαστε ισότιμοι εταίροι σ’ αυτή την προσπάθεια. Να σημειωθεί ότι μεταξύ των εκπαιδευτικών από τις δύο χώρες υπάρχει μία καταπληκτική συνεργασία. Δουλεύουν μαζί ως ομάδα», τονίζει η κ. Στάινμπεργκ.

Μονόδρομος

Οι πανεπιστημιακές σπουδές είναι μονόδρομος στην Ελλάδα, τα τεχνικά επαγγέλματα είναι μάλλον υποτιμημένα. «Και η Γερμανία αντιμετωπίζει το ίδιο πρόβλημα, οι νέοι προτιμούν να ακολουθήσουν μία ακαδημαϊκή πορεία. Αποτέλεσμα; Και στη Γερμανία, όπως και στην Ελλάδα, υπάρχει η έλλειψη ειδικοτήτων και εξειδικευμένων επαγγελματιών», αποσαφηνίζει η Γερμανίδα συντονίστρια και συνεχίζει: «Για τον λόγο αυτό, δημιουργήσαμε αυτά τα “εργαστήρια ενέργειας”, ώστε να δείξουμε στους μαθητές ότι και η επαγγελματική εκπαίδευση μπορεί να τους προσφέρει μία θετική προοπτική στη ζωή. Είναι σημαντικό να οικοδομείται ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα προσφέρει μεγαλύτερες δυνατότητες, δεν θα είναι τόσο περιχαρακωμένο από στεγανά. Τα παιδιά θα πρέπει να κατανοούν ότι ακόμη κι αν αποφασίσουν να ακολουθήσουν ένα πιο τεχνικό επάγγελμα, μπορούν σε δεύτερο χρόνο να συνεχίσουν με πανεπιστημιακές σπουδές. Κάθε κοινωνία χρειάζεται εξειδικευμένους επαγγελματίες. Ταυτόχρονα, όμως, θα πρέπει και γι’ αυτούς να εξασφαλίζεται ένα κοινωνικό στάτους, το οποίο θα απολαμβάνουν».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ