ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Βάλε τη γιαγιά στο ψυγείο **½
ΚΩΜΩΔΙΑ (2017)
Σκηνοθεσία: Τζιανκάρλο Φοντάνα, Τζουζέπε Στάζι
Ερμηνείες: Μίριαμ Λεόνε, Φάμπιο ντε Λουίτζι, Μαρίνα Ρόκο

Eίναι γνωστό πως η ιταλική κωμωδία είναι ικανή για το καλύτερο αλλά και για το χειρότερο, ωστόσο σχεδόν πάντα οι παραγωγές της έχουν κάτι το γοητευτικό, το σουρεαλιστικά εύθυμο που τις κάνει να ξεχωρίζουν. Κάτι τέτοιο συμβαίνει και με τη συγκεκριμένη ταινία, η οποία έχει για πρωταγωνίστριά της την Κλάουντια, μια νεαρή συντηρήτρια αρχαιοτήτων, η οποία βρίσκεται σε οικονομικό αδιέξοδο λόγω του μεγάλου ποσού που της οφείλει το κράτος.

Μοναδικό της στήριγμα, η σύνταξη της αγαπημένης γιαγιάς της, η οποία ωστόσο πεθαίνει αιφνίδια, αφήνοντάς την ουσιαστικά χρεοκοπημένη. Και όπως υποδεικνύει και ο τίτλος, η μόνη λύση οδηγεί στο... ψυγείο.

Εμπνευσμένη από τις απίθανες ιστορίες απάτης με τις συντάξεις νεκρών που συνεχίζουν να εισπράττονται –αλλά και τα πλαστά επιδόματα τυφλότητας, τα «γρηγορόσημα» του Δημοσίου κ.ο.κ.– η κωμωδία σχολιάζει απολαυστικά διάφορες καταστάσεις, οι οποίες είναι πολύ οικείες και στα μέρη μας. Οταν μάλιστα η Κλάουντια θα γνωρίσει και θα ερωτευθεί έναν τρομερά ευσυνείδητο αστυνομικό της δίωξης οικονομικού εγκλήματος, το πράγμα θα πάρει ακόμα πιο απρόβλεπτες και ξεκαρδιστικές διαστάσεις.

Η οικονομική στενότητα των τελευταίων ετών στις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου έχει γεννήσει πολλές ιστορίες, οι οποίες συχνά κινούνται στο μεταίχμιο μεταξύ κωμικού και τραγικού. Και η «Γιαγιά» άλλωστε, όσο μένει στο πεδίο του μαύρου χιούμορ, είναι εξαιρετική, χάνει όμως αρκετά όταν στη θέση του τελευταίου μπαίνει η ανοικονόμητη ιταλική φάρσα. Οπως είναι φυσιολογικό, το αρχικό εύρημα κάποια στιγμή εξαντλείται, ωστόσο μέχρι τότε ο θεατής θα το έχει ευχαριστηθεί με την καρδιά του.

Μια αμερικανική ληστεία ***½
ΔΡΑΜΑ (2018)
Σκηνοθεσία: Μπαρτ Λέιτον
Ερμηνείες: Μπάρι Κέογκαν, Εβαν Πίτερς, Ούντο Κίερ

Εν μέσω καλοκαιριού το ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά μάς στέλνει μια ευχάριστη έκπληξη, ό,τι πρέπει για μια ωραία βραδιά θερινού κινηματογράφου. Το φιλμ του Μπαρτ Λέιτον, ο οποίος υπογράφει σενάριο και σκηνοθεσία, αφηγείται την αληθινή ιστορία μιας από τις πιο παλαβές ληστείες στα σύγχρονα αμερικανικά χρονικά.
Πρωταγωνιστές, τέσσερις νεαροί, τους οποίους, ευφυώς, βλέπουμε και σε συνεντεύξεις που παρεμβάλλονται στην κυρίως δράση – εκεί φυσικά συμμετέχουν ηθοποιοί.

Βρισκόμαστε στο 2004, σε κάποιο μεσοαστικό προάστιο του Κεντάκι, όπου δύο νεαροί φοιτητές, o Σπένσερ και ο Γουόρεν, μπουχτισμένοι από τη βαρετή και (όπως τους φαίνεται) ανούσια καθημερινότητα, αποφασίζουν να κάνουν κάτι ριψοκίνδυνο και ταυτόχρονα να βγάλουν πολλά χρήματα: να ληστέψουν την πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη, η οποία φιλοξενεί μερικά σπανιότατα αντίτυπα αξίας δεκάδων εκατομμυρίων. Για να το πετύχουν, θα επιστρατεύσουν ακόμα δύο συνομηλίκους τους και θα καταστρώσουν ένα θρασύτατο σχέδιο, αντλώντας έμπνευση κυρίως από κινηματογραφικές ταινίες και το Διαδίκτυο.

Ο Λέιτον προσεγγίζει με ρεαλισμό και σπιρτάδα την απίθανη ιστορία των υπεράνω υποψίας νεαρών, οι οποίοι έγιναν εν μια νυκτί εγκληματίες λόγω... βαρεμάρας. Το μεσοαστικό αμερικανικό όνειρο με την εγγενή μανία του για διάκριση αποκτά, για άλλη μια φορά, στρεβλές προεκτάσεις, ωστόσο το κλίμα ποτέ δεν βαραίνει πραγματικά. Η ανέμελη, σχεδόν αφελής, προσέγγιση των πρωταγωνιστών δίνει ανάλαφρο και κωμικό τόνο στην εξέλιξη, ωσότου βέβαια καταφτάσει το φινάλε για να δώσει τη σοκαριστική γροθιά του.

Αμπρακατάμπρα *½
Σκηνοθεσία: Πάμπλο Μπέργκερ
Ερμηνείες: Μαριμπέλ Βερδού, Αντόνιο ντε λα Τόρε, Χοσέ Μότα
Μια σουρεάλ μετάλλαξη

Κάπου στη Μαδρίτη, η Κάρμεν και ο Κάρλος έχουν μια πολύ συνηθισμένη οικογένεια. Εκείνη είναι αφοσιωμένη νοικοκυρά, που δεν έχει μάτια παρά για τον σύζυγο και την έφηβη κόρη της. Εκείνος, εργάτης οικοδομών, ενδιαφέρεται πραγματικά μόνο για το ποδόσφαιρο. Τα πάντα ωστόσο θα αλλάξουν όταν, ύστερα από έναν υπνωτισμό που πάει στραβά, ένα ξένο πνεύμα θα μπει μέσα στον Κάρλος, μεταβάλλοντας ριζικά τη συμπεριφορά του. Ξαφνικά γίνεται ο τρυφερός και συμπαθής οικογενειάρχης που όλοι θα ήθελαν. Παρ’ όλα αυτά, η Κάρμεν, μαζί με τον ερασιτέχνη υπνωτιστή, ξεκινά μια μάλλον σουρεαλιστική έρευνα για να φέρει τον άνδρα της πίσω. Γεμάτο από ποπ χρωματισμούς και εξωφρενικές καταστάσεις, το φιλμ του Πάμπλο Μπέργκερ κινείται πιο κοντά στην παρωδία και τη φάρσα, χωρίς όμως να καταφέρει να αναπτύξει οποιοδήποτε ολοκληρωμένο θέμα.

Χθες, σήμερα, αύριο ****
Σκηνοθεσία: Βιτόριο ντε Σίκα
Ερμηνείες:  Σοφία Λόρεν, Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, Αλντο Τζιούφρε
Σοφία Λόρεν σε τρεις «εκδόσεις»

Επανέκδοση ενός από τα πιο λαμπερά φιλμ του Βιτόριο ντε Σίκα, κυρίως λόγω των πρωτοκλασάτων πρωταγωνιστών του. Στην ταινία του 1963, ο γοητευτικός Μαρτσέλο Μαστρογιάνι συναντά την εκθαμβωτική Σοφία Λόρεν, σε τρεις διαφορετικές μεταξύ τους σπονδυλωτές ιστορίες. Σε κάθε μία από αυτές η Λόρεν είναι μια άλλη γυναίκα –φτωχή σύζυγος και μητέρα, μπουχτισμένη αριστοκράτισσα, κεφάτη πόρνη–, με τον Μαστρογιάνι να... ταλαιπωρείται σταθερά στο πλάι της. Η φαινομενικά ανάλαφρη κωμωδία ανοίγει παράθυρο σε μια ολόκληρη κοινωνική διαστρωμάτωση, ενώ διαθέτει και άψογη κινηματογραφία· κυρίως αποτελεί εύστοχο σχολιασμό για τη θέση της γυναίκας της εποχής. Και βέβαια η σκηνή προς το φινάλε, με τη Σοφία Λόρεν και την καλτσοδέτα της, είναι από αυτές που μένουν χαραγμένες στην ανδρική φαντασία.

Κηδεία είναι, θα περάσει **
Σκηνοθεσία: Αλβαρο Ντίαθ Λορένθο
Ερμηνείες: Ρόσι ντε Πάλμα, Χορδί Σάντσεθ, Αντρές Βελενκόσο
Road trip με οδηγό τα κλισέ

Στα πρότυπα επιτυχημένων ταινιών, όπως το προ ολίγων ετών «Θεέ μου, τι σου κάναμε;», το ισπανικό φιλμ αντλεί κωμική έμπνευση από τη μεγάλη πηγή με τα οικογενειακά ευτράπελα. Ενας συντηρητικός πατέρας, φανατικός οπαδός της Ρεάλ Μαδρίτης, έρχεται αντιμέτωπος με τις αντισυμβατικές ρομαντικές επιλογές των τριών ενήλικων παιδιών του, καθώς ταξιδεύουν όλοι μαζί για να κηδεύσουν τη μητέρα τους που έχασαν πρόσφατα. Στο μείγμα του road trip θα προστεθεί ένας Καταλανός γαμπρός, ένας μαύρος γκέι Βάσκος και ένας αναρχοαυτόνομος του γλυκού νερού, με αποτέλεσμα η κατάσταση να γίνει εκρηκτική. Βασισμένη αποκλειστικά στα κλισέ και τις γνωστές διαφορές ανάμεσα στις περιοχές της Ιβηρικής, η ισπανική κωμωδία κυλά μάλλον νωχελικά και δίχως εκπλήξεις προς το (επίσης προβλέψιμο) φινάλε.

Εμείς...
Κυκλοφόρησε πρόσφατα το πρώτο τρέιλερ για την επόμενη ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, με τίτλο «The Favourite». Σε αντίθεση με όσα έχουμε συνηθίσει έως τώρα, το συγκεκριμένο είναι ένα φιλμ εποχής, το οποίο μας πηγαίνει στον 18ο αιώνα και στις ίντριγκες της αγγλικής Αυλής. Από το τρέιλερ εξάγεται πως μάλλον πρόκειται για κωμικής υφής δημιουργία, ενώ το ενδιαφέρον είναι πως για πρώτη φορά το σενάριο δεν ανήκει στον Λάνθιμο ή τον στενό του συνεργάτη Ευθύμη Φιλίππου, αλλά στους Ντέμπορα Ντέιβις και Τόνι Μακναμάρα. Οσο για τους ηθοποιούς είναι ξανά οσκαρικού βεληνεκούς, με τις Εμα Στόουν, Ολίβια Κόλμαν και Ρέιτσελ Βάις να πρωταγωνιστούν.

...και οι άλλοι
Ακόμα καλά καλά δεν βγήκαν από το σπήλαιο και η ιστορία των εγκλωβισμένων παιδιών της Ταϊλάνδης φαίνεται να παίρνει την (αναπόφευκτη) κινηματογραφική οδό. Το πρότζεκτ ωστόσο μοιάζει εξαρχής να αποκτά έντονο θρησκευτικό περιεχόμενο, αφού η εταιρεία παραγωγής που το αναλαμβάνει είναι η ίδια που έχει δημιουργήσει το κινηματογραφικό franchise του «God’s Not Dead». Ο διευθυντής πάντως της Pure Flix Entertainment δήλωσε πως «δεν είναι ανάγκη να κάνουμε ένα θρησκευτικό φιλμ, αλλά απλώς ένα που να αποτελεί πηγή έμπνευσης για τους ανθρώπους».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ