ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Λίντα Καπετανέα: Καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

ΜΑΡΙΑ ΚΩΒΑΙΟΥ

Φωτογραφία: © Mike Rafail

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Όταν το 1995 η Καλαμάτα εντάχθηκε στο Εθνικό Πολιτιστικό Δίκτυο Πόλεων με τη δημιουργία ενός Διεθνούς Κέντρου Χορού, αποστολή του οποίου θα ήταν η προώθηση της ορχηστικής τέχνης, είχε ήδη διαγράψει μια πορεία που την είχε αναδείξει σε πόλη-πρότυπο στον τομέα της πολιτιστικής ανάπτυξης. Πάνω από δύο δεκαετίες μετά, η Καλαμάτα αποτελεί ένα από τα ελάχιστα επιτυχημένα παραδείγματα σωστής εφαρμογής του θεσμού των Δικτύων και μπορεί να υπερηφανεύεται για μία από τις σημαντικότερες πολιτιστικές διοργανώσεις της χώρας.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού –τη διαχείριση του οποίου έχει αναλάβει η κοινωφελής επιχείρηση του Δήμου Καλαμάτας ΦΑΡΙΣ– αποτελεί ορόσημο για την τοπική κοινωνία, ενώ έχει κερδίσει μια ξεχωριστή θέση στον χάρτη των φεστιβάλ της Μεσογείου. Το φετινό 24ο Φεστιβάλ, μάλιστα, ξεκινάει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του, με νέα εικαστική ταυτότητα και νέα καλλιτεχνική διευθύντρια, τη χορεύτρια, χορογράφο και δασκάλα σύγχρονου χορού Λίντα Καπετανέα, η οποία μας μίλησε για το όραμά της, την Καλαμάτα και τον χορό.

Τι έχει αλλάξει από το 1995 στη χώρα μας όσον αφορά τον χορό;

Τα τελευταία 25 χρόνια, η Ελλάδα διανύει μια περίοδο μεγάλων αλλαγών και αντιφάσεων σε όλα τα επίπεδα – στην κοινωνία, στην οικονομία, στην πολιτική και στην τέχνη. Είναι δύσκολο να γίνει μια συνολική αποτίμηση, ωστόσο θα σταθώ σε κάποια γεγονότα που θεωρώ σημαντικά. Ο χορός, μαζί με άλλες τέχνες, έχει αποκτήσει σημαντικές υποδομές μεγάλης κλίμακας, όπως για παράδειγμα το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, τους νέους χώρους του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, το ΚΠΙΣΝ και τη Λυρική Σκηνή, και φυσικά το Φεστιβάλ Καλαμάτας. Όλοι αυτοί οι οργανισμοί και δεκάδες άλλες μικρότερες θαρραλέες πρωτοβουλίες στην ελληνική περιφέρεια έχουν διαμορφώσει την κοινή γνώμη και έχουν επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την αντίληψη του κοινού για την τέχνη αυτή.                                                

Πώς δηλαδή αντιμετωπίζει το κοινό τον χορό σήμερα;

Μέχρι πρόσφατα ο χορός, και δη ο σύγχρονος, αντιμετωπιζόταν ως κάτι αφηρημένο και ίσως βαρετό. Κάτι για τους λίγους που ήταν γνώστες. Αυτή η αντίληψη όμως έχει αρχίσει να αλλάζει, και στην αλλαγή έχουν συμβάλει τόσο οι υποδομές όσο και οι ίδιοι οι καλλιτέχνες που έχουν βάλει τον χορό στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Οι νέες γενιές χορευτών, ιδιαίτερα, αφουγκράζονται διαρκώς τις εξελίξεις στον χώρο, συνεχίζουν τις σπουδές τους στο εξωτερικό, συμμετέχουν σε ξένα φεστιβάλ, αναζητούν ξένες συνεργασίες, οπότε ο χορός μένει πάντα επίκαιρος και συμβαδίζει με όσα συμβαίνουν γύρω μας. Ως αποτέλεσμα, το κοινό νιώθει πως ο χορός είναι κάτι που το αφορά· μια μορφή τέχνης με την οποία μπορεί να συνομιλήσει.
 
Οι Καλαματιανοί αγαπούν τον χορό;

Και τον χορό αγαπούν και τον θεσμό, πράγμα που τους κάνει απαιτητικούς θεατές. Το συγκινητικό με το φεστιβάλ είναι ότι έχει αποκτήσει πιστούς φίλους που έρχονται κάθε χρόνο και είναι πραγματικά πολύτιμη η παρουσία τους. Γιατί η βιωσιμότητά του είναι άμεσα συνυφασμένη με την ανταπόκριση, κατ’ αρχάς, των ίδιων των ντόπιων.

Η Καλαμάτα έχει τις υποδομές και την οικονομική στήριξη για ένα διεθνές φεστιβάλ;

Λόγω της υφιστάμενης συγκυρίας, το φεστιβάλ στηρίζεται οικονομικά από το κράτος· μέσω του Δήμου Καλαμάτας, του υπουργείου Πολιτισμού και του υπουργείου Ανάπτυξης. Οι άνθρωποι που είναι στο τιμόνι της διοίκησης έχουν κάνει τη δουλειά τους και ταυτόχρονα έχουν δώσει την αξιοπιστία που χρειάζεται για να μπορεί να προσελκύσει και τη στήριξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, η οποία είναι επίσης πολύ σημαντική. Όσο για τις υποδομές, η Καλαμάτα τις έχει. Μένει να εκσυγχρονιστούν, για να μπορούν να φιλοξενούν ακόμα πιο απαιτητικές παραγωγές σε τεχνικό επίπεδο.

Για εσάς τι σημαίνει να είστε στο τιμόνι του φεστιβάλ;

Σημαίνει πολλές ώρες δουλειάς και αγωνία για να γίνει αυτό που ονειρεύεσαι πραγματικότητα και να αρέσει στον κόσμο, να τον συγκινήσει. Την ίδια στιγμή, μου δίνεται η ευκαιρία να αλλάξω τη γνώμη όσων πιστεύουν ότι ο χορός δεν τους αφορά. Ο χορός είναι ανθρώπινη ανάγκη. Μας αφορά όλους. Θα ήθελα το φεστιβάλ να ανοίξει δρόμους στην εκπαίδευση των νέων χορευτών και στην αντίληψη του κοινού για την τέχνη αυτή.


Compania Sharon Fridman – Free Fall (Φωτογραφία: © Saris den Engelsman) 

Ποια είναι η θεματική της φετινής διοργάνωσης;

Είναι αφιερωμένη στο ανθρώπινο σώμα. Αναζητούμε έμπνευση και δύναμη από τους δημιουργούς, τους δασκάλους και τους μεγάλους ερμηνευτές που εξερευνούν και δοκιμάζουν τις δυνατότητες του ανθρώπινου σώματος. Δείχνουμε πώς ο χορός συνομιλεί με τις άλλες τέχνες μέσα από ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει από γλυπτική και σύγχρονο τσίρκο μέχρι ζωγραφική και street dance. Φεύγοντας θα ήθελα οι επισκέπτες να στοχαστούν πάνω στο ανθρώπινο σώμα και στην κίνηση και να αναλογιστούν τις δικές τους δυνάμεις.

Σε τι διαφέρει το φετινό φεστιβάλ από παλαιότερες διοργανώσεις;

Στοχεύοντας στη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας, επεκτείνουμε το φεστιβάλ σε όλη τη διάρκεια του έτους, με δραστηριότητες και υποδομές που θα μπορούν να φιλοξενούν residencies, ανταλλαγές καλλιτεχνών, σεμινάρια, διαλέξεις, συναυλίες κ.ά., ώστε το δεκαήμερο του καλοκαιριού να είναι η κορύφωση της εντατικής προετοιμασίας του χειμώνα.

Τι θα προτείνατε στους επισκέπτες να κάνουν εκτός φεστιβάλ;

Η Καλαμάτα κάθε χρόνο γίνεται όλο και πιο όμορφη. Έχει πολλά και αξιόλογα στέκια που αξίζει να επισκεφθούν. Εγώ θα τους πρότεινα να πηγαίνουν για περπάτημα στον Ταΰγετο ή για μπάνιο το πρωί και το απόγευμα να βλέπουν χορό.


Cie Circoncentrique –Respire! (Φωτογραφία: © Laurent Cahu)

Είμαστε χωρίς τον χορό χαμένοι (για να παραφράσω την Pina Bausch);

Ο χορός είναι μόνο συνέπεια και αποτέλεσμα της αγάπης μας για ζωή. Δεν περιορίζεται στη σκηνή. Είναι οι κινήσεις μας, οι χειρονομίες, οι πράξεις μας. Αν σταματήσουμε να χορεύουμε, ναι, χάνουμε τη βασική ανθρώπινη έκφραση. Γενικά χωρίς τέχνη είμαστε χαμένοι, όπως και χωρίς φίλους, αγαπημένους, όλα όσα κρατούν την καρδιά μας νέα.

|| Όταν το 1995 η Καλαμάτα εντάχθηκε στο Εθνικό Πολιτιστικό Δίκτυο Πόλεων με τη δημιουργία ενός Διεθνούς Κέντρου Χορού, αποστολή του οποίου θα ήταν η προώθηση της ορχηστικής τέχνης, είχε ήδη διαγράψει μια πορεία που την είχε αναδείξει σε πόλη-πρότυπο στον τομέα της πολιτιστικής ανάπτυξης. Πάνω από δύο δεκαετίες μετά, η Καλαμάτα αποτελεί ένα από τα ελάχιστα επιτυχημένα παραδείγματα σωστής εφαρμογής του θεσμού των Δικτύων και μπορεί να υπερηφανεύεται για μία από τις σημαντικότερες πολιτιστικές διοργανώσεις της χώρας.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού –τη διαχείριση του οποίου έχει αναλάβει η κοινωφελής επιχείρηση του Δήμου Καλαμάτας ΦΑΡΙΣ– αποτελεί ορόσημο για την τοπική κοινωνία, ενώ έχει κερδίσει μια ξεχωριστή θέση στον χάρτη των φεστιβάλ της Μεσογείου. Το φετινό 24ο Φεστιβάλ, μάλιστα, ξεκινάει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του, με νέα εικαστική ταυτότητα και νέα καλλιτεχνική διευθύντρια, τη χορεύτρια, χορογράφο και δασκάλα σύγχρονου χορού Λίντα Καπετανέα, η οποία μας μίλησε για το όραμά της, την Καλαμάτα και τον χορό.


|| kalamatadancefestival.gr, έως τις 22 Ιουλίου.   
 

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ