Η μουσική ως καταφύγιο

3' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το κοινό βρίσκει καταφύγιο στη μουσική. Γεμίζει το Ηρώδειο των 4.500 θεατών, όπως δείχνουν τα απανωτά sold out, οι συναυλίες των Calexico, του Στινγκ, το αφιέρωμα στον Λευτέρη Παπαδόπουλο, η επιστροφή της Νάνας Μούσχουρη, η συνεργασία της Ελευθερίας Αρβανιτάκη με τους Τακίμ. Κατεβαίνει στο Φάληρο στην πλατεία Νερού για τις συναυλίες των Κωστή Μαραβέγια, Παύλου Παυλίδη – Γιάννη Αγγελάκα, Σωκράτη Μάλαμα – Θανάση Παπακωνσταντίνου, γίνεται πλήθος 11.000 ατόμων στο ΚΠΙΣΝ για τους Stereo Nova, γεμίζει τον Κήπο του Μεγάρου για τον Αλκίνοο Ιωαννίδη, πλημμυρίζει σε δύο βραδιές τους Βράχους για τον Θάνο Μικρούτσικο.

Κάποιες συναυλίες αναβάλλονται από τις καλοκαιρινές μπόρες. Ομως ο κόσμος γεμίζει το Καλλιμάρμαρο, μικρούς και μεγάλους χώρους, ανταποκρίνεται σε καλέσματα κοινωνικού χαρακτήρα. Η «Ταράτσα» του Φοίβου Δεληβοριά παραμένει γεγονός και του φετινού καλοκαιριού με διαφορετικούς κάθε εβδομάδα καλεσμένους.

Η αλλαγή του κλίματος στη χώρα μας, που, μερικές φορές, μοιάζει τροπικό, δημιουργεί επιφύλαξη σε μια μερίδα του κοινού, αποτρέποντας το να αγοράσει εισιτήριο, λέει στην «Κ» η Κατερίνα Σταματάκη, αντιπρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων και υπεύθυνη της εταιρείας διοργάνωσης συναυλιών Ρrospero: «Είχαμε ακυρώσεις ή μεταθέσεις των συναυλιών όπου ήταν εφικτό. Ωστόσο, σε τέτοιες περιπτώσεις, όλοι –γραφεία, καλλιτέχνες, σύλλογοι και δήμοι– χάνουμε έσοδα. Η διαφοροποίηση του κλίματος θα παρατείνει τη συναυλιακή σεζόν».

Οι παραγωγές των ονομάτων που έχουν απήχηση (Μποφίλιου, Γαλάνη, Τσαλιγοπούλου κ.ά.) «πάνε πολύ καλά, εν αντιθέσει με άλλους καλλιτέχνες, που δυσκολεύονται. Η καλοκαιρινή αγορά άνοιξε με τη δραστηριότητα των πολιτιστικών συλλόγων που υποκαθιστούν τη δράση που είχαν οι δήμοι. Οι τιμές των εισιτηρίων των ελληνικών συναυλιών είναι 10-15 ευρώ, ενώ στα θεατρικά 15-20 ευρώ. Η δεύτερη κατηγορία έχει μικρότερο κόστος λόγω του ΦΠΑ 6%, ενώ των συναυλιών είναι 24%. Από το υπουργείο Οικονομικών μάς ενημέρωσαν ότι μετά τον Σεπτέμβριο θα δρομολογηθεί η διαφοροποίηση του ΦΠΑ. Ελπίδα όλων είναι να εξομοιωθεί με τα θεατρικά ή να επιστρέψει στο 13% του 2015».

Οι διοργανωτές προβληματίζονται και με τις δωρεάν εκδηλώσεις. «Το Ιδρυμα Νιάρχος κάνει μεγάλες, ποιοτικές παραγωγές και αποτελεί πόλο έλξης για το κοινό. Υπάρχουν όμως και αρκετοί δήμοι πια που ακολουθούν κοινωνική πολιτική προσφέροντας δωρεάν θεάματα. Η μουσική είναι η δημοφιλέστερη τέχνη και το κοινό, παρά την κρίση, βρίσκει τρόπο να ακούσει τον αγαπημένο καλλιτέχνη του. Θα πάει δίνοντας 30, 50, ακόμη και 100 ευρώ. Απόδειξη τα αλλεπάλληλα sold out του Ηρωδείου».

Πνευματικά δικαιώματα

«Αγκάθι» παραμένει το θέμα των δικαιωμάτων: «Περιμένουμε από την Ειδική Υπηρεσία Εκτακτης Διαχείρισης να προχωρήσει σε μείωση των ποσοστών για τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών, για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε καλύτερα επιχειρηματικά και να προχωρήσουμε σε αύξηση των συναυλιών».

Ο Μάνος Τρανταλίδης, υπεύθυνος της Cricos Ρroductions, επισημαίνει ότι «οι καλλιτέχνες που ανανεώνουν το ρεπερτόριο και τον ήχο είναι οι κερδισμένοι γιατί προσελκύουν ένα νέο ακροατήριο. Το “φαινόμενο Χαρούλη” συνεχίζεται, ενώ υπάρχει και εκείνο μιας γενιάς τραγουδιστριών (όπως η Ρίτα Αντωνοπούλου) που κερδίζουν διαρκώς κοινό. Ο κόσμος διψάει για νέες φωνές στο ελληνικό τραγούδι».

Θεωρεί ότι το καλοκαίρι ξεκίνησε δυναμικά στον χώρο του έντεχνου τραγουδιού. «Οι δύο μεγάλες συναυλίες του Θάνου Μικρούτσικου στους Βράχους με τη συμμετοχή πολλών καλλιτεχνών είχαν 15.000 άτομα. Την επομένη, ο Αγγελάκας με τον Παυλίδη συγκέντρωσαν στην πλατεία Νερού άλλους 14.000 θεατές, όπως ο Σωκράτης Μάλαμας και ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου. Ακολούθησε ο Γιάννης Χαρούλης (20.000), ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου με τον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα στην Πετρούπολη (7.000), ο Μίλτος Πασχαλίδης στο Θέατρο Βράχων (5.500), η Μαρία Φαραντούρη με την Ελλη Πασπαλά στο Μέγαρο Θεσσαλονίκης (2.000), ενώ η Γλυκερία είχε στον Λούρο Πρεβέζης, στο Κιλκίς και στην Καρδίτσα από 2.000 άτομα. Στην επαρχία κερδίζουν τον κόσμο οι συναυλίες στις οποίες συμμετέχουν παραδοσιακοί χορευτές, ενώ το κοινό ανταποκρίνεται στην προπώληση εισιτηρίων εξοικονομώντας δύο ή τρία ευρώ».

Ο κ. Τρανταλίδης προσθέτει ότι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον του νέου ακροατηρίου για την «ανήσυχη πλευρά του τραγουδιού που δεν έχει την υποστήριξη των ΜΜΕ, όπως και για καλλιτέχνες της άλλης όχθης, όπως ο Κιάμος, η Πάολα κ.ά., που επίσης έχουν κόσμο στις συναυλίες τους. Η διαφορά μας είναι ότι η δική μας όχθη του τραγουδιού υποστηρίζεται από ένα διευρυνόμενο κοινό».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή