ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στο επίκεντρο της προσοχής δύο συγκεκριμένων επενδυτικών κεφαλαίων, ενός ελληνικού και ενός διεθνούς, έχει περιέλθει η εταιρεία υπηρεσιών αποθήκευσης και διανομής FDL Group, που επιστρέφει στην κερδοφορία ύστερα από δύο βαθιά ζημιογόνες χρήσεις που της προκάλεσε η κατάρρευση της «Μαρινόπουλος». Το επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώνεται για την FDL, όμως, δεν αποτελεί μεμονωμένο γεγονός, αλλά εντάσσεται στην ευρύτερη δυναμική που έχουν αποκτήσει τα τελευταία λίγα χρόνια όλοι οι επιμέρους κλάδοι των logistics, εξαιτίας αφενός της ανάπτυξης της εμπορευματικής κίνησης στα λιμάνια και αφετέρου της συνειδητοποίησης εκ μέρους των επιχειρήσεων –ειδικά των πολυεθνικών με παρουσία στην Ελλάδα– πως η δραστηριότητα της αποθήκευσης και διανομής μπορεί συχνά να εξοικονομήσει μεγάλα κονδύλια εκχωρούμενη σε τρίτους.

Η FDL, oύσα εισηγμένη στην Εναλλακτική Αγορά, με χαμηλό σχετικά δανεισμό και αλματώδη ανάπτυξη του κύκλου εργασιών της στα 50 εκατ. ευρώ σήμερα, μετράει ήδη δύο μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια μεταξύ των μετόχων της, οι αποφάσεις των οποίων θα καθορίσουν τις εξελίξεις στην εταιρεία. Οπως παραδέχονται κύκλοι της διοίκησης της εταιρείας logistics, που έγινε ευρύτερα γνωστή τα προηγούμενα χρόνια ως FoodLink, έχουν ήδη γίνει απευθείας προσεγγίσεις στους μετόχους για να διερευνηθεί η προοπτική μιας ιδιωτικής τοποθέτησης ή άλλοι τρόποι εισόδου στο μετοχικό κεφάλαιο από περισσότερους του ενός ενδιαφερομένους. Παραμένει επί του παρόντος ασαφές κατά πόσον τα ενδιαφερόμενα επενδυτικά σχήματα έχουν προσεγγίσει και τους δύο υπάρχοντες, πέραν των ιδρυτών, μεγαλομετόχους, που είναι τα αδέλφια Βασίλης και Νέλλη Κάτσου (VNK Capital) και το κεφάλαιο επενδυτικών συμμετοχών της Τράπεζας Αττικής, Zaitech. Οι ιδρυτές της εταιρείας Βασίλης Καρακουλάκης (πρόεδρος) και Αχιλλέας Μάμαλης (διευθύνων σύμβουλος) είναι ακόμα οι δύο βασικοί μέτοχοι, με συνολικό ποσοστό 55,65% (Β. Καρακουλάκης 32,61% και Αχ. Μάμαλης 23,04%). Στο 25% ανέρχεται το ποσοστό της Dynaplus Holdings Ltd, θυγατρικής της VNK CAPITAL Ltd, ενώ το ποσοστό της Zaitech Fund είναι 6,97%.

Η «Κ» είναι σε θέση να γνωρίζει πως ένα μεγάλο ξένο fund, που έχει πάρει ή διεκδικήσει θέσεις σε ελληνικούς ομίλους τουρισμού, βιομηχανίας, τροφίμων και υγείας, αναζητεί να αυξήσει την έκθεσή του στην Ελλάδα τοποθετούμενο στον κλάδο των logistics. Επιπλέον, πρόσφατη έρευνα μεταξύ ξένων επενδυτών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, από ανεξάρτητο οίκο (NAI Hellas), έδειξε πως ένας στους δέκα ενδιαφέρεται για τον κλάδο.

Το business plan της FDL Group, που μετράει μεταξύ των πελατών της πολλές μεγάλες πολυεθνικές, όπως η Unilever, η Philip Morris, η Danone, η GlaxoSmithKline, η Pepsico, η Sephora, η Orchestra και η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, αλλά και μεγάλους εγχώριους ομίλους όπως τα Public, η Notos Com και η Sunlight, προβλέπει διπλασιασμό του τζίρου της από 50 εκατ. σήμερα σε 100 εκατ. σε μία πενταετία. Αύξηση, που σχεδιάζεται να γίνει τόσο μέσω οργανικής ανάπτυξης όσο και μέσω εξαγορών, όπως πορεύτηκε δηλαδή μέχρι τώρα.

Η FDL εισήχθη στο Χρηματιστήριο το 2009 οπότε και άντλησε 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ άλλο 1,2 εκατ. άντλησε σε δύο επόμενες αυξήσεις κεφαλαίου. Η τρίτη αύξηση κεφαλαίου, με την οποία αντλήθηκαν 3 εκατομμύρια ευρώ, έγινε την άνοιξη, ενώ νωρίτερα φέτος επιπλέον κεφάλαια αντλήθηκαν από τη VNK Capital που απέκτησε στρατηγικό ποσοστό. Σημειώνεται πως μεταξύ των πελατών της FDL συγκαταλέγεται και η Pharmathen, η οποία ανήκε στα ίδια συμφέροντα με αυτά της VNK. Καθίσταται σαφές πως η FDL έχει διατηρήσει καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης ανοικτή πρόσβαση στις κεφαλαιαγορές, κάτι που εξηγεί και τον χαμηλό σχετικά δανεισμό της –της τάξης των 12,3 εκατ.– αλλά και το επενδυτικό ενδιαφέρον από νέα σχήματα. Οπως σημειώνουν κύκλοι της αγοράς στον συγκεκριμένο κλάδο των logistics που δραστηριοποιείται η FDL –ο οποίος είναι τα contract logistics, δηλαδή η συγκέντρωση των προϊόντων, η αποθήκευση και προώθηση/διανομή τους στα σημεία πωλήσεων χονδρικού ή λιανικού εμπορίου–, η εταιρεία είδε σημαντική συρρίκνωση του τζίρου κατά τη διάρκεια της κρίσης: από περίπου 350 εκατομμύρια ευρώ στις αρχές της δεκαετίας, στα 280 εκατομμύρια πέρυσι. Ενώ όμως ο κλάδος υποχωρούσε κατά 20%, η FDL τριπλασίασε τον τζίρο της, από 17 εκατομμύρια το 2010 σε 50 εκατ. πέρυσι. Μεσολάβησαν βέβαια εξαγορές ομοειδών και συναφών εταιρειών στην Ελλάδα και στην Κύπρο, αλλά και αύξηση του χαρτοφυλακίου των πελατών.

Η «τριβή»

Οπως όμως εξηγεί στην «Κ» ο μεγαλύτερος μέτοχος και πρόεδρός της Βασίλης Καρακουλάκης, το «κλειδί» ήταν η υιοθέτηση μιας ανταγωνιστικής στρατηγικής με σημαντική μείωση των μετά από φόρους περιθωρίων κέρδους κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο –που βρίσκεται στα επίπεδα του 5%– και όχι στο 20% με 25% που ήταν προ δεκαετίας στην Ελλάδα. «Οι μεταφορές, αποθήκευση και διανομή είναι η “τριβή” στην οικονομική δραστηριότητα», εκτιμά, «το βάρος στο κόστος πωλήσεων, και για αυτό πρέπει οι υπηρεσίες αυτές να είναι φθηνές, ποιοτικές και αξιόπιστες», σημειώνει. Παρά την ευκρινώς ανταγωνιστική στρατηγική και το μεγάλο χαρτοφυλάκιο πελατών της, η FDL δεν απέφυγε ζημίες, μετά από φόρους, 2,3 εκατ. πέρυσι και 1,9 εκατ. το 2016. Αιτία, τα 3,4 εκατ. που χάθηκαν με την κατάρρευση της Carrefour-«Μαρινόπουλος» και τα οποία οδήγησαν παράλληλα σε μείωση του προσωπικού από 500 άτομα σε 300, πριν ανακάμψουν την τρέχουσα περίοδο στα 350.

Αναβάθμιση των ελληνικών υποδομών logistics

Στην ελληνική αγορά ξεχωρίζουν λίγες μεγάλες ελληνικές ιδιωτικές επιχειρήσεις logistics, που όμως διαφοροποιούνται ανάλογα με το πού έχουν δώσει βάρος. Μεταξύ αυτών είναι ο Ορφέας Βεϊνόγλου, η Goldair, η Sarmed, η FDL Group και η Diakinisis. Μεταξύ των ξένων ανταγωνιστριών τους προσμετρούνται μεγάλες πολυεθνικές, όπως η Kuehne + Nagel.

Επιπλέον, δεκάδες μικρότερες εταιρείες δραστηριοποιούνται σε υπηρεσίες μεταφορών ή αποθήκευσης και διανομής και κάποιες πολύ μεγαλύτερες, θυγατρικές τραπεζών ή οργανισμών του Δημοσίου όπως η ΠΑΕΓΑΕ, παρέχουν άλλες υπηρεσίες, κυρίως ενοικίασης αποθηκευτικών χώρων ή ναυτιλιακών logistics, όπως η Golden Cargo, και όχι ολοκληρωμένες υπηρεσίες forwarding και contract logistics για καταναλωτικά προϊόντα.

Ομως ο κλάδος και οι υποδομές του αναδιαρθρώνονται με αιχμή τόσο την ανάπτυξη του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου όσο και ανάλογες κυοφορούμενες πρωτοβουλίες στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα από οργανισμούς όπως η ΓΑΙΑΟΣΕ, που προωθεί ακόμα δύο τέτοια κέντρα logistics, ή η ETBA-ΒΙΠΕ. Και η ανάπτυξη αυτών των εμπορευματικών κέντρων σταδιακά παίρνει σάρκα και οστά.

Είναι χαρακτηριστικό πως η Goldair και η FDL εισήλθαν πριν από μερικές μέρες σε μια οιονεί, αν όχι κοινή, πάντως σίγουρα παράλληλη πορεία: στα τέλη Ιουνίου υπεγράφη συμφωνία μεταξύ της κοινοπραξίας ETBA-BIΠΕ Α.Ε – Goldair Cargo Α.Ε. και της εταιρείας Foodlink A.E., μέλος του ομίλου FDL, για τη μίσθωση χώρων και παροχής υπηρεσιών στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, 600 στρέμματα του οποίου θα διαχειρίζεται οι κοινοπραξία. Το υπογραφέν μνημόνιο αφορά την παραχώρηση αποθηκευτικού χώρου 50.000 τ.μ. στο Θριάσιο από την παραχωρησιούχο ETBA – Goldair. Ετσι αναβαθμίζονται οι αποθηκευτικοί χώροι και η πρόσβαση σε οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα και λιμενικές υποδομές της Foodlink, η οποία ήδη νοικιάζει περί τις 80.000 τ.μ. σε τρίτες εκτάσεις.

Θρυαλλίδα περαιτέρω εξελίξεων θα είναι και ο διαγωνισμός για το λεγόμενο «Θριάσιο ΙΙ». Εκταση 1.600 στρεμμάτων, η οποία θα παραχωρηθεί μέσω ΣΔΙΤ από τα ακίνητα του ΟΣΕ, στην οποία ο ιδιώτης, που θα επιλεγεί έπειτα από διαγωνισμό, θα αναλάβει την προμήθεια και εγκατάσταση των απαραίτητων γερανογεφυρών για τη φορτοεκφόρτωση σιδηροδρομικών συρμών, επένδυση που υπολογίζεται στα 20 εκατ. ευρώ.

Επίσης, θα αναλάβει την ολοκλήρωση έργων υποστηρικτικών λειτουργιών, όπως κτίρια μεταφόρτωσης συνδυασμένων μεταφορών, φόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, μεταφόρτωσης φορτίου βαγονιών, πρατήριο υγρών καυσίμων και προμήθεια του απαραίτητου μηχανολογικού εξοπλισμού. Η ιδιωτικοποιημένη πλέον και ιταλικών συμφερόντων ΤΡΑΙΝΟΣΕ διαθέτει επίσης δικαίωμα χρήσης των δύο μεγάλων αποθηκευτικών χώρων Κ1 και Κ2 στο Θριάσιο.

Πρόκειται για δύο αποθήκες, συνολικού εμβαδού 56.000 τ.μ., σε έκταση 139.000 τ.μ., τα οποία συμπεριλήφθηκαν στην, κοινοποιημένη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, περίμετρο αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Σημαντικότατος παίκτης όμως στον ευρύτερο κλάδο είναι και ο ΟΛΠ της Cosco, που σχεδιάζει την ανάπτυξη ενός σύγχρονου logistics center στην περιοχή του πρώην ΟΔΔΥ σε έκταση 90 στρεμμάτων. Προβλέπεται να κατασκευαστούν αποθήκες 48.000 τ.μ. που θα είναι προσβάσιμες από το λιμάνι με υπόγεια ιδιωτική οδική σύνδεση του εμπορικού λιμανιού με την περιοχή του ΟΔΔΥ, διευρύνοντας χωροταξικά την ελεύθερη ζώνη. Εξάλλου, ο ΟΛΠ διαθέτει ήδη χώρους logistics στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του Ικονίου που ελέγχονται από τη θυγατρική της Cosco, Piraeus Consolidation & Distribution Center (PCDC).

Είναι σαφές πως o κλάδος αναδιαρθρώνεται τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και σε επίπεδο επιχειρήσεων, την ώρα που η ζήτηση για τις υπηρεσίες του ενισχύεται και αναμένεται να ενισχυθεί σημαντικά περισσότερο, εφόσον ανακάμψει και η εγχώρια οικονομία. Το γεγονός αυτό δεν έχει διαφύγει την προσοχή διεθνών επενδυτικών κεφαλαίων, επιβεβαιώνουν όσοι γνωρίζουν την αγορά.

Στα 19 δισ. η συνεισφορά της εφοδιαστικής αλυσίδας στην οικονομία

Στα 19 δισ. ευρώ, σχεδόν 10% του ΑΕΠ, προσμετράει τη συνεισφορά της εφοδιαστικής αλυσίδας και των logistics στην οικονομία της χώρας η τελευταία Πανελλήνια Ερευνα για την Εφοδιαστική Αλυσίδα της Ελληνικής Εταιρείας Logistics.

Οπως σημειώνει ο πρόεδρός της Νίκος Ροδόπουλος στην «Κ», είναι ένα μεγάλο ποσό που αναδεικνύει τον τομέα σε έναν από τους βασικούς πυλώνες της οικονομίας. «Η αλήθεια είναι ότι από το 2015 μέχρι και σήμερα, δεν μπορούμε να μιλήσουμε για ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά μπορούμε να επιβεβαιώσουμε την ανθεκτικότητα του τομέα στην πολύπαθη εθνική οικονομία», εξομολογείται.

Η διάρθρωση των εταιρειών logistics στην Ελλάδα εμφανίζει μεγάλη ποικιλομορφία. Κατά το πλείστον όμως αποτελείται από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Οι μεγάλες επιχειρήσεις είναι πολύ λίγες και οι πολυεθνικές που δρουν στη χώρα μας ακόμα λιγότερες, αναφέρει ο κ. Ν. Ροδόπουλος.

«Κατ’ επέκταση το βάρος στην αύξηση των ρυθμών ανάπτυξης “πέφτει” στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, η οποία είναι πιο ευέλικτη και προσαρμόσιμη στις δύσκολες συνθήκες», προσθέτει.

Πολλοί εκτιμούν πως το λιμάνι του Πειραιά και η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ έχουν αναβαθμίσει τη θέση της χώρας μας στο παγκόσμιο δίκτυο εφοδιαστικών αλυσίδων. Ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics συμφωνεί προσθέτοντας πως «ο Πειραιάς σκαρφαλώνει επικίνδυνα για τους διεθνείς ανταγωνιστές του στην παγκόσμια κατάταξη προσφέροντας μεγάλες προσδοκίες».

Μέχρι σήμερα όμως ο ρόλος του εξυπηρετεί σχεδόν αποκλειστικά το διερχόμενο (transit) και μόνο φορτίο. Αυτό δεν είναι αρκετό. Απαιτείται να παραχθεί πλούτος στην ενδοχώρα με ταυτόχρονη αύξηση της ποιοτικής απασχόλησης. «Η παραγωγή πλούτου μπορεί να έρθει μόνο μέσα από την προσέλκυση φορτίων για μεταποίηση και επαναπροώθησή τους στις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα της ελληνικής επιχειρηματικότητας και της πολιτικής ηγεσίας», σημειώνει ο ίδιος.

Η Ελλάδα διαθέτει πάντως σημαντικά πάγια στοιχεία τα οποία μπορεί και οφείλει να αξιοποιήσει στον μέγιστο βαθμό. Ειδική μνεία γίνεται συχνά για τα λιμάνια, τα οποία έχουν μια πολυσχιδή δραστηριότητα και μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά στην εθνική οικονομία μέσα από την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών.

«Η άλλη οπτική, που αποτελεί και αφήγημα της πολιτικής ηγεσίας, είναι η ανάπτυξη νόμιμων υποδοχέων εμπορευματικών ροών και μεταποίησης, δηλαδή τα επιχειρηματικά πάρκα», επισημαίνει ο κ. Ν. Ροδόπουλος, προσθέτοντας όμως πως «η δαιδαλώδης και αντιπαραγωγική γραφειοκρατία δημιουργούν αναχώματα στην ανάπτυξη και την πρόοδο».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ