ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Χάνει έδαφος ο Πειραιάς ως διεθνές ναυτιλιακό κέντρο

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Κατά μία θέση υποχώρησε η χώρα στη διεθνή κατάταξη με τα μεγαλύτερα ναυτιλιακά κέντρα του πλανήτη, καθώς ο ανταγωνισμός από τη Μέση Ανατολή και την Ασία συνεχίζει να προσελκύει ναυτιλιακές και παραναυτιλιακές δραστηριότητες, την ώρα που στην Ελλάδα το θεσμικό πλαίσιο παραμένει δυσκίνητο και αβέβαιο. Η σχετική κατάταξη αφορά τον δείκτη International Shipping Centre Development (ISCD) Index που εκδίδει το Baltic Exchange.

Η Αθήνα, και αυτονόητα μαζί της και ο Πειραιάς, βρέθηκαν φέτος εκτός της πρώτης δεκάδας, σε μια ακόμη ένδειξη πως η ελληνική πολιτεία αδυνατεί να κεφαλαιοποιήσει την ελληνικότητα του μεγαλύτερου εμπορικού στόλου παγκοσμίως. Και αυτό κυρίως εξαιτίας της εκκρεμότητας της πενταετούς διερεύνησης του ελληνικού ναυτιλιακού πλαισίου από τις υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ζήτημα το οποίο αποθαρρύνει πολλούς πλοιοκτήτες.

«H διαιώνιση της υπόθεσης δημιουργεί αβεβαιότητα και θέτει σε κίνδυνο τη μισή ναυτιλία της Ευρώπης», προειδοποιούσε προ έτους ο πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, σημειώνοντας πως «το ενδεχόμενο μετεγκατάστασης σε φιλόξενες ναυτιλιακές χώρες εκτός Ευρώπης, ή ίσως και εντός Ευρώπης αλλά εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης, φαίνεται να μην αποτελεί πια υποθετικό σενάριο».

Υπενθυμίζεται πως από το 2013 επιβάλλεται ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας επί πλοίων ξένης σημαίας που λειτουργούν/διαχειρίζονται από γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα (έπειτα από αφαίρεση της ενδεχόμενης πληρωμής φορολογίας των ανωτέρω πλοίων στη χώρα της σημαίας τους). Επιπλέον, έχει θεσμοθετηθεί και η συμφωνία προαιρετικής εισφοράς της ελληνικής πλοιοκτησίας λόγω της κρίσης, ενώ επιβάλλεται και η εισφορά έκτακτης κοινωνικής αλληλεγγύης στο εισόδημα που εισάγουν στη χώρα οι μέτοχοι. «Τα μέτρα αυτά ισοδυναμούν με οκταπλάσια και πλέον αύξηση των φορολογικών εσόδων της Ελλάδας από τη ναυτιλία», υπολογίζει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Με αυτά τα δεδομένα γίνεται ευκολότερα αντιληπτή η διολίσθηση της χώρας μεταξύ των διεθνών ναυτιλιακών κέντρων. Ακόμα και στον επί μέρους δείκτη του Baltic Exchange που παρακολουθεί μόνον τις παρεχόμενες υπηρεσίες (ναυτιλιακές, μηχανολογικές, ναυτιλιακές, νομικές, χρηματοοικονομικές και επισκευαστικές), η Αθήνα και ο Πειραιάς βγήκαν για πρώτη φορά ύστερα από τέσσερα χρόνια από το top 5 και πέρασαν στην 6η θέση. Και όλα αυτά, παρά την ανάπτυξη του Πειραιά ως διεθνούς διαμετακομιστικού κέντρου, παράμετρος (οι λιμενικές επιδόσεις) που συνεκτιμάται από το Baltic Exchange.

Στην κορυφή η Ασία

Η Σιγκαπούρη παραμένει στην κορυφή για πέμπτο διαδοχικό έτος στον ευρύτερο δείκτη International Shipping Centre Development. Η περιοχή Ασίας - Ειρηνικού φιλοξενεί πλέον τα μισά από τα δέκα κορυφαία ναυτιλιακά κέντρα, με τρία από αυτά να βρίσκονται στην πρώτη τετράδα. Η Σιγκαπούρη, σύμφωνα με το Baltic Exchange, διατηρεί την ηγετική της θέση για πέμπτο συνεχές έτος λόγω των στρατηγικών ευκαιριών που προσφέρει η κινεζική πρωτοβουλία «Belt and Road». Το Χονγκ Κονγκ ξεπέρασε το Λονδίνο –για πρώτη φορά σε πέντε χρόνια– για να πάρει τη δεύτερη θέση, αν και το Λονδίνο εξακολουθεί να θεωρείται κορυφαία έδρα ναυτιλιακών υπηρεσιών. Η λίστα του Baltic Exchange καταδεικνύει τον συνεχή ανταγωνισμό και την καινοτομία, που λαμβάνουν χώρα σε πόλεις ανά τον κόσμο για την προσέλκυση επιχειρήσεων που σχετίζονται με τη θάλασσα. Η Σαγκάη ανέβηκε στην τέταρτη θέση, το Τόκιο στην ένατη, ενώ το νοτιοκορεατικό Μπουσάν επέστρεψε στην πρώτη δεκάδα, αντικαθιστώντας την Αθήνα. Ο αντίκτυπος της συνολικής αδύναμης οικονομίας στην Ευρώπη, σημαίνει ότι η συνολική ανάπτυξη του Λονδίνου ήταν πίσω από αυτή του Χονγκ Κονγκ, ενώ το Αμβούργο έπεσε στην έβδομη θέση. Τα καλύτερα νέα στην ευρωπαϊκή περιφέρεια προήλθαν από το Ρότερνταμ, το οποίο πέτυχε άνοδο κατά δύο θέσεις.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ