ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΤΑΣΟΥΛΑ ΕΠΤΑΚΟΙΛΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αζεντίν Αλαϊά, ο αρχιτέκτονας της μόδας

ΛΟΝΔΙΝΟ

Τον αποκαλούσαν μάγο του ψαλιδιού, βασιλιά της γυναικείας σιλουέτας, γλύπτη και αρχιτέκτονα της μόδας, γιατί τα υφάσματα των ρούχων του «κυλούσαν» υπέροχα πάνω στα γυναικεία σώματα, τα σφιχταγκάλιαζαν, ακολουθώντας τις καμπύλες τους. «Οχι μόνο ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την αρχιτεκτονική του σώματος, αλλά και ξέρει πώς να την αναδείξει», έλεγε για εκείνον ο Γάλλος σταρ της αρχιτεκτονικής Ζαν Νουβέλ.

Ανάμεσα στις πελάτισσές του ήταν η Γκρέτα Γκάρμπο, η Γκρέις Τζόουνς, η Τίνα Τέρνερ, η Μαντόνα, η Σίντι Κρόφορντ, η Ναόμι Κάμπελ (στενή του φίλη επί τρεις δεκαετίες) και πιο πρόσφατα η Σακίρα, η Lady Gaga και η Μισέλ Ομπάμα. Αλλά για τον Αζεντίν Αλαϊά τα πράγματα ήταν ξεκάθαρα: «Εγώ φτιάχνω ρούχα. Οι γυναίκες που τα φορούν με την προσωπικότητά τους φτιάχνουν τη μόδα», έλεγε.

Με μια μεγάλη έκθεση, που θα διαρκέσει μέχρι τις αρχές Oκτωβρίου, το Design Museum του Λονδίνου αποτίει φόρο τιμής στον σπουδαίο μόδιστρο που έφυγε από τη ζωή τον περασμένο Νοέμβριο σε ηλικία 77 ετών από καρδιακή προσβολή. Είχε ήδη αρχίσει να επιλέγει τις εξήντα δημιουργίες του που θα παρουσίαζε στο κοινό...

Παιδί πάμφτωχης αγροτικής οικογένειας, ο Αλαϊά γεννήθηκε στην Τυνησία και το 1957 έφτασε στο Παρίσι για να κυνηγήσει το όνειρό του, να ασχοληθεί με την τέχνη. Τελικά, βρέθηκε να δουλεύει στον οίκο Christian Dior και ο έρωτας με την υψηλή ραπτική ήταν κεραυνοβόλος. Περνώντας αμέτρητες δυσκολίες, αλλά με πείσμα και πάθος για τη δουλειά του, κατάφερε το 1979 να ανοίξει το δικό του ατελιέ. Και σύντομα ξεχώρισε για την τόσο ιδιαίτερη «γραφή» και το ασύγκριτο στυλ των ρούχων του, αλλά και για την ισχυρή προσωπικότητά του. Δεν δίστασε να τα βάλει με τον Καρλ Λάγκερφελντ («Είναι καρικατούρα. Αμφιβάλλω αν έχει πιάσει ποτέ ψαλίδι», έλεγε) και με τη διευθύντρια της Vogue, Αν Γουίντουρ: «Τρομοκρατεί τους πάντες. Ποιος θα τη θυμάται στην ιστορία της μόδας; Κανείς!». Αρνιόταν να ενταχθεί σε κάποιον μεγάλο όμιλο μόδας γιατί πίστευε ότι δεν δίνουν τη δέουσα προσοχή στα ίδια τα ρούχα, δεν υπάκουε στους κανόνες της βιομηχανίας και της εμπορευματοποίησης και έκανε επιδείξεις μόνο όταν είχε έμπνευση, όχι γιατί έπρεπε να παρουσιάσει κολεξιόν κάθε σεζόν.

ΑΓΙΑ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ

Νταλί σε τρεις διαστάσεις

Η ζωγραφική ήταν μόνο μία εκδήλωση της ιδιοφυΐας του. Συγγραφέας, εικονογράφος, σεναριογράφος, σχεδιαστής κοσμημάτων και γλύπτης, ταυτόχρονα, ο Σαλβαδόρ Νταλί δεν σταματούσε να εξερευνά διάφορα εκφραστικά μέσα. Στη σχέση του εκκεντρικού σουρεαλιστή δημιουργού με τη γλυπτική εστιάζει η έκθεση «Salvador Dali: Sculptures» που φιλοξενείται μέχρι τις 23 Σεπτεμβρίου στο Erarta, το μεγαλύτερο ιδιωτικό μουσείο μοντέρνας τέχνης, στην Αγία Πετρούπολη.

ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ

Πεινασμένος Πικάσο

Μπορεί να εκπλήσσει η απόφαση του Museu Picasso να αφιερώσει μια έκθεση στη σχέση του Πάμπλο Πικάσο με το φαγητό, αλλά, όπως εξηγεί ο διευθυντής του Εμανουέλ Γιγόν, «σύμφωνα με τον Ηράκλειτο, οι θεοί είναι και στην κουζίνα»! Η έκθεση «Picasso’s Kitchen» παρουσιάζει 180 έργα του ζωγράφου στα οποία πρωταγωνιστούν τρόφιμα και μαγειρικά σκεύη. Kαι θυμίζει, μέσα από σπάνιο υλικό, κάποια από τα αγαπημένα του εστιατόρια: από το «Quatre Gats» της Βαρκελώνης μέχρι το «Au Lapin Agile» του Παρισιού.

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ

Ο Πόλεμος των Αστρων στο μουσείο

Τέσσερις και πλέον δεκαετίες έχουν περάσει από τη μέρα που βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες το «Star Wars», και η επική περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας του Τζορτζ Λούκας είναι πλέον κομμάτι της ποπ κουλτούρας. Η έκθεση «Star Wars Identities», στο Palais 2 του Brussels Expo (μέχρι τις 2 Σεπτεμβρίου), παρουσιάζει περισσότερα από 200 αυθεντικά κοστούμια, μακέτες, έργα τέχνης και αντικείμενα, μεταφέροντας μικρούς και μεγάλους στο συναρπαστικό σύμπαν του «Πολέμου των Αστρων».

ΤΟΡΙΝΟ

Είναι έργο τέχνης η μοτοσικλέτα;

Την απάντηση δίνει η έκθεση «Easy Rider: The Myth of the Motorbike as Art» που φιλοξενείται, μέχρι το τέλος της χρονιάς, στο παλάτι της Βενάρια, στο Τορίνο. «Οι τέσσερις τροχοί κινούν το σώμα, οι δύο την ψυχή», είναι το μότο της. Ανέκαθεν οι μηχανές τροφοδοτούσαν τον μύθο όχι μόνο του ταξιδιού, της αντισυμβατικότητας. Οι επισκέπτες θα δουν πενήντα μοντέλα μοτοσικλετών να «συνομιλούν» με έργα τέχνης με συναφές θέμα. Τα εκθέματα πλαισιώνονται από αφίσες ταινιών, βιβλία και φωτογραφίες.

ΜΕΓΑΛΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ

Τιτανικός μετά μουσικής

«To είδα και την επόμενη μέρα ήθελα να το ξαναδώ· τόσο καλό ήταν!» έγραψε ο κριτικός των Times. «Εξαίσιο», το χαρακτήρισε η Telegraph. «Ο Τιτανικός – το μιούζικαλ» συνεχίζει την περιοδεία του στη Μεγάλη Βρετανία, αφηγούμενος μετά μουσικής και χορού τις τελευταίες ώρες του θρυλικού υπερωκεάνιου, πριν χαθεί στα νερά του Ατλαντικού, στις 14 Απριλίου 1912, στο παρθενικό ταξίδι του από το Σαουθάμπτον στη Νέα Υόρκη. Μετά το τέλος της βρετανικής τουρνέ, ο Τιτανικός θα... σαλπάρει για τα θέατρα της Γερμανίας.

 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ