ΚΟΣΜΟΣ

Δύο δεκαετίες και εκατ. ευρώ για το S-80 Plus

Ο σχεδιασμός των ισπανικών υποβρυχίων ξεκίνησε το 1999. Σχεδόν 20 χρόνια μετά, το πρότζεκτ συνεχίζει να παρουσιάζει προβλήματα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ισπανία

Στην αρχή έφταιγε το βάρος, τώρα φταίει το μήκος. Oπως και αν το πάρει κανείς, οι δαπανηρές προσπάθειες εκσυγχρονισμού του ισπανικού υποβρύχιου στόλου πάνε ολοένα και χειρότερα, διασκεδάζοντας στο μεταξύ τους Ρώσους διπλωμάτες.

Το ισπανικό ναυτικό φαίνεται πως θα αναγκαστεί να σκάψει και να επεκτείνει την κεντρική υποβρύχια βάση του, μόνο και μόνο για να μπορέσει να φιλοξενήσει το καινούργιο υποβρύχιό του S-80 Plus. Το ισπανικό μοντέλο υποβρυχίου εμφάνισε για πρώτη φορά προβλήματα το 2013, όταν οι ισπανικές αρχές συνειδητοποίησαν ότι το υπερβολικό βάρος του δεν του επέτρεπε την επίπλευση. Τότε, το ναυτικό είχε απαιτήσει έναν ριζικό επανασχεδιασμό για να γίνει το υποβρύχιο ελαφρύτερο και αποφάσισε να επεκτείνει το σκάφος άλλα 10 μέτρα συνολικά, έτσι ώστε να μοιραστεί το βάρος του. Ωστόσο, το υποβρύχιο κατέληξε να είναι πολύ μακρύ και τελικά να μη χωράει στην υποθαλάσσια αποβάθρα της κεντρικής ναυτικής βάσης, στην Καρθαγένη της νοτιοανατολικής Ισπανίας. Για την προσαρμογή της δεξαμενής στο νέο μοντέλο του υποβρυχίου, η ισπανική κυβέρνηση θα αναγκαστεί να ξοδέψει το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 16 εκατ. ευρώ.

Αφού ενημερώθηκε για τα προβλήματα των ισπανικών υποβρυχίων, ο αναπληρωτής πρέσβης της Ρωσίας στον ΟΗΕ Ντμίτρι Πολιάνσκι μοιράστηκε ένα καυστικό σχόλιο στον προσωπικό λογαριασμό του στο Twitter. «Τι απίθανη αλυσίδα κακών υπολογισμών. Ποτέ δεν φανταζόμουν ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να είναι εφικτό σε μια σύγχρονη ναυτική δύναμη», έγραψε ο Ρώσος διπλωμάτης.

Υστερα από έντονες συσκέψεις, η νέα σοσιαλιστική κυβέρνηση της Ισπανίας αποφάσισε να συνεχίσει τη χρηματοδότηση του εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων, αντί να διατάξει την άρση του προγράμματος το φθινόπωρο. Ωστόσο, η Μαργκαρίτα Ρόμπλες, η νέα υπουργός Αμυνας της χώρας, παραδέχθηκε πως έχουν γίνει αμέτρητα λάθη στο φιλόδοξο ισπανικό πρότζεκτ.

Το περιβόητο υποβρύχιο σχεδιάστηκε για πρώτη φορά το 1999, αλλά χρειάστηκε να περάσουν 15 χρόνια μέχρι να αντιληφθεί το ισπανικό ναυτικό τα προβλήματα που προέκυπταν από το βάρος του.

Λάθος κόμμα

Ενας Ισπανός αξιωματούχος είχε δηλώσει τότε πως το πρόβλημα προέκυψε από ένα κόμμα που τοποθετήθηκε στο λάθος δεκαδικό σημείο, και πως κανένας δεν είχε φροντίσει να ελέγξει διπλά τους υπολογισμούς. Το λάθος κατέληξε να κοστίζει 14 εκατ. ευρώ, καθώς οι μηχανικοί και οι σύμβουλοι του ναυτικού κατέληξαν πως η πλευστότητα του υποβρυχίου θα μπορούσε να βελτιωθεί μόνο με την επιμήκυνση του.

Αρχικά, η Ισπανία αναμενόταν να έχει το πρώτο σκάφος στη διάθεσή της το 2015 και να ολοκληρώσει την κατασκευή ολόκληρου του υποβρύχιου στόλου μέχρι το 2018. Λόγω των διαφόρων προκλήσεων, ο στόχος σήμερα είναι να ολοκληρωθεί το πρώτο υποβρύχιο μέχρι το 2022 – σχεδόν δύο δεκαετίες μετά την έγκριση της πρωτοβουλίας από την ισπανική κυβέρνηση.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ