Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Πήγα για Μερθέδες, έφυγα Κάρμεν»

Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Πήγα για Μερθέδες, έφυγα Κάρμεν»

3' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σύμβολο ανεξάντλητης ελευθερίας, εμφορούμενο από χυμώδη ερωτική αύρα και με αποφασιστικότητα να συγκρουστεί με την πατριαρχική δομή του παλαιού κόσμου, η «Κάρμεν» παραμένει πάντα επίκαιρη και αισθαντική. Την όπερα του Μπιζέ, τη διασημότερη του γαλλικού ρεπερτορίου, θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει το αθηναϊκό κοινό στις 27 Ιουλίου (σ.σ.: 28, 29 και 31 οι άλλες παραστάσεις) στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.

Πρόκειται για μια σειρά παραστάσεων που τελούν υπό την αιγίδα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε μουσική διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία του Στίβεν Λάνγκριτζ.

Η όπερα αυτή πρωτοπαρουσιάστηκε στο Ηρώδειο το 2016 και είχε σημειώσει μεγάλη επιτυχία, κάτι που αναμένεται να συμβεί και τώρα, με δεδομένο ότι την εμβληματική Κάρμεν ενσαρκώνει μια λυρική ερμηνεύτρια που έχει ταυτίσει τη διεθνή καριέρα της με τον συγκεκριμένο ρόλο. Πρόκειται για τη Γεωργιανή μεσόφωνο Ανίτα Ρατσβελισβίλι.

Ηταν μόλις 25 ετών, σπουδάστρια ακόμη στη φημισμένη Ακαδημία της La Scala, όταν την επέλεξε ο διάσημος μαέστρος Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ για τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Μιλώντας στην «Κ» θυμάται εκείνη τη στιγμή που καθόρισε τη μετέπειτα καριέρα της: «Νόμιζα πως ήταν πρωταπριλιάτικο αστείο, καθώς εκείνη η παράσταση θα δινόταν τον Απρίλιο. Και όμως, το εννοούσε. Ηταν μια στιγμή σημαντική για μένα. Θυμάμαι πως είχα πάει στην οντισιόν κουρασμένη από τα μαθήματα, φορώντας ένα απλό τζιν παντελόνι και αθλητικά παπούτσια με στόχο να πάρω έναν μικρό ρόλο. Ούτε μακιγιάζ φορούσα, ούτε κάποιο κοστούμι. Τελικά, αντί για τον ρόλο της Μερθέδες, βρέθηκα να είμαι πρωταγωνίστρια».

Η ερμηνεία

Εκτοτε, έχει ερμηνεύσει τον συγκεκριμένο ρόλο, με θαυμαστή επιτυχία, σε όλο σχεδόν τον κόσμο, πλαισιωμένη από σημαντικούς μαέστρους. Η καρμική σχέση που έχει με την Κάρμεν είναι αναμφισβήτητη. Λέει επ’ αυτού: «Η Κάρμεν είναι πιο σημερινή από ποτέ. Από την πρώτη στιγμή προσπάθησα να την ανακαλύψω μόνη μου. Δεν ήθελα να επηρεαστώ από άλλες σημαντικές ερμηνείες, αλλά να πιάσω το λιμπρέτο από την πρώτη λέξη και τη μουσική από την πρώτη νότα. Ηθελα να κατανοήσω την ψυχοσύνθεση αυτής της γυναίκας που είναι ελεύθερη, γεμάτη πάθος, θύμα του έρωτα, αλλά όχι με έναν χυδαίο τρόπο. Πολλοί νομίζουν πως συμπεριφέρεται άσχημα στους άνδρες, ειδικά στον Δον Χοσέ, όμως κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Δεν θα ερμήνευα ποτέ μια χυδαία Κάρμεν».

Οι κριτικές που έχει λάβει έως τώρα για τον συγκεκριμένο ρόλο είναι διθυραμβικές. Αλλωστε, και το βάπτισμα του πυρός, στην πάντα απαιτητική Σκάλα του Μιλάνου, ήταν αρκούντως εντυπωσιακό. Εκείνη η πρώτη παράσταση αποτελεί ακόμη και σήμερα, καίτοι έχουν περάσει ήδη 19 χρόνια, το σημείο αναφοράς της.

«Προσπάθησα να είμαι ειλικρινής με τον εαυτό μου, με τον ρόλο και το κοινό. Να δώσω ό,τι έχω μέσα μου. Η Κάρμεν δεν είναι το κοστούμι ή η φυσιογνωμία που έχεις. Περισσότερο είναι αυτό που βγαίνει από μέσα σου και με όχημα τη φωνή περνάει στον κόσμο. Αυτή την ειλικρίνεια και την ευθύτητα διατηρώ ακόμη και σήμερα. Η όπερα, όπως και όλες οι μορφές τέχνης, υπάρχει για να μας μεταφέρει από την πεζή καθημερινότητά μας σε έναν άλλο κόσμο – διαφορετικό και συνάμα μαγευτικό. Οφείλεις, λοιπόν, να μεταφέρεις αυτή τη μαγική αίσθηση στο κοινό, να το πάρεις μαζί σου σε αυτόν τον παράλληλο κόσμο».

Ενθουσιασμένη από την παρουσία της στην Ελλάδα, δήλωσε: «Είναι πολύ σημαντικό ότι βρίσκομαι στη χώρα σας. Από εδώ ξεκίνησαν τα πάντα. Η Ευρώπη έχει διαμορφωθεί από την Ελλάδα. Αυτός ο τόπος είναι η ρίζα μας. Προέρχομαι από μια μικρή χώρα και εγώ, τη Γεωργία, και ξέρω τα προβλήματα που βιώνει ο απλός κόσμος.

Γνωρίζω πόσο σημαντικό είναι να μπορείς να δώσεις έστω λίγη χαρά και αγαλλίαση στους ανθρώπους που θα έρθουν να σε ακούσουν. Η Κάρμεν που ερμηνεύω εγώ φέρει τη δική μου ταυτότητα, και καθώς περνούν τα χρόνια προσθέτω και άλλα βαθύτερα στοιχεία τη βασική μου ιδέα, αυτή δεν αλλάζει, για τον ρόλο».

Στη δεύτερη διανομή, τον ρόλο της Κάρμεν θα ερμηνεύσει η διακεκριμένη Αμερικανίδα Κέιτ Ολντριτς. Στον ρόλο του Δον Χοσέ, οι τενόροι Πάβελ Τσέρνοχ και Δημήτρης Πακσόγλου. Συμμετέχει η Χορωδία της ΕΛΣ υπό τη διεύθυνση του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου, καθώς και η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής αποστολής της, υπό τη διεύθυνση της Κωνσταντίνας Πιτσιάκου. Συμμετέχουν χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ σε κινησιολογία Νταν Ο’Νιλ και Φώτη Νικολάου.

​​Ζορζ Μπιζέ, «Κάρμεν», Φεστιβάλ Αθηνών – Εθνική Λυρική Σκηνή, Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 27, 28, 29 και 31 Ιουλίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή