ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στις 10.15 π.μ. της περασμένης Πέμπτης, στο ένα από τα δύο εξεταστήρια οι γιατροί και οι νοσηλευτές έδιναν τις πρώτες βοήθειες σε έναν επιβάτη αεροπλάνου. Είχε τραυματιστεί όταν μια βαριά χειραποσκευή από το ντουλαπάκι της καμπίνας του αεροσκάφους τού... έπεσε κατακέφαλα. Μέσα στις επόμενες δύο ώρες, το προσωπικό του ιατρείου αντιμετώπισε ένα περιστατικό αρρυθμίας εργαζομένου του αεροδρομίου και ένα περιστατικό της νόσου Lyme –λοίμωξη από τσιμπούρι– σε ένα κοριτσάκι, που μόλις είχε προσγειωθεί στην Αθήνα με την οικογένειά του.

Η 17χρονη ιστορία της Υπηρεσίας Επείγουσας Ιατρικής Βοήθειας Αερολιμένα (ΥΕΙΒΑ) του «Ελευθέριος Βενιζέλος» σίγουρα διαφέρει από αυτές των περισσότερων υπηρεσιών επείγουσας φροντίδας. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα ψηφιδωτό από μικρές ιστορίες πολιτών του κόσμου που «κατέβηκαν» στην Αθήνα: ενός επιχειρηματία από το Ντουμπάι ο οποίος σώθηκε χάρη σε διασώστη του ΕΚΑΒ. Εκτοτε, κάθε φορά που έρχεται στην Αθήνα επιδιώκει να συναντήσει τον σωτήρα του. Ενός ζευγαριού ηλικιωμένων από την Ιορδανία που δεν μπορούσαν να καταλάβουν τι τους έλεγαν οι γιατροί, έως ότου βρεθεί δίοδος επικοινωνίας στο... σκίτσο. Των οπαδών ποδοσφαιρικών ομάδων, η συνάντηση των οποίων στις αναχωρήσεις του αεροδρομίου ήταν «εκρηκτική».


Τα δύο εξεταστήρια διαθέτουν αναπνευστήρες, μόνιτορς, απινιδωτές κ.ά.

«Η υπηρεσία άρχισε να λειτουργεί το 2001, μαζί με το “Ελευθέριος Βενιζέλος”», σημειώνει στην «Κ» η διευθύντρια αναισθησιολογίας στο ΕΚΑΒ και υπεύθυνη λειτουργίας της ΥΕΙΒΑ, Δήμητρα Γκέσουρα. «Σύμφωνα με τη σχετική σύμβαση, ο ΔΑΑ διαθέτει τις εγκαταστάσεις, τα αναλώσιμα υλικά και τα οχήματα και το ΕΚΑΒ παρέχει τις υπηρεσίες». Η ΥΕΙΒΑ στεγάζεται σε αυτόνομο κτίριο και λειτουργεί όλο το 24ωρο με δύο γιατρούς, έναν νοσηλευτή και δύο διασώστες-πληρώματα ασθενοφόρου ανά βάρδια. Διαθέτει κινητή μονάδα, η οποία καλύπτει όλη την περιοχή ευθύνης του ΔΑΑ και είτε παρέχει υπηρεσίες επιτόπου είτε διακομίζει τα περιστατικά στο ιατρείο. Αυτό διαθέτει δύο εξεταστήρια εξοπλισμένα με αναπνευστήρες, μόνιτορς, απινιδωτές, καρδιογράφους κ.ά., τρεις κλίνες βραχείας νοσηλείας, ενώ έχει και τη δυνατότητα μικρών χειρουργικών παρεμβάσεων.

Από το 2001, η υπηρεσία έχει αντιμετωπίσει περισσότερους από 82.200 ασθενείς και τραυματίες. Μόνο το 2017 κλήθηκε να παρέμβει σε 5.019 περιστατικά που αφορούσαν τόσο επισκέπτες όσο και εργαζομένους του αεροδρομίου και των αεροπορικών εταιρειών. «Οσο παράδοξο κι αν ακούγεται, είναι συχνοί οι τραυματισμοί από χειραποσκευές και φορητούς υπολογιστές που πέφτουν από τα ντουλάπια εντός του αεροσκάφους», περιγράφει η κ. Γκέσουρα. «Συχνή είναι και η πτώση στις κυλιόμενες σκάλες του αεροδρομίου αλλά και στις σκάλες των αεροσκαφών. Εχουμε αρκετά παθολογικά περιστατικά όπως ζαλάδες και λιποθυμικά επεισόδια, ενώ αντιμετωπίζουμε συχνά και κρίσεις πανικού λόγω του φόβου των πτήσεων. Δεν είναι λίγες και οι περιπτώσεις μέθης τουριστών».


Τα ασθενοφόρα καλύπτουν όλη την περιοχή ευθύνης του αερολιμένα.

Εκτός από τα απλά περιστατικά, οι γιατροί και διασώστες καλούνται να αντιμετωπίσουν βαριές περιπτώσεις, όπως καρδιολογικά ή εγκεφαλικά επεισόδια που μπορεί να συμβούν εν πτήσει. Είναι ενδεικτικό ότι κατά μέσον όρο αντιμετωπίζονται από την υπηρεσία δέκα περιστατικά ανακοπών τον χρόνο, ενώ αναγκαστική προσγείωση αεροσκάφους στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» για ιατρικούς λόγους καταγράφεται τουλάχιστον δύο-τρεις φορές τον μήνα.

«Θυμάμαι ένα ζευγάρι ηλικιωμένων από την Ιορδανία, όπου η κυρία αντιμετώπισε σοβαρό αναπνευστικό πρόβλημα εν πτήσει», σημειώνει η κ. Γκέσουρα. «Καταφέραμε να βελτιώσουμε την κατάστασή της αλλά έπρεπε να διακομιστεί στο νοσοκομείο. Κανένας από τους δύο δεν γνώριζε αγγλικά, ενώ ούτε με το Google translate (σ.σ.: μετάφραση μέσω Ιντερνετ) μπορέσαμε να βγάλουμε άκρη για να εξηγήσουμε την κατάσταση στον σύζυγο. Ενας νοσηλευτής σχεδίασε σε ένα χαρτί ένα σπιτάκι με έναν σταυρό και του το έδειξε. Ο σύζυγος που εν τω μεταξύ είδε τη γυναίκα του να βγαίνει από το εξεταστήριο έχοντας τις αισθήσεις της, κατάλαβε τελικά ότι θα πήγαιναν στο νοσοκομείο. Η αλήθεια είναι ότι σε αυτή την υπηρεσία το περιβάλλον είναι πολυπολιτισμικό. Ερχεσαι σε επαφή με ανθρώπους από διαφορετικούς πολιτισμούς αλλά και συμπεριφορές», τονίζει η κ. Γκέσουρα.


Συναγερμός που ειδοποιεί για τη χρήση απινιδωτή σε χώρο του ΔΑΑ.

«Μου είχε τύχει περιστατικό, όπου μία μουσουλμάνα είχε πάθει έγκαυμα στο στήθος από καυτό τσάι. Επιχείρησα να της βάλω στο στήθος ειδική κρέμα, όταν αντιλήφθηκα έναν άνδρα να με κοιτάει δολοφονικά. Του έδωσαν την κρέμα και του ζήτησα να την εφαρμόσει ο ίδιος», περιγράφει στην «Κ» ο διασώστης Σταύρος Τσιώνας. «Το περιστατικό όμως που μου έχει μείνει πραγματικά, συνέβη πριν από 7-8 χρόνια. Ενας άνδρας από το Ντουμπάι είχε πάθει ανακοπή στις αφίξεις. Επειτα από προσπάθειες καταφέραμε να επαναφέρουμε την καρδιακή λειτουργία. Διακομίσθηκε σε νοσοκομείο. Εκείνη τη χρονιά, όταν έφευγε για τη χώρα του, ήρθε να μας δει. Είχε μια τεράστια κουστωδία μαζί του. Ηταν πρόεδρος διάφορων εταιρειών στο Ντουμπάι. Οταν με είδε, μου έπιασε το χέρι, μου το φίλησε και άρχισε να λέει προσευχές. Και κάθε φορά που έρχεται στο “Ελευθέριος Βενιζέλος” ψάχνει να μας βρει».

Οι έκτακτες ανάγκες

Πέρα από το «καθημερινό επείγον», η υπηρεσία είναι σε ετοιμότητα και για πολύ πιο δύσκολες καταστάσεις. «Εχουμε ένα σχέδιο αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών του αεροδρομίου, το οποίο περιγράφει τις ενέργειες όλων σε περιπτώσεις μαζικών συμβάντων, από αεροπειρατείες έως αεροπορικά ατυχήματα. Η υπηρεσία διαθέτει ένα medical container με σκηνές, φορεία, στρώματα πολυτραυματία, μάσκες οξυγόνου, επιδεσμικό υλικό, ακόμα και σάκους νεκρών, το οποίο μας ακολουθεί παντού στις περιπτώσεις του full emergency, όπως ονομάζεται η κατάσταση αναμενόμενου ατυχήματος», σημειώνει η κ. Γκέσουρα. Το προσωπικό της υπηρεσίας συγκεντρώνεται στο κτίριο της πυροσβεστικής του αερολιμένα, απ’ όπου ξεκινούν όλοι για να φτάσουν στο σημείο του συμβάντος. Οπως συνέβη το 2013, με την αεροπειρατεία σε τουρκικό αεροσκάφος, και η οποία έληξε αισίως χωρίς τελικά να χρειαστεί να παρέμβει η υπηρεσία.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ