ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Εφυγε» ο άνθρωπος που κατάφερε να μεταμορφώσει τον όμιλο Fiat

REUTERS, BLOOMBERG

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

O Σέρτζιο Μαρκιόνε, ο θρύλος της Fiat Chrysler Automobiles (FCA), δεν βρίσκεται πια εδώ. Στα 66 του χρόνια, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του ιταλοαμερικανικού ομίλου FCA έχασε τη μάχη για τη ζωή, αφήνοντας πίσω του μια πολύ σημαντική κληρονομιά στον κλάδο της διεθνούς αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο Τζον Ελκαν, μέλος της οικογένειας των Ανιέλι που ίδρυσε τη Fiat, έγραψε: «Με πολύ μεγάλη λύπη ανακοινώνουμε ότι ο πολύτιμος φίλος Σέρτζιο Μαρκιόνε απεβίωσε. Ο καλύτερος τρόπος για να τιμήσουμε τη μνήμη του είναι να συνεχίσουμε να βαδίζουμε στον δρόμο του που χάραξε, στον δρόμο της υπευθυνότητας και της διαρκούς προσπάθειας να κάνουμε πραγματικότητα τα όνειρά μας». Στην ανάρτησή του στο επαγγελματικό κοινωνικό δίκτυο Linkedin, ο Ντίτερ Τσέτσε, επικεφαλής της Daimler, επισήμανε: «Η αυτοκινητοβιομηχανία έχασε έναν πραγματικό γίγαντα και πολλοί από μας έναν επιστήθιο φίλο».

Η τελευταία δημόσια εμφάνιση του Σέρτζιο Μαρκιόνε ήταν στα τέλη Ιουνίου. Στις αρχές Ιουλίου εισήχθη στο νοσοκομείο για να εγχειριστεί στον ώμο. Υπήρξαν, όμως, σοβαρότατες επιπλοκές, οι οποίες δυστυχώς οδήγησαν στον θάνατό του. Το Σαββατοκύριακο, ο Τζον Ελκαν, ο οποίος είναι και πρόεδρος του ομίλου FCA, τοποθέτησε στη θέση του Μαρκιόνε τον Βρετανό Μάικ Μάνλεϊ, μέχρι πρότινος επικεφαλής για την παραγωγή των Jeep. Ο Μαρκιόνε ήταν και διευθύνων σύμβουλος της Ferrari, της εταιρείας υπερπολυτελών οχημάτων που ανήκε στη FCA. Στη θέση του στη Ferrari τοποθετήθηκε ο μέχρι πρότινος πρόεδρός της, Λουίς Καμιλέρι.

Στις αρχές Ιουνίου, ο Σέρτζιο Μαρκιόνε παρουσίασε το πενταετές πρόγραμμα της FCA για διπλασιασμό λειτουργικών κερδών, επαναφορά της καταβολής μερίσματος, μεγάλες επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση και στα υβριδικά οχήματα. Αυτό ακριβώς το πρόγραμμα καλείται να εφαρμόσει ο διάδοχός του Μάικ Μάνλεϊ. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο θάνατος του Σέρτζιο Μαρκιόνε συνέπεσε με τη χθεσινή δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων β΄ τριμήνου από τον κ. Μάνλεϊ, ο οποίος πήρε το βάπτισμα του πυρός στη νέα του θέση. Τα κέρδη της αυτοκινητοβιομηχανίας σημείωσαν απρόσμενη, σημαντική πτώση κατά 35%, εξαιτίας της ασθενικής ζήτησης στην Κίνα. «Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε σήμερα και θα αντιμετωπίσουμε στο μέλλον είναι η αγορά της Κίνας», παραδέχθηκε ο νέος διευθύνων σύμβουλος του FCA. Χθες, η τιμή της μετοχής τoυ FCA είχε απώλειες έως και 10%, εξαιτίας των απογοητευτικών αποτελεσμάτων.

Ο Σέρτζιο Μαρκιόνε έσωσε τη Fiat και την Chrysler από τη χρεοκοπία, προχωρώντας στην ένωση των δυνάμεών τους. Στα 14 χρόνια που βρισκόταν στο πηδάλιο της Fiat Chrysler Automobiles, κατόρθωσε να ενδεκαπλασιάσει τη χρηματιστηριακή αξία της Fiat. Οταν την ανέλαβε το 2004, προχώρησε σε σημαντικές αλλαγές στην ιεραρχία της, με γνώμονα την προώθηση και αξιοποίηση των άξιων. Επίσης δημιούργησε κοινοπραξίες για να μειώσει το κόστος. Ηρθε σε αντιπαράθεση με τα συνδικάτα στην Ιταλία, λόγω των πρωτοβουλιών του για βελτίωση της παραγωγικότητας. Διέκοψε τη μαζική παραγωγή οχημάτων στο εργοστάσιο του Τορίνου, στην ιστορική έδρα της Fiat. Στο Τορίνο παράγονται πλέον πολύ λιγότερα οχήματα – κυρίως, τα μοντέλα της Alfa Romeo και της Maserati SUV. Το 2016 έβαλε φρένο και στην παραγωγή επιβατικών οχημάτων από την Chrysler, ώστε να μπορέσει να επικεντρωθεί στα οχήματα πολλαπλών χρήσεων (SUV), τα οποία μπορούν να αποφέρουν υψηλότερα κέρδη.

Ο Σέρτζιο Μαρκιόνε γεννήθηκε το 1952 στην περιφέρεια Αμπρούτσο. Ο πατέρας του υπηρετούσε στους καραμπινιέρους. Ο Σέρτζιο έζησε στην Ιταλία μέχρι την ηλικία των 14 χρόνων. Τότε, η οικογένειά του μετακόμισε στο Τορόντο του Καναδά. Στην Ιταλία, όπως έλεγε ο πατέρας του, «εκτιμούν περισσότερο την κοινωνική θέση και λιγότερο το ταλέντο των ανθρώπων». Ο Σέρτζιο Μαρκιόνε σπούδασε φιλοσοφία, νομικά και διοίκηση επιχειρήσεων. Μιλούσε άπταιστα ιταλικά, αγγλικά και γαλλικά. Ηταν εργασιομανής. Κοιμόταν στον καναπέ του ιδιωτικού του τζετ, όταν ταξίδευε από και προς τα τρία κέντρα της FCA, στο Τορίνο, στο Λονδίνο και στο Ντιτρόιτ. Οταν τον είχαν ρωτήσει για το μυστικό επιτυχίας της FCA, είπε ότι οφείλεται στην τόλμη της διοίκησης και στη σκληρή δουλειά των εργαζομένων της.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ