ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο Αβραάμ Λίνκολν συναντά τον Τζον Λένον, η πολιτική ακτιβίστρια του 19ου αιώνα Harriet Tubamn συνυπάρχει αρμονικά με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ και η νεαρή Οπρα Ουίνφρεϊ έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με τη 15χρονη Ντόροθι Κάουντς, την πρώτη μαύρη μαθήτρια που έγινε δεκτή στο γυμνάσιο του Χάρντινγκ στην Καλιφόρνια τη δεκαετία του ’50, όταν το ανώτατο δικαστήριο των ΗΠΑ έκρινε αντισυνταγματικό τον φυλετικό διαχωρισμό στα σχολεία.

Η αχανής συλλογή φωτογραφιών της Βιβλιοθήκης του Κογκρέσου συνιστά μία νοητή διαδρομή τριών αιώνων στο παρελθόν της Αμερικής με αναφορές σε ιστορικά γεγονότα (από την πρώτη πτήση των αδελφών Wright έως τους αγώνες για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις διαδηλώσεις κατά του πολέμου του Βιετνάμ), καλλιτεχνικές πρωτοπορίες (όπως η πρώτη «σέλφι», τραβηγμένη το 1839 από τον αυτοδίδακτο Ρόμπερτ Κορνήλιους, ή η «βουτιά» στο κενό ενός ριψοκίνδυνου φωτογράφου των αρχών του 20ού αιώνα, ο όποιος απεικονίζεται να αιωρείται πάνω από το Grand Canyon, δεμένος με ένα σκοινί και κρατώντας μία εμφανώς βαριά κάμερα) και εμβληματικές προσωπικότητες (ανάμεσά τους ο Χάρι Χουντίνι και ο Τσάρλι Τσάπλιν).


Στιγμιότυπο από τον γάμο του Τζον Κένεντι με την Τζάκι, το 1953.

Το μόνο μειονέκτημα αυτού του μοναδικού αρχείου είναι ακριβώς το τεράστιο μέγεθός του, όχι μόνο επειδή δεν υπάρχει αρκετά μεγάλος χώρος για την παρουσίαση πάνω από 14 εκατ. φωτογραφιών, με αποτέλεσμα πολλές να μην έχουν εκτεθεί ποτέ στο κοινό, αλλά και διότι για να μελετήσει κάποιος ολόκληρο το περιεχόμενό του θα πρέπει να αφιερώσει μία ολόκληρη ζωή. Για την επιμελήτρια Anne Wilkes Tucker, η επιλογή των 440 πιο αντιπροσωπευτικών εικόνων της συλλογής δεν ήταν ακριβώς έργο ζωής, της πήρε όμως ενάμιση χρόνο να εξερευνήσει μία ενότητα με πάνω από ένα εκατ. δαγκεροτυπίες, φωτογραφίες και αρνητικά, πάντοτε σε συνεργασία με τους ειδικούς της Βιβλιοθήκης του Κογκρέσου. Καρπός της δουλειάς της είναι η μεγάλη έκθεση, που παρουσιάζεται έως τις 9 Σεπτεμβρίου στο Annenberg Space for Photography, στο Λος Αντζελες, υπό τον τίτλο «Not an Ostrich: And Other Images From America’s Library». Η φράση «Not an Ostrich» («Οχι μία στρουθοκάμηλος») προέρχεται από τη λεζάντα του πορτρέτου μιας Νεοϋορκέζας ηθοποιού της δεκαετίας του ’30, η οποία κρατά στα χέρια της μία εξωτική χήνα, νικήτρια της 41ης έκθεσης πτηνών στην πλατεία Μάντισον. Σημειωτέον ότι μόνο 50 εικόνες έχουν τυπωθεί, ενώ οι υπόλοιπες προβάλλονται σε οθόνες υψηλής ευκρίνειας.


Πορτρέτο της Harriet Tubman, 1868 ή ’69.

Με αφορμή τη διοργάνωση της έκθεσης, το τμήμα Φωτογραφίας της Βιβλιοθήκης ανέλαβε να ψηφιοποιήσει και να αναρτήσει στο Διαδίκτυο πάνω από 300 σπάνιες εικόνες, περίπου 200 εκ των οποίων μπορούν να αναδημοσιευτούν χωρίς περιορισμούς. «Θέλουμε το κοινό να συνειδητοποιήσει ότι η Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου είναι ένας θησαυρός», δήλωσε η διευθύντρια της βιβλιοθήκης Carla Hayden. «Είναι η παιδική χαρά της αμερικανικής ιστορίας». Παράλληλα, στους χώρους του Annenberg Space for Photography προβάλλεται ένα ντοκιμαντέρ με συνεντεύξεις και πλάνα από τα άδυτα της Βιβλιοθήκης.


Γάτα με στολή Βίκινγκ, έργο άγνωστου φωτογράφου (1936).

​​Η είσοδος στην έκθεση είναι ελεύθερη. Περισσότερες πληροφορίες στο annenbergphotospace.org.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ