ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Σήμα κινδύνου για την αρχιτεκτονική κληρονομιά της Υεμένης

Πολύ πριν από την εποχή της (μυθικής) βασίλισσας του Σαβά, μια ιδιαίτερη παραδοσιακή αρχιτεκτονική είχε αρχίσει να αναπτύσσεται στη σημερινή Υεμένη. Προσαρμοσμένα στις απαιτητικές κλιματικές συνθήκες της νότιας Αραβικής Χερσονήσου και στη μόνιμη απειλή εχθρικής εισβολής, τα ορεινά χωριά και τα φρούρια της περιοχής ήταν χτισμένα σε στρατηγικές θέσεις και συνδέονταν μεταξύ τους μέσω ενός αχανούς δικτύου λιθόστρωτων μονοπατιών, ενώ ένα εντυπωσιακό δίκτυο ύδρευσης εξασφάλιζε την παροχή νερού για τα αγροκτήματα στις απόκρημνες πλαγιές. Οι αέναες μετακινήσεις και αλληλεπιδράσεις των πληθυσμών είχαν ως αποτέλεσμα η τοπική αισθητική να αλλάζει στο πέρασμα του χρόνου, όμως παλιά και σύγχρονα κτίρια συνέχισαν να συνυπάρχουν αρμονικά και κάθε γενιά μαστόρων φρόντιζε να μεταδώσει την τεχνογνωσία της στην επόμενη.

Εντούτοις, ο εμφύλιος πόλεμος, που μαίνεται εδώ και τρία χρόνια, θέτει σε κίνδυνο ή έχει ήδη καταστρέψει σημαντικότατους αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και εμβληματικά οικοδομήματα της χώρας, με τις τρεις προστατευόμενες από την UNESCO αρχαίες πόλεις να έχουν χαρακτηριστεί απειλούμενες. Με αυτή την αφορμή, το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, στο Νησί των Μουσείων του Βερολίνου, διοργανώνει έκθεση φωτογραφίας του αρχιτέκτονα και καθηγητή κοινωνικής ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου Τρέβορ Μάρτσαντ. Η έκθεση, που τιτλοφορείται «Buildings That Fill My Eye», φιλοδοξεί αφενός να αναδείξει τη σπουδαιότητα της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Υεμένης και ταυτόχρονα να συμβάλει στην ευαισθητοποίηση του παγκόσμιου κοινού για την προστασία της.

Οι περισσότερες από τις εικόνες τραβήχτηκαν στο διάστημα 1990 και 1998 και αποτυπώνουν την ποικιλομορφία της τοπικής αρχιτεκτονικής, όπως επίσης και την αρμονική σχέση της με το φυσικό τοπίο, από την Ερυθρά Θάλασσα μέχρι τα υψίπεδα και από την έρημο έως τον Ινδικό Ωκεανό. Το σύνολο συμπληρώνουν ιστορικές φωτογραφίες, που τράβηξαν ταξιδιώτες και εξερευνητές στις αρχές του περασμένου αιώνα.

Η έκθεση συνεχίζεται έως τις 14 Οκτωβρίου στο Μουσείο της Περγάμου, ενώ μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις του συνοδευτικού καταλόγου θα διατεθούν στην Υπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Ωδή στην ελευθερία έκφρασης

Από τους περιορισμούς, που αντιμετώπιζαν οι θίασοι του 17ου αιώνα στη Βρετανία, έως το «κόψιμο» σκηνών από το «Κουρδιστό πορτοκάλι», οι πρακτικές λογοκρισίας αποκαλύπτουν περισσότερα στοιχεία για τις κοινωνικές αντιλήψεις κάθε εποχής από ό,τι για τα ίδια τα λογοκριμένα έργα. Με την έκθεση «Censored! Stage, Screen, Society at 50», το μουσείο V & A γιορτάζει τη συμπλήρωση μισού αιώνα από την ψήφιση της νομοθεσίας που διασφαλίζει την ελευθερία έκφρασης στις παραστατικές τέχνες. Εως τις 27 Ιανουαρίου.

ΟΧΑΪΟ
Εικόνες χωρίς χρονολόγηση

Τραβηγμένες στη διάρκεια των περιπλανήσεων του στους αμερικανικούς δρόμους από το 2012 έως το 2015, οι φωτογραφίες του Αλεκ Σοθ μοιάζουν παγωμένες στον χρόνο: Θα μπορούσαν να διαδραματίζονται σήμερα ή πριν από τρεις δεκαετίες: Ενας ηλικιωμένος περπατά ολομόναχος σε ένα χωράφι μέσα στη νύχτα. Τρία πιτσιρίκια χοροπηδούν σε ένα δωμάτιο. Μια υπέρβαρη νύφη κοιτάζει ανέκφραστα τον φακό. Τα καθηλωτικά πορτρέτα παρουσιάζονται στον εκθεσιακό χώρο της Συλλογής Pizzuti έως τις 12 Αυγούστου.

ΚΕΜΠΡΙΤΖ
Υπερθέαμα μέσα σε μουσείο

Σε μαγικό θέαμα για μικρούς και μεγάλους μετατρέπεται η επική «Τριλογία του κόσμου» του Φίλιπ Πούλμαν μέσα σε ένα προσωρινό, σχεδιασμένο ειδικά για τις ανάγκες της παράστασης θέατρο, το οποίο άνοιξε για το κοινό χθες στους χώρους του Μουσείου Fitzwilliam του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ και θα παραμείνει στη θέση του έως τις 4 Αυγούστου. Την προσαρμογή των τριών μυθιστορημάτων υπογράφει ο θεατρικός συγγραφέας Νίκολας Ράιτ, ενώ τους ηθοποιούς πλαισιώνουν εντυπωσιακοί φωτισμοί και εφέ.

ΜΙΣΙΓΚΑΝ
«Γέφυρα» ΗΠΑ - Βενεζουέλας

Σημαντικότερος εκπρόσωπος του μοντερνισμού στη Βενεζουέλα, εν ζωή ο Οσβάλντο Βίγκας ήταν διάσημος στη Λατ. Αμερική, αλλά ουδέποτε έγινε ευρέως γνωστός στον υπόλοιπο κόσμο. Το Ιδρυμα Οσβάλντο Βίγκας διοργανώνει την πρώτη ατομική έκθεση του ζωγράφου στη Βόρεια Αμερική. «Είμαστε υπερήφανοι που εξερευνούμε τη συμβολή αυτού του συναρπαστικού καλλιτέχνη στο κίνημα του μοντερνισμού», δήλωσε ο επιμελητής της έκθεσης στο μουσείο της πόλης Grand Rapids (έως τις 2 Σεπτεμβρίου).

ΣΕΝΕΓΑΛΗ
Αρχιτεκτονική για καλό σκοπό

Στη βραχεία λίστα για τα βραβεία του World Architecture Festival συμπεριελήφθη η πρόταση για ένα πολιτιστικό κέντρο στην περιοχή Σεντιού της Σενεγάλης με την υπογραφή του αρχιτεκτονικού γραφείου AMKNA από το Ντουμπάι. Η πρόταση, που φιλοδοξεί να δώσει νέα πνοή σε μία φτωχή, υποβαθμισμένη πόλη, αφορά τη δημιουργία ενός λιτού ενεργειακού κτιρίου με χώρους για εκθέσεις, παραστάσεις, επιμόρφωση και αναψυχή. Θα είναι κατασκευασμένο από λάσπη, πηλό, μπαμπού και ξύλο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ