ΜΟΥΣΙΚΗ

H Τζόις ντι Ντονάτο δεν αφήνει τίποτε στην τύχη

ΝΙΚΟΣ Α. ΔΟΝΤΑΣ

Η Τζόις ντι Ντονάτο, με Βίβιαν Ουέστγουντ, στη σκηνή της αίθουσας «Σταύρος Νιάρχος».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Σε πόλεμο και ειρήνη – Αρμονία μέσω της μουσικής» ονόμασε την πιο πρόσφατη δουλειά της η διάσημη Αμερικανίδα μεσόφωνος Τζόις ντι Ντονάτο. Πρόκειται για παράσταση βασισμένη στον ομότιτλο δίσκο με άριες από μπαρόκ όπερες. Στόχο έχει να ξεφύγει από το συμβατικό ρεσιτάλ και, επιπλέον, να μεταφέρει ένα μήνυμα ειρήνης. Με την τραγουδίστρια θεατρικά μακιγιαρισμένη και πολυτελώς ενδεδυμένη (Βίβιαν Ουέστγουντ), με ατμοσφαιρικά βίντεο στο βάθος και ένα χορευτή με την απαραίτητη φούστα να περιφέρεται, δεν είναι βέβαιο ότι τα κλισέ αποφεύχθηκαν.

Την παράσταση, η οποία κυκλοφορεί ήδη σε dvd, παρουσίασε η Ντι Ντονάτο σε ευρωπαϊκή περιοδεία με σταθμούς σε Πορτογαλία, Γερμανία, Τουρκία και Ουγγαρία. Τελευταία στη σειρά ήταν η Αθήνα, όπου το πρόγραμμα παρουσιάστηκε στις 22 Ιουνίου στο πλαίσιο του Summer Nostos Festival του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Την Ντι Ντονάτο συνόδευσε το σύνολο οργάνων εποχής Il pomo d’ oro υπό τη διεύθυνση του Μαξίμ Εμελιανίτσεφ. Το ίδιο είχε εμφανιστεί λίγες ημέρες νωρίτερα στο Ηρώδειο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, συνοδεύοντας δύο άλλες διάσημες σταρ της μπαρόκ μουσικής, την υψίφωνο Καρίνα Γκοβέν και τη μεσόφωνο Αν Χάλενμπεργκ («Κ», 8 Ιουλίου). Η σύγκριση αναπόφευκτη.

Το στοίχημα της ακουστικής κέρδισε χωρίς δυσκολία η κλειστή αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος», η οποία παρά το μέγεθός της αποδείχτηκε ιδανική και γι’ αυτό το ρεπερτόριο. Ο ήχος της ορχήστρας ήταν εστιασμένος και καθαρός, τα διαφορετικά ηχοχρώματα πρόβαλαν με ευκρίνεια, οι διαβαθμίσεις και οι αποχρώσεις ήταν σαφείς. Οχι μόνον ο καθαρός και λαμπερός ήχος του κορνέτου που έπαιξε ο Εμελιανίτσεφ, αλλά ακόμα και ο εύθραυστος ήχος από το τσέμπαλο.

Σημαντική διαφορά υπήρχε επίσης σε ό,τι αφορά τις τραγουδίστριες. Στο πλαίσιο ενός συμβατικού ρεσιτάλ, η Χάλενμπεργκ ξεχώρισε για μια φωνή ομοιογενή σε ολόκληρη την έκταση, ένα τραγούδι σύμφωνα με όλους τους κανόνες και άψογη δεξιοτεχνία, δίχως εκφραστικές υπερβολές. Αντίθετα, η Ντι Ντονάτο έδωσε έντονα θεατρικές ερμηνείες, πιέζοντας συχνά τη φωνή στα άνω και κάτω όριά της και υπήρξε συναρπαστική στην υπερβολή της. Παρ’ όλα αυτά, κορύφωση της βραδιάς ήταν ίσως η χαμηλόφωνη, συγκινητική απόδοση της διάσημης άριας «Ασε με να θρηνήσω»/«Lascia ch’io pianga» από την όπερα «Ρινάλντο» του Χέντελ. Αντίστοιχα μαγική στιγμή ήταν η προγραμματισμένη «εκτός προγράμματος» απόδοση του τραγουδιού «Αύριο»/«Morgen» του Ρίχαρντ Στράους, που η μεσόφωνος τραγούδησε προς τα παιδιά του ελληνικού El Sistema. Ρίχνοντας τους προβολείς στα προβλήματα του κόσμου, συντονισμένη με την πολιτική επικαιρότητα και με αφορμή τη στήριξη του El Sistema, που στόχο έχει να φέρει κοντά στη μουσική παιδιά τα οποία βρίσκονται στο περιθώριο, η Ντι Ντονάτο βρήκε επίσης την ευκαιρία να μιλήσει και να αντιταχθεί δημόσια στη μεταναστευτική πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ. Μουσική και πολιτική, κατά έναν τρόπο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ