ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ο κόσμος είναι μια πληκτική τρύπα

ΜΑΡΩ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟ-ΒΟΛΕΣ

Από τη μια πλευρά, είναι μια ληστεία που συμβαίνει στη Γαλλία, η ταινία ονομάζεται «Money» –στα ελληνικά «Ληστεία»– και τη σκηνοθετεί ο γεωργιανής καταγωγής Γκέλα Μπαμπλουάνι. Από την άλλη πλευρά, είναι επίσης μία ληστεία, η ταινία λέγεται «American Animals» –στα ελληνικά, «Μια αμερικάνικη ληστεία»– με σκηνοθέτη τον Βρετανό Μπαρτ Λέιτον.

Και στις δύο, οι σκηνοθέτες είναι νέοι σε ηλικία αλλά έμπειροι κινηματογραφιστές, ο δεύτερος μάλιστα είναι ντοκιμαντερίστας και η ιστορία του, όπως λέει, δεν βασίζεται απλώς σε πραγματικά γεγονότα, είναι πραγματική.

Οπως θα μπορούσε να είναι και η ιστορία που αφηγείται η «Ληστεία», θυμίζοντας τα πολιτικοποιημένα αστυνομικά μυθιστορήματα της «νέας γενιάς» των Γάλλων συγγραφέων του Μάη του ’68, σαν αυτά του Μανσέτι και του Φαζαρντί.

Τι άλλο κοινό στοιχείο έχουν μεταξύ τους αυτές οι ωραίες ταινίες που ακόμη παίζονται στους θερινούς κινηματογράφους; Οι πρωταγωνιστές τους είναι εκεί γύρω στα είκοσι: μια παρέα τριών νεαρών σε μια υποβαθμισμένη εργατική γειτονιά της Γαλλίας στην πρώτη, και τέσσερις μεσοαστοί Αμερικανοί φοιτητές κολεγίου στη δεύτερη. Και οι επτά αποτυγχάνουν παταγωδώς να υλοποιήσουν το σχέδιό τους, μια μεγαλόπνοη –μάλλον παλαβή– ιδέα κλοπής, που καταρρέει όταν προσκρούει στη στοιχειώδη λογική της πραγματικότητας. Της πραγματικότητας από την οποία οι ήρωες προσπαθούν να αποδράσουν. Αυτή που νιώθουν ότι τους στερεί την αληθινή ζωή. Αλλά ποια ζωή ψάχνουν;

Στο σινεμά της δεκαετίας του ’50 και του ’60, οι νεαροί ονειροπόλοι γίνονταν παράνομοι θέλοντας να ταράξουν τη βολεμένη κοινωνία των γονιών τους και πιστεύοντας ότι το «περιθώριο» είναι το νέο τους, πιο ελεύθερο σπίτι. Στις ταινίες της γενιάς των Μillennials ο κόσμος είναι μια πληκτική τρύπα, την οποία μόνον το χρήμα μπορεί ίσως να ομορφύνει. Αλλά ακόμη κι αν συμβεί αυτό, πώς θα παρηγορηθούμε για τη μοναξιά των ονείρων μας, μοιάζει να αναρωτιούνται οι δύο σκηνοθέτες στέλνοντας τους πρωταγωνιστές τους κατευθείαν στην αποτυχία. Ακριβώς εκείνη τη στιγμή, την ώρα της οδυνηρής τους πτώσης, οι ήρωες αντιλαμβάνονται ότι ο κόσμος γύρω τους δεν συμπεριλαμβάνει μόνον τον εαυτό τους.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ