ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο κόσμος του Ρέντσο Πιάνο στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών

ΛΟΝΔΙΝΟ

Για το ευρύ κοινό, η «Τέχνη να σχεδιάζεις κτίρια», όπως τιτλοφορείται η νέα έκθεση για τον Ρέντσο Πιάνο, είναι μια τέχνη ανεξιχνίαστη και εν πολλοίς παρεξηγημένη. Ισως γιατί λίγοι κατανοούν τι εστί αρχιτεκτονική, τι συνεπάγεται και σε τι αποσκοπεί. Ολοι όμως, ανεξαρτήτως γνώσεων και ειδικού ενδιαφέροντος, όταν αφεθούν να τους αγκαλιάσει ένα πραγματικό αρχιτεκτόνημα, αντιλαμβάνονται τη δύναμη της αρχιτεκτονικής και την άμεση επίδρασή της. Αυτό συμβαίνει και στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος στην Αθήνα αλλά και σε όλα τα σπουδαία έργα που έχει μελετήσει ο Ρέντσο Πιάνο. Η νέα μεγάλη έκθεση, αφιερωμένη στο σύνολο του έργου του, θα εγκαινιαστεί στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου στις 15 Σεπτεμβρίου και αναγγέλλεται ως μείζον γεγονός, καθώς είναι η πρώτη τέτοιου βεληνεκούς έκθεση που φωτίζει σε τέτοιο βάθος όχι μόνο το έργο αλλά και τη φιλοσοφία του Ρέντσο Πιάνο. Η έκθεση που προέκυψε με άμεση συνεργασία και επιμέλεια του ίδιου του Ρέντσο Πιάνο επιχειρεί αφενός να ιστορήσει, να βιογραφήσει, να αφηγηθεί μία αρχιτεκτονική πορεία μεγάλης πυκνότητας και καθόλου αυτονόητης εξέλιξης και αφετέρου να εστιάσει στα βασικά και θεμελιώδη της κοσμοθεωρίας του Πιάνο για τις μεγάλες πόλεις, για τα ορόσημα, για τα νέα υλικά και την τεχνολογία χωρίς να μετακινείται από τη βασική αρχή της «ποίησης» που συνοδεύει τη σκέψη του Ιταλού αρχιτέκτονα. Είναι πλέον μεγάλος ο αριθμός των πόλεων που από τα τέλη του 20ού αιώνα ώς τις αρχές του 21ου έχουν να επιδείξουν κάποιο έργο του Ρέντσο Πιάνο, και ευτυχώς η Αθήνα είναι μία από αυτές. Οι διοργανωτές της έκθεσης στη Βασιλική Ακαδημία εκφράζουν τη φιλοδοξία να δείξουν στο κοινό τον τρόπο με τον οποίον η αρχιτεκτονική μπορεί να αγγίξει και να επηρεάσει το ανθρώπινο πνεύμα. Ενώ, δηλαδή, είναι μία καθαρά αρχιτεκτονική έκθεση (και με τεχνικό περιεχόμενο καθώς παρουσιάζονται όλη η σύλληψη και η εκτέλεση από την ομάδα του Πιάνο) διατηρεί τη σημαντική αφετηρία μιας πνευματικής αναζήτησης. Υπό το πρίσμα αυτό, η αρχιτεκτονική του Ρέντσο Πιάνο μπορεί να γίνει κατανοητή μέσα από τη μεγάλη της επίδραση. Εκλύεται μια δύναμη. Στην καρδιά της έκθεσης, στο «Νησί», μία ειδικά σχεδιασμένη γλυπτική εγκατάσταση φέρνει κοντά περίπου 100 έργα του Ρέντσο Πιάνο.

ΕΛΒΕΤΙΑ

Τέχνη στις λίμνες

Κάθε καλοκαίρι το γαλήνιο και υποβλητικό τοπίο της Ελβετίας με τα στιλπνά βουνά να αντιφεγγίζουν στα νερά των λιμνών υποδέχονται εικαστικές εγκαταστάσεις που για ένα μικρό διάστημα ενσωματώνονται στο τοπίο, δημιουργώντας ψευδαισθητικές εικόνες. Eνα από τα έργα που στήθηκαν είναι η «Αγέλη Λύκων», μία δημιουργία της Λάρα και του Ολιβιέ Εστοπέ. Είναι η συμμετοχή τους στην έκθεση Ailyos Art Nature που στήθηκε στα όρη Les Mosses, στη δυτική Ελβετία, κοντά στη Βέρνη, στη λίμνη Lioson.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Νέα εποχή για τη Frick Collection

Ελαβε έγκριση το σχέδιο για την αναβάθμιση, επέκταση και ενίσχυση του κτιριακού ιστού της Frick Collection στο Μανχάταν. Τα σχέδια είναι του γραφείου Selldorf Architects και η έγκριση δόθηκε από το αρμόδιο όργανο της Νέας Υόρκης για τα ιστορικά μνημεία. Η ανάπλαση σέβεται στο ακέραιο το αρχικό κτίσμα του 1914 και την ιδιαίτερη αντίληψη του μουσείου και προχωράει σε ευαίσθητες επεμβάσεις και σε ανάπλαση του κήπου με στόχο τη μεγαλύτερη δυνατή απόλαυση για τον επισκέπτη.

ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ

Αθέατα ώς τώρα ευρήματα

Αυτές οι θηλυκές μορφές από πηλό χρονολογούνται από την Εποχή του Σιδήρου και εκτίθενται στη νέα πτέρυγα του Μουσείου των Αγίων Τόπων στην αυλή της Φραγκισκανικής Εκκλησίας στην Ιερουσαλήμ. Το Μουσείο λειτουργεί από το 1902 αλλά στη νέα πτέρυγα παρουσιάζονται ευρήματα που εντοπίστηκαν πριν από 100 χρόνια σε χώρους που αναφέρονται στη Βίβλο αλλά ουδέποτε είχαν εκτεθεί. Είναι ευρήματα υψηλής αρχαιολογικής αξίας και η παρουσίασή τους προσελκύει τώρα νέο κοινό στο μουσείο.

ΠΑΝΑΜΑΣ

Ανάπλαση ιστορικού κέντρου

H παλιά γειτονιά στην Πόλη του Παναμά δέχεται τις τελευταίες πινελιές. Είναι μια διαδικασία που ξεκίνησε πριν από λίγα χρόνια με σκοπό την αποκατάσταση μιας μεγάλης περιοχής, γνωστής ως Casco Viejo, με ιστορικά κτίσματα τα οποία είχαν αφεθεί να καταρρεύσουν. Στη φωτογραφία φαίνεται το ξενοδοχείο «Κολόμπια» στην πλατεία Μπολιβάρ στην Πόλη του Παναμά, κτίριο σε ύφος ισπανικής αποικιοκρατίας. Η αναβάθμιση της παλιάς γειτονιάς δημιούργησε πεζόδρομους και έφερε νέους τουρίστες.

ΠΑΡΙΣΙ

Πικάσο, γαλάζιος και ρόδινος

Στις 18 Σεπτεμβρίου εγκαινιάζεται στο Παρίσι η νέα μεγάλη έκθεση για τον Πικάσο. Είναι η έκθεση «Picasso. Bleu et rose» και αναφέρεται στις δύο περιόδους του, τη γαλάζια (1901-1904) και στη ρόδινη (1904-1906). Θα είναι γεγονός μεγάλης μουσειολογικής σημασίας καθώς επισφραγίζει για πρώτη φορά τη μεγάλου εύρους συνεργασία του Μουσείου d’ Orsay (όπου θα φιλοξενηθεί η έκθεση) και του Μουσείου Πικάσο (Musée national Picasso-Paris). Για πρώτη φορά θα δούμε μαζί σημαντικά έργα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ