Πώς μια ιδέα γίνεται επιχείρηση

Πώς μια ιδέα γίνεται επιχείρηση

5' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Το ξεκίνημα δεν είναι ποτέ εύκολο, αλλά να πιστεύετε στον εαυτό σας. Μη σταματάτε να οραματίζεστε και να προσπαθείτε για το καλύτερο. Να έχετε πάντα ως κίνητρο τη δημιουργία». Μάθημα επιχειρηματικότητας, συμβουλές από έναν expert των επιχειρήσεων. Ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Chipita, απευθύνεται σε δεκαεννέα νέους ανθρώπους, που βλέπουν το μέλλον τους στο επιχειρείν. Μέσα στην αίθουσα, οι ερωτήσεις «πέφτουν βροχή». Πώς φτάνει κανείς στην επιτυχία; Τι λάθη πρέπει να αποφύγει; Πώς ξεκινάει από την αρχή εάν αποτύχει; Επί τρεις εβδομάδες, οι μαθητές παρακολούθησαν το «Start Up Lab», ένα φιλόδοξο εκπαιδευτικό πρόγραμμα επιχειρηματικότητας, με έμφαση στην τεχνολογία και στην καινοτομία, που εμπνεύστηκε και διοργάνωσε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Ιορδάνης Λαδόπουλος. Στη διάρκειά του, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν με δεκαεπτά στελέχη από τον χώρο των ελληνικών επιχειρήσεων, να εκπαιδευτούν σε θέματα γύρω από το πώς μπορούν να δημιουργήσουν μια επιχείρηση, να μάθουν πώς υλοποιείται μια ιδέα, αλλά και πώς να βρίσκουν τους κατάλληλους συνεργάτες για να «χτίσουν» την ομάδα τους. 

«Ο στόχος μας είναι να υποστηρίξουμε νέες και νέους, με υψηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις και προσωπικές δεξιότητες, να αναπτύξουν καινοτόμες, εξωστρεφείς και βιώσιμες επιχειρήσεις με προοπτικές γρήγορης ανάπτυξης. Με αυτόν τον τρόπο προσπαθούμε να συμβάλουμε στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας», τονίζει στο «Κ» ο καθηγητής Ιορδάνης Λαδόπουλος. «Φιλοδοξούμε μέσω του προγράμματος να βοηθήσουμε ώστε να βελτιωθεί το επιχειρηματικό κλίμα και να γίνει αποδεκτή η επιχειρηματικότητα από ευρύτερα κοινωνικά στρώματα», εξηγεί ο ίδιος. 

 

Πώς μια ιδέα γίνεται επιχείρηση-1

Οι μαθητές πήραν μέρος σε workshops και παιχνίδια ρόλων, προκειμένου να μάθουν στην πράξη πώς γίνονται σωστοί επιχειρηματίες.

 

Μια ιδέα γεννιέται

Φοιτητές αλλά και πτυχιούχοι από το Πολυτεχνείο, τις Οικονομικές Σχολές, τη Νομική, την Ιατρική και τη Βιολογία επιλέχθηκαν ανάμεσα σε άλλους για να παρακολουθήσουν τα μαθήματα που έγιναν μέσα στον Ιούλιο. Κι ενώ δεν είχαν όλοι από την αρχή κάποια επιχειρηματική ιδέα, για τους περισσότερους, αυτή προέκυψε κατά την πορεία. Όπως για την Αθηνά Μπράιτ και την Άσπα Βοζικιάν, δύο φοιτήτριες του Πολυτεχνείου, που αποφάσισαν να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν μια start up στον χώρο της Ιατρικής. Ένα βραχιόλι που θα έχει καταγεγραμμένο το ιατρικό ιστορικό εκείνου που το φοράει, χρήσιμο σε περιπτώσεις ανάγκης. «Στο Πολυτεχνείο οι γνώσεις είναι κυρίως τεχνικές και με το επιχειρηματικό κομμάτι ασχολούμαστε ελάχιστα. Εδώ είχαμε την ευκαιρία να γίνουμε μέλη ενός αναπτυσσόμενου εγχειρήματος. Έχουμε παθιαστεί με την ιδέα μας, ασχολούμαστε ήδη με το επιχειρηματικό σχέδιο και θέλουμε να το εξελίξουμε», λέει στο «Κ» η Άσπα Βοζικιάν. «Μάθαμε όσα χρειαζόμαστε γύρω από τις πωλήσεις, το project management και δεθήκαμε σαν ομάδα», συμπληρώνει η Αθηνά Μπράιτ. «Για μένα, αυτό το πρόγραμμα ήταν σημαντικό, γιατί απορρόφησα γνώση που αργότερα θα μπει στα κατάλληλα κουτάκια για να έχει αποτέλεσμα στη δουλειά μου», επισημαίνει. 

Τα μαθήματα ξεκίνησαν με τη «start up» ως λέξη… άγνωστη. Ο καθηγητής και οι συνεργάτες του, έχοντας παρακολουθήσει σύγχρονα προγράμματα σε σχολές επιχειρηματικότητας του εξωτερικού, πήραν στοιχεία, τα οποία προσάρμοσαν στα ελληνικά δεδομένα, και στη συνέχεια απευθύνθηκαν σε νέους που ήταν ακόμη στα πρώιμα στάδια του επιχειρείν. «Αυτή είναι και η διαφορά μας από εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιούνται σε επιταχυντές ή θερμοκοιτίδες επιχειρήσεων. Μέσα σε αυτές, οι ομάδες είναι έτοιμες και έχουν ήδη κάνει βήματα, ενώ εμείς βρισκόμαστε ακόμη στο αρχικό στάδιο, στην ιδέα», εξηγεί ο Δημήτρης Σκούρτας, υπεύθυνος του προγράμματος και συνεργάτης του κ. Λαδόπουλου. 

Ο Στέλιος Βασιλάκης, 28 ετών, απόφοιτος Οικονομικού Πανεπιστημίου, ήταν ανάμεσα σε εκείνους που, ξεκινώντας το πρόγραμμα, είχε ήδη στα σκαριά μια ιδέα γύρω από κάποια καινοτόμα κοινωνική πλατφόρμα. «Τα μαθήματα αυτά με βοήθησαν να πιστέψω ότι μπορώ να σταθώ στα πόδια μου, αφού πήρα σημαντικές γνώσεις και έχω κάνει χρήσιμες γνωριμίες στον χώρο των επιχειρήσεων», λέει στο «Κ». «Παρότι είχα σκεφτεί να φύγω στο εξωτερικό, η ιδέα αυτή με κράτησε στην Ελλάδα. Τώρα πλέον νιώθω περισσότερο δυνατός ότι θα τα καταφέρω», προσθέτει. 

Οι ιδέες δεν πρέπει να μένουν κρυμμένες υπό τον φόβο της κλοπής, αλλά να μοιράζονται. Αυτό έμαθε στο «Start Up Lab» ο 25χρονος Βασίλης Ζαρβαλιάς, που ολοκληρώνει το μεταπτυχιακό του στην Ιατρική. Ήρθε στο πρόγραμμα έχοντας μια επιχειρηματική ιδέα που συνδυάζει την υγεία με τη μηχανική μάθηση και το κομμάτι της πληροφορικής. «Μια καλή ιδέα δεν είναι αρκετή για να σε οδηγήσει στην αγορά. Το θέμα είναι αυτό που κάνεις να το θέλει και ο κόσμος. Αν αυτό είναι ποιοτικό και έχει ζήτηση, τόσο το καλύτερο», εξηγεί. 

Έτοιμοι να βγουν στην αγορά

Τις τρεις εβδομάδες που διήρκεσαν τα μαθήματα, τα παιδιά συμμετείχαν σε workshops και έκαναν ασκήσεις παίζοντας ρόλους άλλοτε του πωλητή, άλλοτε του αγοραστή και άλλοτε του παρατηρητή. Στόχος ήταν, μέσα από αυτό το «παιχνίδι ρόλων», να διεξαχθούν συμπεράσματα για το πόσο καλά πωλούσαν το προϊόν. «Μέσα σε αυτές τις ομάδες είδαμε μια τρομερή εξέλιξη. Τώρα οι μαθητές μας είναι πλέον έτοιμοι να σχεδιάσουν και να τεστάρουν ένα προϊόν, γνωρίζουν πώς να δημιουργήσουν μια ομάδα, σε ποιους να απευθυνθούν, πώς να βρουν χρηματοδότες, αλλά και πώς να βγουν στην αγορά ως εταιρεία», εξηγεί ο Κωνσταντίνος Φρέντζος, συντονιστής του προγράμματος.  

Ο Αλέξανδρος Κυριακάκος και ο Πορφύριος Πελωριάδης, μετά τη γνωριμία τους στο «Start Up Lab», θα συνεργαστούν για να δημιουργήσουν μια «be2be platform» για μικρά καταστήματα λιανικής. Ο πρώτος έχει τελειώσει Οικονομικά, ενώ ο δεύτερος είναι προγραμματιστής. «Η επόμενη μέρα για μας είναι να αναλάβει πλέον ο καθένας τον ρόλο του για να προχωρήσει το εγχείρημα: εγώ την ανάπτυξη και ο Αλέξανδρος την έρευνα αγοράς», λέει ο Πορφύριος. «Το πρόγραμμα μας άνοιξε τους ορίζοντες σε βαθμό που δεν το περιμέναμε», προσθέτει. Ποιο είναι το σημαντικότερο κέρδος από αυτή την εμπειρία, ρωτάμε τον Αλέξανδρο. «Θα σας το περιγράψω με ένα σχήμα. Αν υποθέσουμε ότι στο κέντρο ενός κύκλου βρίσκεται η εμπειρία ενός startupper, τότε εγώ βρισκόμουν σίγουρα στην άκρη του κύκλου. Πλέον νομίζω ότι έχω πλησιάσει αρκετά προς το κέντρο και πιστεύω ότι θα συνεχίσω να πλησιάζω περισσότερο», απαντά. 

Ακόμα πάντως και αν κάποιοι δεν ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση, οι γνώσεις που παίρνουν είναι αρκετές για να τις αξιοποιήσουν με διαφορετικό τρόπο προς όφελός τους, λένε οι επικεφαλής του προγράμματος. «Η τάση είναι ορισμένες επιχειρήσεις να δημιουργούν στο εσωτερικό τους ομάδες επαγγελματιών που σκέφτονται διαφορετικά», εξηγεί ο Δημήτρης Κιούσης, συντονιστής του «Start Up Lab». «Στο εξωτερικό ήδη πολλές εταιρείες έχουν ομάδες που δρουν καινοτομικά και φέρνουν αξία και διαφορετική σκέψη μέσα στον οργανισμό. Ένας εισηγητής του προγράμματος μας επιβεβαίωνε ότι αυτό το μοντέλο εφαρμόζεται σταδιακά και στις ελληνικές επιχειρήσεις», καταλήγει. 

Πόσο απαραίτητο λοιπόν είναι το μοντέλο ενός εν δυνάμει επιχειρηματία με καλές γνώσεις στο επιχειρείν και διαφορετική σκέψη; «Κάθε μεγάλη επιχείρηση έχει τη δική της κουλτούρα και τον δικό της τρόπο δουλειάς, ωστόσο οι άνθρωποι αυτοί που έχουν μια “ανησυχία” μεγαλύτερη από τον μέσο όρο μπορούν σίγουρα να συνεισφέρουν με νέες και διαφορετικές απόψεις», απαντά ο επιχειρηματίας, Σπύρος Θεοδωρόπουλος. «Αυτό από μόνο του τους δίνει πολλούς πόντους για να τους προτιμά κανείς στην επιχείρησή του», καταλήγει. ■

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: center; font: 8.5px ‘Averta-Regular’}

span.s1 {font-kerning: none}

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή