ΚΟΣΜΟΣ

Παρίσι: Ενα τελευταίο ποδήλατο

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Το πρόγραμμα δανεισμού ποδηλάτων στο Παρίσι αποτελούσε πάντα πηγή υπερηφάνειας. Σήμερα, ωστόσο, τα πράγματα έχουν αλλάξει. Μια αλλαγή στην εταιρεία που διαχειρίζεται το πρόγραμμα Velib, είχε ως αποτέλεσμα να διατίθενται λιγότερα ποδήλατα προς δανεισμό, να μη λειτουργούν εκατοντάδες σημεία συγκέντρωσης και να καταστρέφονται ή να κλέβονται πολλά ποδήλατα. Με τους τουρίστες και τους ντόπιους να γκρινιάζουν, η δήμαρχος Αν Χινταλγκό έδωσε στην εταιρεία ένα τελεσίγραφο: Διορθώστε την κατάσταση ώς τον Σεπτέμβριο, αλλιώς... Το Velib αντιγράφηκε σε πολλές πόλεις ανά τον κόσμο, από το Τελ Αβίβ μέχρι τη Νέα Υόρκη, και είχε τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του 200.000 χρήστες. Τώρα το εγκαταλείπουν κατά χιλιάδες ή αναγκάζονται να ψάξουν στην πόλη για ένα ποδήλατο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί.

Σκληρές κριτικές

Στο TripAdvisor οι κριτικές της περασμένης εβδομάδας είναι σκληρές. Από τις 24 για το Velib στην ιστοσελίδα, όλες –εκτός μιας– αξιολόγησαν την υπηρεσία με ένα αστέρι στα πέντε. Ο «ένας» έδωσε στο Velib δύο αστέρια, αλλά έγραψε ότι η διαχειρίστρια εταιρεία πρέπει να «μηνυθεί μέχρι αφανισμού». Σε άλλες αποκαλούσαν το Velib «απάτη της χρονιάς» και «ντροπή για το δημαρχείο των Παρισίων». Το δημαρχείο, ωστόσο, δεν ασχολείται με την καθημερινή διοίκηση του προγράμματος. Αυτό δεν σταμάτησε τη Χινταλγκό, η οποία είναι δήμαρχος από το 2014, να εμπλακεί. Στοιχημάτισε τη φήμη της σε «πράσινες πρωτοβουλίες», όπως είναι η δημιουργία ζωνών για πεζούς, η θέσπιση ημερών χωρίς αυτοκίνητα και ένα πρόγραμμα μοιράσματος αυτοκινήτων, το οποίο σταμάτησε να λειτουργεί τον Ιούλιο.

Ενα δυσλειτουργικό σύστημα δανεισμού ποδηλάτων μπορεί να δυσκολέψει την επανεκλογή της Χινταλγκό, καθώς προέρχεται από το Σοσιαλιστικό Κόμμα που βρίσκεται σε τέλμα και πιέζεται από το κεντρώο La Republique en Marche του Εμανουέλ Μακρόν.
Αν και η Χινταλγκό δεν αποφάσισε για την αλλαγή της διαχειρίστριας εταιρείας, η αντιπολίτευση τη θεώρησε υπεύθυνη για την κακή διαχείριση της παρούσας συμφωνίας.

Το πρόγραμμα Velib αρχικά ανέλαβε η JCDecaux, ο γαλλικός διαφημιστικός κολοσσός με συμβόλαιο δεκαετίας. Αρχικά, το 2007, το Velib αποτέλεσε τεράστια επιτυχία. Θεωρήθηκε το ορθό βήμα στις μεταφορές μιας «πράσινης» πόλης κι έλυνε παλιά προβλήματα, όπως πού να αφήσεις το ποδήλατό σου και πώς να μην το κλέψουν.

Μπορούσες να πάρεις ένα ποδήλατο και να ξεκινήσεις, για 29 ευρώ τον χρόνο. Η χρήση ποδηλάτων αυξήθηκε σε επίπεδα ρεκόρ μέχρι το 2010, σύμφωνα με την περιβαλλοντική οργάνωση ADEME. Ομως το Velib δεν ήταν τέλειο και οι βανδαλισμοί ποδηλάτων ήταν συνηθισμένο φαινόμενο. Το πρόγραμμα επεκτάθηκε σε 300.000 χρήστες και 1.260 σημεία συγκέντρωσης το 2017. Τον Απρίλιο του 2017 το πρόγραμμα ανέλαβε η Smovengo που υποσχέθηκε πολλές βελτιώσεις, οι οποίες ωστόσο ακόμα και σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ