ΒΙΒΛΙΟ

500 λέξεις με τo Γιάννη Καλπούζο

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: 500 Λέξεις

Ο Γιάννης Καλπούζος γεννήθηκε στο χωριό Μελάτες Αρτας το 1960. Εχει γράψει ποιητικές συλλογές, στίχους 80 τραγουδιών, διηγήματα και μυθιστορήματα. Με τη συλλογή «Ερωτας νυν και αεί» ήταν υποψήφιος στη βραχεία λίστα για το κρατικό Βραβείο Ποίησης 2008, τιμήθηκε με το Βραβείο Αναγνωστών του ΕΚΕΒΙ για το μυθιστόρημά του «Ιμαρέτ», ενώ το ποίημά του «Ο λύκος» βραβεύθηκε σε Διεθνή Διαγωνισμό του Πανεπιστημίου του Παλέρμο. Προσφάτως, κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά του «γινάτι-Ο σοφός της λίμνης» από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

Ποια βιβλία βρίσκονται αυτόν τον καιρό πλάι στο κρεβάτι σας;
«Ο λαβύρινθος των πνευμάτων» του Θαφόν και «Ο φιλολογικός βίος του Αδαμάντιου Χ. Λάππα» σε επιμέλεια Χαράλαμπου Μουτσόπουλου και Αλίκης Σάρρα.

Ποιος ήρωας/ηρωίδα λογοτεχνίας θα θέλατε να είστε και γιατί;
Ο παππούς Ισμαήλ από το «Ιμαρέτ» για τη στωικότητά του και τη λαϊκή του σοφία. Ομως με μαγνητίζει και η τρέλα του Ανθία από το «Αγιοι και δαίμονες».

Διοργανώνετε ένα δείπνο. Ποιους συγγραφείς καλείτε, ζώντες και τεθνεώτες;
Τον Μάνο Ελευθερίου, τον Ροΐδη, τον Μακρυγιάννη, την Υπατία, την Κασσιανή, τη Σαπφώ και οπωσδήποτε το μουσικό σχήμα Λαλητάδες.

Ποιο ήταν το πιο ενδιαφέρον στοιχείο που μάθατε πρόσφατα χάρη στην ανάγνωση ενός βιβλίου;
Την άποψη του «άλλου» για τα γεγονότα της Μικρασίας από το «Πολλές ζωές στη Σμύρνη» του Μεχμέτ Τζοράλ.

Ποιο κλασικό βιβλίο διαβάσατε πρόσφατα για πρώτη φορά;
Τον «Υπεράνθρωπο» του Χατζόπουλου.

Και ποιο είναι το βιβλίο που έχετε διαβάσει τις περισσότερες φορές;
Το «Εκατό χρόνια μοναξιά» του Μάρκες.

Ιωάννινα, 1917: Γιατί τότε η ιστορία σας, γιατί εκεί;
Η περίοδος 1917-1929 σε συνδυασμό με το πολυποίκιλο ανθρωπογεωγραφικό περιβάλλον των Ιωαννίνων αποτελούσε ιδανικό χρόνο και τόπο προκειμένου να ξεδιπλώσω θέματα που άπτονται της εθνικής ταυτότητας, αλλά και να μιλήσω για το γινάτι που καταδυναστεύει με παντοίους τρόπους τον άνθρωπο ή αντίθετα, όταν πρόκειται για δημιουργικό πείσμα, τον ανυψώνει.

Ενα ιστορικό μυθιστόρημα μας λέει κάτι και για το σήμερα;
Είμαστε χτισμένοι και με υλικά του χθες, κυρίως μέσα από την προφορική διδαχή. Νοοτροπίες, συμπεριφορές, παθογένειες, μυθεύματα και πόσα ακόμη έχουν διαμορφώσει τον σημερινό Ελληνα, αλλά και τη συλλογική μνήμη. Συνάμα, δεν έχουν αλλάξει οι εκφάνσεις της ψυχής. Κοντολογίς, το ιστορικό μυθιστόρημα πατάει με το ένα πόδι στο χθες και με το άλλο στο σήμερα.

Υπάρχει ένα στοιχείο πολυπολιτισμικότητας στα Γιάννενα του βιβλίου σας;
Φυσικά, δεδομένου ότι ζούσαν εκεί Ελληνες, Οθωμανοί και Εβραίοι, ιδιαίτερες πολιτισμικές ομάδες Ελλήνων όπως Σαρακατσάνοι και Βλάχοι, ενώ από το 1922 προστίθενται πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία, τον Πόντο, τη Ρωσία και την Καππαδοκία.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ