Σε εκκρεμότητα συμβάσεις άνω των 5 δισ. ευρώ

Σε εκκρεμότητα συμβάσεις άνω των 5 δισ. ευρώ

2' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο κατάλογος των διαγωνισμών μεγάλων έργων που βρίσκονται σε εκκρεμότητα είναι μακρύς και αφορά συμβάσεις αξίας άνω των 5 δισ. ευρώ. Το χειρότερο όμως είναι ότι για τα περισσότερα από τα εν λόγω έργα, οι διαδικασίες, ως είθισται, μετρούν ήδη αρκετά χρόνια προετοιμασιών και καθυστερήσεων. Παρά τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει, όπως επίσης και του νέου θεσμικού πλαισίου για τις δημόσιες συμβάσεις, είναι προφανές ότι οι χρόνιες παθογένειες που μαστίζουν το σύστημα παραγωγής δημοσίων έργων συνεχίζουν να πλήττουν την οικονομία, αποστερώντας την από πολύτιμα κονδύλια και επενδύσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή μεγάλο έργο, είτε προς δημοπράτηση είτε δημοπρατημένο και με προσωρινό ανάδοχο έτοιμο να εγκαταστήσει εργοτάξια, που να μην αντιμετωπίζει καθυστερήσεις και προβλήματα.

Για παράδειγμα, το έργο του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου Κρήτης εξακολουθεί να μην έχει καν συμβασιοποιηθεί, παρότι ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε στο τέλος Οκτωβρίου του 2016, με την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της ινδικής GMR να ανακηρύσσεται προσωρινός ανάδοχος στο τέλος Μαΐου του 2017. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί το φθινόπωρο, σχεδόν δύο χρόνια από τη διενέργεια του διαγωνισμού, ενώ το έργο θα ξεκινήσει να υλοποιείται από το τέλος του έτους. Οταν απαιτούνται δύο ολόκληρα χρόνια για την ολοκλήρωση ενός διαγωνισμού και την υπογραφή της σύμβασης, είναι προφανές ότι κάτι δεν λειτουργεί σωστά… Ακόμα μεγαλύτερες είναι οι καθυστερήσεις και στα έργα που δρομολογούνται με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, όπου δηλαδή οι ιδιώτες έχουν συμμετοχή και προτείνουν το μοντέλο κατασκευής και χρηματοδότησης ενός έργου. Αυτό ισχύει σήμερα με την υποθαλάσσια σήραγγα Περάματος-Σαλαμίνας, αλλά και με τον ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης). Πιο «ώριμο» φαντάζει το έργο της υποθαλάσσιας σήραγγας Περάματος-Σαλαμίνας, καθώς οι τρεις ενδιαφερόμενοι όμιλοι και κοινοπραξίες (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ και η κοινοπραξία Ακτωρ Παραχωρήσεις, Vinci Concessions, Vinci Highways) υπέβαλαν στις αρχές του έτους τις προτάσεις τους για τον τρόπο εκτέλεσης του έργου. Εκτιμάται ότι το έργο θα είναι προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ, ενώ η δεύτερη φάση του διαγωνισμού, που θα περιλαμβάνει και την κατάθεση των οικονομικών προσφορών, πιθανώς να πραγματοποιηθεί πριν από το τέλος του 2018. Σημειωτέον ότι η πρώτη φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, από την οποία και προέκυψαν οι ενδιαφερόμενοι όμιλοι, έχει ολοκληρωθεί από τον Μάρτιο του 2016, δηλαδή πριν από δύο χρόνια. Ο δε ΒΟΑΚ μόλις προκηρύχθηκε με δύο ξεχωριστούς διαγωνισμούς περιλαμβάνοντας το τμήμα από τα Χανιά μέχρι τη Νεάπολη Λασιθίου, έπειτα από σχεδόν εννέα μήνες συζητήσεων και πισωγυρισμάτων. Είναι σχεδόν βέβαιο δε, ότι θα χρηματοδοτηθεί από το επόμενο ΕΣΠΑ, καθώς είναι απίθανο το έργο των 1,5 δισ. ευρώ να συμβασιοποιηθεί πριν από το 2021.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή