ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Φρίντριχ Γιούσεν: Ισχυρό και ελκυστικό brand name η Ελλάδα

TΑΣΟΣ ΤΕΛΛΟΓΛΟΥ

Ο διευθύνων σύμβουλος της TUI Φρίντριχ Γιούσεν, o οποίος επισκέφθηκε πρόσφατα την Αθήνα, βλέπει και φέτος ισχυρό τουριστικό ρεύμα να αναπτύσσεται στη χώρα μας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο διευθύνων σύμβουλος της TUI Φρίντριχ Γιούσεν, που βρέθηκε στις αρχές της εβδομάδας στην Αθήνα, βλέπει και φέτος ισχυρό τουριστικό ρεύμα να αναπτύσσεται στη χώρα μας και δεν πιστεύει ότι «η καταστροφή της 23ης Ιουλίου» θα έχει συνέπειες σε αυτό. «Συνέπεσαν πολλοί παράγοντες για να προκύψει αυτό το τραγικό αποτέλεσμα. Και στη Γερμανία έχουμε ένα πολύ ζεστό καλοκαίρι και ύστερα από χρόνια είχαμε φωτιές. Ηρθα στην Αθήνα και συζήτησα με την υπουργό Τουρισμού Ελενα Κουντουρά για τη θετική πορεία της φετινής τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα. Είμαστε στη χώρα σας για περισσότερο από 40 χρόνια και έχουμε συμβάλει στην ανάπτυξη του τουρισμού της. Οι συνεργάτες μας στο γραφείο της TUI στην Αθήνα βοήθησαν στην εκκένωση των πελατών μας (υπήρχαν Γάλλοι και Βέλγοι σε ένα μεγάλο ξενοδοχείο) στο λιμάνι (της Ραφήνας) και θέλω να τους συγχαρώ για τη συμβολή τους στην αντιμετώπιση της κρίσης», δήλωσε ο κ. Γιούσεν.

– Στην τελευταία συνάντησή μας τον Οκτώβριο μιλήσαμε για την ανάγκη διεύρυνσης της σεζόν. Φαίνεται ότι αυτό έχει γίνει κατά μερικές εβδομάδες στα μεγάλα νησιά. Είναι συγκυριακό ή μοιάζει για πιο μόνιμη τάση;
– Πρόκειται για θετική πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης και των ξενοδόχων. Είναι, όμως, νωρίς να μιλήσουμε για επιμήκυνση της σεζόν. Γίνονται στην Αθήνα και στα νησιά προσπάθειες δημιουργίας ενός masterplan και υπάρχουν ενδείξεις ότι τα πράγματα κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Υπάρχουν καλές ιδέες και αισθάνομαι ότι και οι υπεύθυνοι έχουν τη βούληση να εργαστούν για την επιμήκυνση της σεζόν. Θα ήταν ένα καλό βήμα να υπάρξει πιλοτικό πρόγραμμα για κάποιον προορισμό. Οι επενδύσεις που έχουμε κάνει σε ελληνικούς προορισμούς μπορεί να λειτουργήσουν και σε μεγαλύτερη περίοδο. Οι παράγοντες της αγοράς θα πρέπει να σκεφτούν τι είδους τουρισμού χρειάζεται ο κάθε τόπος και ποιες ενέργειες θα πρέπει να γίνουν από όλους για την επέκταση της σεζόν. 

– Πέρυσι είπατε στην «Κ» ότι το τελευταίο που χρειάζεται ο τουρισμός είναι η αύξηση των κρατήσεων και των φόρων. Υπάρχουν προορισμοί που φαίνεται ότι έχουν κορεστεί, όπως η Σαντορίνη, και εκεί αρχίζουν να επιβάλλουν μικρά ποσά στους επισκέπτες ως αντίμετρα της προσέλευσης. Κατανοείτε αυτήν τη συζήτηση;
– Γνωρίζω αυτήν τη συζήτηση στην Ευρώπη. Η Ελλάδα παρουσιάζει σε εμάς φέτος αύξηση κατά περίπου 10% έναντι του 2017 και είμαστε ευχαριστημένοι που συμβαίνει αυτό, διότι η αύξηση των τελευταίων ετών αποτελεί τη βάση για νέες επενδύσεις. Η πρόκληση αφορά κυρίως τις πόλεις. Εκεί υπάρχει το φαινόμενο να ενοικιάζονται βραχυπρόθεσμα κατοικίες με πλατφόρμες τύπου Airbnb, με αποτέλεσμα να μειώνεται για τους κατοίκους ο αριθμός των διαθέσιμων προς ενοικίαση κατοικιών και να αλλοιώνεται ο χαρακτήρας ολόκληρων συνοικιών. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να ρυθμιστεί και να ισχύουν κοινοί κανόνες για όλους. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα σε άλλες πόλεις που επιχειρήθηκε να δημιουργηθεί κοινό κανονιστικό πλαίσιο. Σε κάθε περίπτωση, θεωρώ ότι όλοι θα πρέπει να είμαστε χαρούμενοι που τα τελευταία 16-17 χρόνια ο τουρισμός αναπτυσσόταν με ρυθμούς υψηλότερους απ’ ό,τι το ΑΕΠ. Αυτό διασφαλίζει την ανάπτυξη των υποδομών αλλά και τη σταθερότητα του πολιτικού συστήματος. Ο τουρισμός είναι ένας κλάδος μέσω του οποίου αναπτύσσονται και άλλοι κλάδοι της τοπικής οικονομίας. Αυτό επιχειρούμε να κάνουμε στην Κρήτη με ένα πιλοτικό πρόγραμμα τους κοινωφελούς οργανισμού TUI Care Foundation, μέσω του οποίου επιχειρούμε τη συστηματική διασύνδεση του αγροτικού με τον τουριστικό τομέα. Οταν υπάρχει ζήτηση, θα πρέπει κανείς να τη ρυθμίζει, κανείς δεν θα πρέπει να εύχεται να μην υπάρχει ζήτηση.

– Nαι, αλλά σε μερικά μέρη οι αριθμοί των επισκεπτών αναπτύσσονται γρηγορότερα από τις υποδομές. Νερό, ρεύμα, αποκομιδή σκουπιδιών.
– Aυτό είναι σωστό. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι πάντοτε αυτό συμβαίνει. Η ανάπτυξη προηγείται της επένδυσης. Ο τουρισμός δίνει κίνητρα για υποδομές, για καθαριότητα, οι τουρίστες δεν ξανάρχονται σε μέρη από τα οποία λείπουν αυτά. Ο τύπος του τουρισμού που πρεσβεύουμε είναι αποτέλεσμα συνολικών σχεδιασμών και προγραμματισμού. Αυτή η μορφή τουριστικής ανάπτυξης δεν είναι το πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι αυτό το είδος τουρισμού που δεν αναπτύσσεται με κανόνες και πρόγραμμα, όπως είναι κάποια νέα επιχειρηματικά μοντέλα επενοικίασης κατοικιών. 

– Τώρα που η τουρκική αγορά ανεβαίνει ξανά λόγω των πολύ ελκυστικών τιμών της, πιστεύετε ότι η ελληνική αγορά θα κρατήσει τα κέρδη της σε τουρίστες που προέκυψαν λόγω του γεγονότος ότι διάφορες χώρες στη Νότια Μεσόγειο δεν θεωρούνταν από τους τουρίστες αρκετά ασφαλείς;
– Η Ελλάδα είναι χώρα πρώτης επιλογής για τον τουρίστα. Ανέκαθεν ήταν. Ξεκινήσαμε στην Ισπανία και μετά πήγαμε στην Ελλάδα. Οι ξένοι τουρίστες γνωρίζουν την Ελλάδα. Η Ελλάδα έχει brand name. Οι τουριστικές υποδομές είναι καλές. Βγαίνεις από το ξενοδοχείο και υπάρχει κάτι έξω απ’ αυτό που μπορεί ο πελάτης να κινηθεί ελεύθερα και με ασφάλεια, να δει και να κάνει πράγματα. Πάρτε τον πολιτισμό. Στην Κρήτη μπορείς να μείνεις στην παραλία, μπορείς όμως να επισκεφθείς και μέρη αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, έχεις ένα φυσικό περιβάλλον με μεγάλη ποικιλία. Είστε σε προνομιακή θέση. Η Ελλάδα έχει καλή ανταγωνιστικότητα στον τουρισμό, είναι φιλόξενη χώρα, έχει ωραία τοπία, πολιτισμό, ιστορία, οι τιμές είναι εντάξει και όλοι μπορούμε να είμαστε ευχαριστημένοι με την πορεία του κλάδου. Η Τουρκία αναπτύσσεται ξανά φέτος, η Ισπανία υποχωρεί ελαφρώς, για την TUI η Ελλάδα είναι ο υπ’ αριθμόν 2 προορισμός, με 2,5 εκατ. πελάτες τον τελευταίο χρόνο. Φέτος θα έχουμε εκ νέου σημαντική αύξηση, περίπου 10%. Αυτό έχει βάθος, οι επενδύσεις μας στη χώρα σας πάνε καλά. Είναι ελκυστική αγορά η Ελλάδα για εμάς. Η ανάπτυξη είναι σταθερή και βιώσιμη. Αυτό είναι καλό για την ελληνική οικονομία. Δημιουργεί θέσεις εργασίας. 

– Η Ευρωζώνη είναι ξεχωριστή τουριστική αγορά;
– Η Ελλάδα είναι μια χώρα που ανήκει στον σκληρό πυρήνα της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Το κοινό νόμισμα δημιουργεί και σχέσεις εμπιστοσύνης, οι Ευρωπαίοι τουρίστες πληρώνουν στους ευρωπαϊκούς προορισμούς με το δικό τους νόμισμα. Κατά τη διάρκεια της κρίσης υπήρξαν προκλήσεις, αλλά τις ξεπεράσαμε μαζί. Από την άλλη, σε χώρες με δικό τους νόμισμα, αν δεν πάει καλά η οικονομία, μπορούν να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητα μέσω της υποτίμησης. Αυτό έχει ως συνέπεια να μειώνεται εκεί το κόστος και για εμάς. Αν έχεις κόστος σε τουρκική λίρα και τζίρο σε ευρώ, αυτό είναι πλεονέκτημα. Οι τουρίστες επιστρέφουν σε αυτές τις χώρες, αλλά αυτό γίνεται ακόμα με τιμές χαμηλότερες των κανονικών επιπέδων. Η Ελλάδα είναι σε ισχυρότερη θέση, η ανάπτυξη εδώ είναι πάνω από τον μέσο όρο. Είμαστε ευτυχείς που η Ελλάδα ανήκει στην Ευρώπη και στην Ε.Ε. Το ευρώ μάς ενώνει.  

– Πού πρέπει να βελτιωθούμε;
– Οι υποδομές της Πελοποννήσου, που είναι μια υπέροχη περιοχή, μπορούν να βελτιωθούν. Ξέρω ότι ορισμένα πράγματα δεν γίνονται αμέσως. Αν αποφασίσεις σήμερα να φτιάξεις κάποιες υποδομές, δεν σημαίνει ότι αύριο θα είναι έτοιμες. Η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ καλό δρόμο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ