ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στο Παρίσι, οι ιστορικές στοές στην υπηρεσία του τουρισμού

ΓΑΛΛΙΑ

O χάρτης που σημειώνει τις ιστορικές στοές του Παρισιού είναι ένας τρόπος για να ξεναγηθεί κανείς σε μια παράλληλη ιστορία της γαλλικής πρωτεύουσας, που μπορεί να διαβαστεί ποικιλοτρόπως. Πριν από λίγες ημέρες, και λόγω της ανυπαρξίας ειδησεογραφίας τον Αύγουστο, διαχύθηκαν στα διεθνή μέσα φωτογραφίες αυτών των ιστορικών και μοναδικά ατμοσφαιρικών στοών που συνδέονται με τη βαθύτερη φυσιογνωμία του Παρισιού, για να υπογραμμίσουν το γεγονός ότι οι στοές συμβάλλουν στην οικονομία του τουρισμού. Είναι αξιοθέατα και καθώς είναι γεμάτες καταστήματα, αυξάνεται και ο τζίρος. Αλλά πέραν αυτής της αυτονόητης παραμέτρου, οι στοές του Παρισιού που τόσο είχαν γοητεύσει τον Βάλτερ Μπένγιαμιν, είναι ένας δείκτης για να κατανοήσει κανείς την κοινωνική μεταβολή μετά το 1800. Ηδη από τη δεκαετία του 1790, το Παρίσι υποδέχεται τις πρώτες στοές όπως τις γνωρίζουμε σήμερα, αλλά είναι κυρίως ανάμεσα στο 1810 και το 1840 που η καινοτομία της σκεπαστής στοάς με καταστήματα γνωρίζει μεγάλη απήχηση καθώς η νέα οργάνωση της αγοράς, προσανατολισμένη στα ανερχόμενα αστικά στρώματα, προσφέρει ποικιλία και ευκαιρίες για μικρούς και μεγάλους επιχειρηματίες.

Η στοά είναι ένας θρίαμβος της νεωτερικότητας στις μεγαλουπόλεις της Ευρώπης από τα τέλη του 18ου αιώνα, όπου στο Λονδίνο η περίφημη Burlington Arcade έχει ήδη εγκαινιαστεί. Αλλά στο Παρίσι, η στοά γίνεται ένα με το σώμα της πόλης και ώς το 1850 υπάρχουν πάμπολλες που αποτελούν αιμοφόρα αγγεία εμπορίου και κοινωνικότητας. Η μεγάλη πολεοδομική τομή της δεκαετίας του 1860 με τις επεμβάσεις του σχεδίου Οσμάν, κατόπιν παραγγελίας του αυτοκράτορα Ναπολέοντα Γ΄ (που στις μέρες του ήκμασε ο πομπώδης ρυθμός της λεγόμενης Β΄ Γαλλικής Αυτοκρατορίας) θυσίασε πολλές από τις παλιές στοές προκειμένου να διανοιχθούν νέες λεωφόροι. Ωστόσο, πολλές διατηρήθηκαν και αποτελούν προστατευόμενα μνημεία του γαλλικού πολιτισμού. Στη φωτογραφία, το Passage du Grand-Cerf στο Quartier de Bonne-Nouvelle. Δημιουργήθηκε το 1825 και έχει ύψος σχεδόν 12 μέτρα. Οπως όλες οι στοές χαρακτηρίζεται από γυάλινη οροφή και μεταλλικά στοιχεία, που δείχνουν τις εξελίξεις στην οικοδομική τέχνη από τα τέλη του 18ου αιώνα και μετά. Την επόμενη φορά στο Παρίσι αξίζει μια εξερεύνηση.

ΒΟΥΔΑΠΕΣΤΗ

Η μανία για τη Φρίντα Κάλο

Από το Μεξικό  ώς την Ουγγαρία ταξίδεψαν τα εκθέματα για την έκθεση «Φρίντα Κάλο: Αριστουργήματα από το Μουσείο Ντολόρες Ολμέδο στην Πόλη του Μεξικού». Εγκαινιάστηκε στη Βουδαπέστη, στην Εθνική Πινακοθήκη. Είναι μια ευκαιρία να δει κανείς έργα τέχνης από το σπουδαίο αυτό μουσείο του Μεξικού που στεγάζει τη συλλογή της Ντολόρες Ολμέδο, μορφής του επιχειρηματικού κόσμου. Το Μουσείο έχει στη συλλογή του 145 έργα του Ντιέγκο Ριβέρα και 25 της συζύγου του, Φρίντα Κάλο.

ΒΑΡΣΟΒΙΑ

Οι φωτογραφίες του Τσακ Φίσμαν

Ο Αμερικανός φωτογράφος Τσακ Φίσμαν, ονομαστός για τις φωτογραφίες του που εξερευνούν πτυχές της ιστορίας και της κοινωνικής πραγματικότητας, εικονίζεται με την ευκαιρία της έκθεσης που παρουσιάζεται στη Βαρσοβία, στο Εβραϊκό Ιστορικό Ινστιτούτο. Ο Τσακ Φίσμαν είχε προκαλέσει αίσθηση στη δεκαετία του 1970 με το φωτογραφικό του πρότζεκτ με θέμα την εβραϊκή ζωή στη Βαρσοβία. Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες του είναι ένα ανοικτό εργαστήρι που συνεχίζεται επί 40 και πλέον χρόνια.

ΖΑΓΚΡΕΜΠ

Μουσείο Πολεμικής Φωτογραφίας

Αυτή η φωτογραφία από τον πόλεμο στη Γιουγκοσλαβία, στη δεκαετία του 1990, ανήκει πλέον στις συλλογές του Μουσείου Πολεμικής Φωτογραφίας στο Ζάγκρεμπ. Είναι το πρώτο μουσείο που δημιουργήθηκε με crowdfunding και έχει αναλάβει και ανθρωπιστική αποστολή, καθώς μέρος των εσόδων από τα εισιτήρια θα δωρίζεται για την κάλυψη αναγκών προσφύγων, θυμάτων πολέμου και εθελοντικών οργανώσεων. Η φωτογραφία δείχνει το κέντρο προσφύγων στο Τουράνι, προάστιο του Κάρλοβατς, το 1994.

ΑΓΙΑ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ

Η Στήλη του Αλεξάνδρου

Η δημοτική αρχή της Αγίας Πετρούπολης φροντίζει ένα από τα πιο χαρακτηριστικά μνημεία της πόλης, όπως είναι η Στήλη του Αλεξάνδρου, που υψώνεται στα 47,5 μ. Αποκαλύφθηκε το 1834 και είναι σχέδιο του Γάλλου αρχιτέκτονα Ογκίστ ντε Μονφεράν. Στην κορυφή υπάρχει άγγελος που φέρει σταυρό και το μνημείο παραγγέλθηκε για να δοξάζει τη νίκη των Ρώσων επί του Ναπολέοντα. Η Στήλη πήρε το όνομά της από τον Τσάρο Αλέξανδρο Α΄ και ανήκει στα πιο φωτογραφημένα αξιοθέατα.

ΚΑΜΠΕΡΑ

Μνήμη Χιθ Λέτζερ

Εχουν περάσει ήδη δέκα χρόνια από τον θάνατο του Αυστραλού ηθοποιού Χιθ Λέτζερ (1979-2008), η απώλεια του οποίου ήταν σοκ για την καλλιτεχνική κοινότητα. Πριν από λίγες ημέρες εγκαινιάστηκε στην Καμπέρα, στο Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο της Αυστραλίας, έκθεση αφιέρωμα στη μνήμη του. Με τίτλο «Χιθ Λέτζερ: Μια ζωή σε εικόνες», η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες αλλά και αντικείμενα της προσωπικής ζωής του, όπως την εικονιζόμενη μοτοσικλέτα. Η έκθεση θα διαρκέσει έξι μήνες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ