ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Οι πειρατές της Σομαλίας» ***
ΘΡΙΛΕΡ (2017)
Σκηνοθεσία:  Μπράιαν Μπάκλεϊ
Ερμηνείες: Εβαν Πίτερς, Μπάρκαντ Αμπντί, Μέλανι Γκρίφιθ, Αλ Πατσίνο

Το 2013, το «Captain Phillips» του Πολ Γκρίνγκρας, με πρωταγωνιστή τον Τομ Χανκς, έφτασε μέχρι τις οσκαρικές υποψηφιότητες προβάλλοντας μια σύγχρονη ιστορία πειρατείας και κάνοντας διαβόητους τους Σομαλούς παρανόμους της θάλασσας. Η καινούργια ταινία ωστόσο, που κάνει πρεμιέρα αυτή την εβδομάδα στις ελληνικές αίθουσες, έχει μιαν άλλη προσέγγιση, πιο... δημοσιογραφική, η οποία βασίζεται και σε αληθινή ιστορία.

Το 2008 ο νεαρός Τζέι Μπαχάντουρ, επίδοξος δημοσιογράφος, αποφασίζει να αφήσει το πατρικό του στον Καναδά για να επιχειρήσει ένα ριψοκίνδυνο ταξίδι στην αφρικανική χώρα, αναζητώντας το απόλυτο ρεπορτάζ για τους πειρατές. Παρακινημένος και από έναν ημίτρελο βετεράνο της ερευνητικής δημοσιογραφίας (Αλ Πατσίνο), ο Τζέι θα φτάσει στη Σομαλία για να ανακαλύψει μια κοινωνία και έναν τρόπο ζωής, τον οποίο ούτε καν φανταζόταν. Στην εξάμηνη παραμονή του θα γνωρίσει «πειρατές», οι οποίοι δεν έχουν ξύλινο πόδι, γάντζο στο χέρι και καλύπτρα στο μάτι, και θα καταλάβει, όπως συμβαίνει συνήθως, ότι ο διαχωρισμός άσπρο-μαύρο αποτελεί απλή αυταπάτη.

Ο ειδικευμένος στις διαφημίσεις του Super Bowl σκηνοθέτης Μπράιαν Μπάκλεϊ διασκευάζει το βιβλίο του Μπαχάντουρ, το οποίο μεταφέρει τις εμπειρίες του από την Αφρική. Κατασκευάζει έτσι μια βιογραφία, η οποία αποτελεί ταυτόχρονα δημοσιογραφικό δράμα και απόπειρα κοινωνικής παρατήρησης για όσα συμβαίνουν στη Σομαλία.

Ο ενθουσιώδης νεαρός κυνηγά το όνειρό του, μπαίνοντας στην πορεία σε έναν κόσμο επικίνδυνο όσο και γοητευτικό. Οι δε αρχιπειρατές, οι οποίοι ανάμεσα στους ντόπιους έχουν την υπόληψη ενός Ρομπέν των Δασών, δεν είναι όλοι ίδιοι: κάποιος φοράει ακριβό κοστούμι κι έχει μπράβους, ενώ ένας άλλος μοιάζει με ζητιάνο. Τα κίνητρα και οι προθέσεις τους είναι εξίσου διαφορετικά.

Οπως και στο «Captain Phillips» έτσι κι εδώ, χαρακτήρας-κλειδί είναι αυτός που ερμηνεύει ο υποψήφιος για Οσκαρ (τότε) Μπάρκαντ Αμπντί. Στους «Πειρατές» είναι ο μεταφραστής και φύλακας άγγελος του Τζέι, ο οποίος χωρίς αυτόν πιθανότατα δεν θα ζούσε για να πει την ιστορία του. Ολα αυτά σε ένα φιλμ που μας μεταφέρει με επιτυχία στην ατμόσφαιρα αυτής της χώρας, που για τους δυτικούς φαντάζει άλλος πλανήτης, χωρίς πάντως να προχωράει ιδιαίτερα στην κοινωνική του παρατήρηση. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που περνάει ως μήνυμα είναι πως «παρθένα», ως προς την απευθείας πληροφόρηση, μέρη όπως η Σομαλία τροφοδοτούν εύκολα το τέρας της προκατάληψης και της μονόπλευρης προπαγάνδας. Μπορεί τίποτα εκεί να μην είναι ακριβώς αγγελικά πλασμένο, όμως αυτό δύσκολα θα κριθεί ορθά από ένα γραφείο π.χ. της Νέας Υόρκης. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης το θέτει ως εξής: «Είναι μια ταινία για τη δύναμη του ανθρώπου για κοινωνική αλλαγή. Αμφισβητεί τόσο τα μέσα ενημέρωσης όσο και το Χόλιγουντ για τη στερεοτυπική απεικόνιση ξένων χωρών όπως η Σομαλία. Ολες αυτές οι ανακριβείς απεικονίσεις, πιστεύω, συνέβαλαν στη γενικευμένη ξενοφοβία και την έννοια της απαγόρευσης των προσφύγων στην Αμερική».

Το βαρόμετρο της εβδομάδας

Στο «Κυρία από τύχη» κάνουμε μια βόλτα στα σαλόνια της αριστοκρατίας και τις αλλόκοτες νόρμες της. Ενα δυσλειτουργικό ζευγάρι πλούσιων Αμερικανών (Τόνι Κολέτ, Χάρβεϊ Καϊτέλ) μετακομίζει στο Παρίσι, όπου παραθέτει δείπνο σε εκλεκτούς προσκεκλημένους. Στο τραπέζι, ωστόσο, θα βρεθεί μεταμφιεσμένη και η πιστή οικιακή βοηθός (Ρόζι ντε Πάλμα) της οικογένειας, προκειμένου οι συνδαιτυμόνες να μην είναι 13. Εκεί θα γεννηθεί μια απρόσμενη ιστορία αγάπης. Οι σπουδαίοι ηθοποιοί βοηθούν να μετατραπεί μια συνηθισμένη κομεντί σε διασκεδαστικό στόρι με (ανάλαφρο) κοινωνικό σχολιασμό.

Στο «Μη φέρνεις λουλούδια» ο ανερχόμενος Ματίας Σέναρτς συναντά την Αντέλ Εξαρχόπουλος, σε ένα ερωτικό θρίλερ που ξεκινά με υποσχέσεις, όμως χάνει στροφές στη διάρκειά του. Ο ληστής τραπεζών Τζίνο συναντά την πιλότο αγωνιστικών αυτοκινήτων Μπίμπι, με τον κεραυνοβόλο έρωτά τους να μπαίνει σύντομα σε δοκιμασία.

Στον «Λαβύρινθο του Πάνα» βλέπουμε σε ψηφιακά αποκατεστημένη επανέκδοση μία από τις πιο σπουδαίες κινηματογραφικές συμπράξεις Ευρώπης-Αμερικής των τελευταίων δεκαετιών. Ο θριαμβευτής των φετινών Οσκαρ, Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, έχει εδώ την κορυφαία δημιουργική στιγμή του με ένα ενήλικο παραμύθι που προεκτείνεται και ιστορικά. Στη φασιστική Ισπανία του 1944, η μικρή Οφέλια φτάνει με την έγκυο μητέρα της στην εξοχική κατοικία του άτεγκτου αξιωματικού πατριού της. Προσπαθώντας να ξεφύγει από την οδυνηρή πραγματικότητα, το κοριτσάκι θα ανακαλύψει έναν συναρπαστικό όσο και σκοτεινό φανταστικό κόσμο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ