ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Με φωτογραφικές διατάξεις έργα πληροφορικής

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

Σχεδόν 40 εκατ. ευρώ θα κοστίσει το νέο σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου του ΟΑΣΘ για τη Θεσσαλονίκη – ποσό που θεωρείται υπερβολικό, με δεδομένο ότι στην Αθήνα, με τον συνδυασμό μέσων, κόστισε 70 εκατ. ευρώ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ενώ κορυφώνονται οι αντιδράσεις για τις προκηρύξεις αμφιλεγόμενων έργων πληροφορικής, το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και Τηλεπικοινωνιών & Ενημέρωσης (ΥΨΗΠΤΕ) προωθεί νέα που προκαλούν εξίσου σοβαρές επικρίσεις.

«Ναυαρχίδα» των νέων προωθούμενων έργων είναι το σύστημα έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου από τον ΟΑΣΘ. Σχεδόν 40 εκατ. ευρώ θα κοστίσει στους Ελληνες φορολογούμενους το νέο σύστημα που θα επιτρέψει τους κατοίκους της συμπρωτεύουσας να αξιοποιήσουν το ηλεκτρονικό εισιτήριο –ποσό που θεωρείται υπερβολικό, με δεδομένο ότι στην Αθήνα, με τον συνδυασμό μέσων, κόστισε 70 εκατ. ευρώ.

Εξίσου σημαντική, όμως, παραμένει και η απόφαση της ηγεσίας του ΥΨΗΠΤΕ να εντάξει και το συγκεκριμένο έργο, όπως όλα όσα έχει προκηρύξει μέχρι σήμερα, στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Eτσι, ενώ λιμνάζουν δισεκατομμύρια ευρώ στο ΕΣΠΑ, η ηγεσία του ΥΨΗΠΤΕ συνεχίζει να φορτώνει τον Ελληνα φορολογούμενο με έργα αμφιβόλου αποτελεσματικότητας.

Ενα τέτοιο σίγουρα είναι το σύστημα ενημέρωσης του επιβατικού κοινού για τις αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίας (ΚΤΕΛ). Πρόκειται για ένα έργο που θα κοστίσει στον Ελληνα φορολογούμενο 27 εκατ. ευρώ (συμπ. ΦΠΑ), προκειμένου να γνωρίζει ο επιβάτης πότε αναχωρεί το λεωφορείο για τη... Λαμία. Το έργο αυτό είχε προβλεφθεί και στο προηγούμενο ΕΣΠΑ με μια άλλη λογική. Θα χρηματοδοτούσε κάθε τοπικό οργανισμό ΚΤΕΛ με περίπου 600.000 ευρώ τον καθένα, προκειμένου να υλοποιήσει το ιδιόκτητο σύστημα τηλεματικής που θα ενημέρωνε τους πελάτες-επιβάτες των λεωφορείων.

Τελικά δεν υλοποιήθηκε, καθώς καθυστέρησε να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και η περίοδος υλοποίησης των έργων είχε παρέλθει. Το έργο των ΚΤΕΛ είναι μοναδικό από ένα σύνολο οκτώ που η κυβέρνηση εντάσσει στο ΕΣΠΑ.

Αντίθετα έργα προϋπολογισμού άνω των 100 εκατ. ευρώ προωθούνται για υλοποίηση μέσω χρηματοδότησης από το ΠΔΕ. Από αυτά τρία, ύψους 46 εκατ. ευρώ, ήδη έχουν προκηρυχθεί (Barcode, ΣΗΔΕ, VAR) και ο διαγωνισμός τους αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις επόμενες εβδομάδες. Eπιπλέον, τέσσερα έργα ύψους 60 εκατ. ευρώ τώρα προωθούνται για να προκηρυχθούν (ΟΑΣΘ, ΚΤΕΛ κ.λπ.) από την ΚτΠ.

Φωτογραφικοί διαγωνισμοί

Πάντως, οι αποφάσεις της ηγεσίας του ΥΨΗΠΤΕ έχουν προκαλέσει σημαντικές αντιδράσεις. Οι περισσότερες επιχειρήσεις κάνουν λόγο για διαγωνισμούς με φωτογραφικές διατάξεις για τους προμηθευτές. Μάλιστα, το έργο «Σύστημα Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων (ΣΗΔΕ)», προκηρύχθηκε από το ίδιο το υπουργείο, καθώς όλοι οι δημόσιοι φορείς που είναι επιφορτισμένοι με αυτό αρνήθηκαν να το προκηρύξουν. Οι υπηρεσιακοί μηχανισμοί, τόσο του Εθνικού Δικτύου Ερευνας & Τεχνολογίας (ΕΔΕΤ) όσο και της Κοινωνίας της Πληροφορίας (ΚτΠ) Α.Ε., σύμφωνα με πληροφορίες αρνήθηκαν να το προκηρύξουν ως έχει. Για τον λόγο αυτό, στο ΥΨΗΠΤΕ αποφασίστηκε η προκήρυξη του έργου να γίνει από το ίδιο. Το ΣΗΔΕ, με προϋπολογισμό 19,3 εκατ. ευρώ και δικαίωμα επέκτασης της σύμβασης κατά 30% χρηματοδοτείται επίσης από το ΠΔΕ.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η τακτική αυτή του ΥΨΗΠΤΕ προβληματίζει, καθώς η χώρα στερείται πόρων σε πολύ πιο κρίσιμους τομείς της υγείας, ασφάλειας, ακόμη και της άμυνας. Μάλιστα, οι εντάξεις των έργων γίνονται στο ΠΔΕ, τη στιγμή που όπως ανέφερε και πρόσφατη μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος λιμνάζουν δισ. ευρώ στο ΕΣΠΑ. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θα «εκβιάσει» μία εκ των υστέρων ένταξη έργων πληροφορικής ΕΣΠΑ, προκειμένου να βοηθηθεί η απορρόφηση πόρων. Αυτό έχει συμβεί στο παρελθόν, όπως π.χ. σε έργα του Κτηματολογίου, που ενώ είχαν χρηματοδοτηθεί από ίδιους πόρους τελικά εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ