ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ:

Εξωτερικοί σύμβουλοι για τη διχοτόμηση της ΔΕΠΑ

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

Το σχέδιο προβλέπει τον διαχωρισμό σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών. Το Δημόσιο θα πουλήσει το 50,1% των μετοχών του εμπορικού κομματιού και θα κρατήσει ποσοστό 14,9%, διατηρώντας ωστόσο δικαιώματα βέτο σε μια σειρά θεμάτων στρατηγικής σημασίας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με τη συνδρομή εξωτερικών συμβούλων προχωράει η διοίκηση της ΔΕΠΑ στην υλοποίηση του σχεδιασμού «διχοτόμησης» της εταιρείας, που ενέκριναν οι θεσμοί στο πλαίσιο της περαιτέρω αποκρατικοποίησής της.

Στόχος είναι η ολοκλήρωση του νέου εταιρικού σχήματος ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, έτσι ώστε να θεσμοθετηθεί από τη Βουλή τον Οκτώβριο, όπως προβλέπει το συμφωνηθέν με τους θεσμούς χρονοδιάγραμμα, και να ακολουθήσει η εκκίνηση της διαδικασίας αξιοποίησης του 50% συν μία μετοχή του Ελληνικού Δημοσίου του εμπορικού κομματιού, σύμφωνα με το αναθεωρημένο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ.

Η έγκαιρη υλοποίηση του όλου σχεδιασμού θα εξαρτηθεί από το πότε η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα δώσει το πράσινο φως για την ολοκλήρωση της συμφωνίας εξαγοράς του 49% της Shell στην ΕΠΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ και αυτό γιατί η ΕΠΑ Αττικής από τη στιγμή που θα περιέλθει στον απόλυτο έλεγχο της ΔΕΠΑ θα συγχωνευθεί –σύμφωνα τουλάχιστον με το σχέδιο που έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς– με το κομμάτι της εμπορίας.

Ο έλεγχος

Η διαδικασία του προληπτικού ελέγχου βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με την Επιτροπή Ανταγωνισμού να ζητάει πρόσθετα διευκρινιστικά στοιχεία από τις εταιρείες που κοινοποίησαν τη συναλλαγή (ΔΕΠΑ και Shell). Ο χρόνος ολοκλήρωσης του ελέγχου θα εξαρτηθεί από το εάν η Επιτροπή θα κρίνει ότι απαιτείται και δεύτερη φάση ελέγχου, με αρμόδιους παράγοντες να εκτιμούν ότι κινείται σε αυτή την κατεύθυνση. Η παραπομπή της υπόθεσης στη δεύτερη φάση ελέγχου, που σημαίνει πιο ενδελεχής διερεύνηση ως προς τις πιθανές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό, καθιστά την έγκριση της συμφωνίας όχι και τόσο αυτονόητη αν και η ΔΕΠΑ δεν έχει μέχρι σήμερα παραπεμφθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για παραβάσεις του ευρωπαϊκού δικαίου περί ανταγωνισμού.

Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι αντιρρήσεις με τη μορφή υπομνήματος για τη συγκεκριμένη συναλλαγή έχει εκφράσει η Μotor Oil πολύ πριν κοινοποιηθεί ο φάκελος της συγκέντρωσης στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η θέση συνολικά της αγοράς σε σχέση με τη συμφωνία ΔΕΠΑ - Shell θα φανεί στο στάδιο του market test που θα πραγματοποιήσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού αμέσως μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου που διεξάγει. Σε κάθε περίπτωση, δεύτερη βαθμίδα ελέγχου θα οδηγήσει σε καθυστέρηση τον σχεδιασμό για την περαιτέρω αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ.

Τι προβλέπεται

Το σχέδιο για την περαιτέρω αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ προβλέπει τον διαχωρισμό της εταιρείας σε δύο κομμάτια:

• Στη ΔΕΠΑ Υποδομών θα περιέλθουν όλα τα δίκτυα που σήμερα ελέγχει η ΔΕΔΑ, η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας και η ΕΔΑ Αττικής μόλις ολοκληρωθεί η συμφωνία για την εξαγορά του 49% της Shell. Στη ΔΕΠΑ Υποδομών θα ανήκει και η 100% θυγατρική που θα συσταθεί και στην οποία θα περιέλθουν οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα διεθνή projects (αγωγοί IGB, East Med, IGI Poseidon, το FSRU Αλεξανδρούπολης κ.λπ.). Το ελληνικό Δημόσιο θα διατηρήσει το 41% στη ΔΕΠΑ Υποδομών και θα διαθέσει το 14% προς πώληση. 

• Στη ΔΕΠΑ Εμπορίας, το Δημόσιο θα πουλήσει το 50,1% των μετοχών και θα κρατήσει ποσοστό 14,9%, διατηρώντας ωστόσο δικαιώματα βέτο σε μια σειρά θεμάτων στρατηγικής σημασίας και κυρίως στα διακρατικά συμβόλαια προμήθειας αερίου (με Socar, Sonatrac, Botas κ.λπ.).

Ποιοι ενδιαφέρονται

Τις οριστικές αποφάσεις για την περαιτέρω αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ αναμένουν εγχώριοι και ξένοι ενεργειακοί όμιλοι, με το ενδιαφέρον τους να εστιάζεται στο κομμάτι της εμπορίας. Ενδιαφέρον, πέραν των ΕΛΠΕ που συμμετέχουν με ποσοστό 35% στη ΔΕΠΑ, έχει εκφραστεί από τη Μυτιληναίος Α.Ε. και την Προμηθέας Gaz (Kοπελούζος - Gazprom) αλλά και από την ιταλική Εdison. Η ιταλική εταιρεία δραστηριοποιείται στην αγορά ηλεκτρισμού από κοινού με τα ΕΛΠΕ μέσω της Elpedison, ενώ αποτελεί και βασικό εταίρο της ΔΕΠΑ σε διεθνή projects, όπως οι αγωγοί IGI Poseidon και ΙGB αλλά και ο Easte Med.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ