ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το ηλεκτρονικό εμπόριο «σώζει» τα ταχυδρομεία

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ

Μπορεί το επιστολικό ταχυδρομείο να έχει περιοριστεί δραστικά, ωστόσο αυξάνονται σημαντικά οι ηλεκτρονικές αγορές, με αποτέλεσμα να ενισχύεται η μεταφορά –από τα ΕΛΤΑ– των προϊόντων που παραγγέλλονται.

Η πεποίθηση ότι η διάδοση του Διαδικτύου θα οδηγήσει σε πρόωρο «θάνατο» το ταχυδρομείο καταρρίπτεται ακόμη και στην ηλεκτρονικά αργή χώρα μας. Η συνεχής αύξηση του καταναλωτικού κοινού, που πραγματοποιεί αγορές μέσω ενός κλικ φαίνεται ότι συντηρεί ορισμένες από τις ταχυδρομικές υπηρεσίες.

Το επιστολικό ταχυδρομείο έχει περιοριστεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια, καθώς τα γράμματα αποτελούν μουσειακό είδος, ενώ ακόμα και τράπεζες, τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί, ασφαλιστικές εταιρείες κ.ά. που έκαναν εκτενή χρήση της εν λόγω υπηρεσίας, ενημερώνουν πλέον τους πελάτες τους μέσω ηλεκτρονικού και όχι παραδοσιακού ταχυδρομείου. Ωστόσο, η αυξανόμενη διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στην καθημερινότητα του καταναλωτικού κοινού δίνει ώθηση στη ζήτηση μεταφορικών υπηρεσιών. Και αυτό γιατί όσο αυξάνονται οι ηλεκτρονικές παραγγελίες τόσο ενισχύεται η ανάγκη μεταφοράς των αγαθών αυτών, εξισορροπώντας τη σημαντική μείωση του επιστολικού ταχυδρομείου.

«Πόρτα-Πόρτα»

Είναι χαρακτηριστικό ότι η πλειονότητα των εσόδων της «ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές» προέρχεται από την υπηρεσία «Πόρτα-Πόρτα» που αφορά τη διακίνηση αντικειμένων στην Ελλάδα εντός και εκτός πόλεων. Συγκεκριμένα, τα συνολικά έσοδα της «ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές» ενισχύθηκαν το 2017 κατά 9,6%, με τη μερίδα του λέοντος να κατέχει η υπηρεσία «Πόρτα-Πόρτα» με έσοδα 33,1 εκατ. ευρώ. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας διαμορφώθηκε στα 36,34 εκατ. ευρώ, έναντι 33,17 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος. Μεταξύ των υπηρεσιών που παρέχει η «ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές» είναι και η ΕMS (μεταφορά και επίδοση αντικειμένων από και προς το εξωτερικό μέσα από ένα παγκόσμιο δίκτυο ταχυδρομικών υπηρεσιών σε 120 χώρες) που επίσης εξυπηρετεί σε μεγάλο βαθμό με το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Την ίδια χρονιά οι Ελληνες καταναλωτές φαίνεται ότι στράφηκαν περισσότερο προς τις διαδικτυακές αγορές, ενώ αυξήθηκε σημαντικά το ποσοστό των αγορών από ελληνικά καταστήματα. Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται περίπου 7.000 επιχειρήσεις με ψηφιακό κανάλι πωλήσεων, από όπου οι Ελληνες καταναλωτές πραγματοποιούν το 75% των online αγορών τους, σύμφωνα με τα στοιχεία μελέτης του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTURN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ). Η αξία των ηλεκτρονικών αγορών διαμορφώθηκε στα 4,5-5 δισ. ευρώ το 2017, κατά τη διάρκεια του οποίου περίπου 3,5 εκατ. Ελληνες προχώρησαν σε κάποια αγορά μέσω οθόνης. Ταυτόχρονα παρατηρήθηκε ωρίμανση της καταναλωτικής συμπεριφοράς, καθώς το 31% του κοινού πραγματοποίησε μία στις δύο συνολικές αγορές του μέσω Ιnternet (από 29% το 2016 και 25% το 2015). Επτά στους 10 στρέφονται σε εγχώρια ηλεκτρονικά καταστήματα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ELTURN, από έξι στους 10 το 2016 και πέντε στους 10 το 2015. Το 2018, μάλιστα, αναμένεται περαιτέρω κλιμάκωση της παραπάνω τάσης, με δεδομένο ότι το 38% του κοινού δήλωσε ότι θα αυξήσει τη συνολική αξία των online αγορών.

Καθίσταται σαφές ότι η επιβολή των ελέγχων κεφαλαίων (capital controls) διαδραμάτισε κομβικό ρόλο στην άνοδο των ηλεκτρονικών αγορών, ενώ αύξησε σημαντικά και τη χρήση καρτών ως μία από τις δημοφιλέστερες μεθόδους πληρωμής. Το 2017, μάλιστα, το 64% των διαδικτυακών καταναλωτών έκανε χρήση χρεωστικής κάρτας, εκτοπίζοντας την αντικαταβολή από την πρώτη θέση στις προτιμήσεις ως μέθοδο πληρωμής. Η αντικαταβολή αποτέλεσε επιλογή για το 57% των αγορών και οι πιστωτικές κάρτες το 42%. Για πρώτη φορά, επίσης, εμφανίζεται το ψηφιακό πορτοφόλι με 17% και το PayPal με 9%.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ