ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Πόλεμος» γαλακτοβιομηχανιών για την αγορά του γιαουρτιού

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Γιαούρτι για την εγχώρια και ξένη αγορά, νέες κατηγορίες προϊόντων όπως εμπλουτισμένο γάλα και φυτικά «γαλακτοκομικά» και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, είναι τα τρία «όπλα» που επιστρατεύουν οι γαλακτοβιομηχανίες προκειμένου να αντισταθμίσουν τις απώλειες που υφίστανται από τη μείωση των πωλήσεων του λεγόμενου λευκού γάλακτος ψυγείου («φρέσκου» και υψηλής παστερίωσης), μείωση η οποία ξεκίνησε ήδη από το 2009.

Οι στρατηγικές αυτές φαίνεται σε γενικές γραμμές να πετυχαίνουν τον στόχο τους, καθώς από το δεύτερο εξάμηνο του 2017 παρατηρείται αύξηση τόσο της αξίας όσο και του όγκου πωλήσεων συνολικά της κατηγορίας των γαλακτοκομικών. Οι πωλήσεις λευκού γάλακτος την ίδια ώρα παραμένουν «καθηλωμένες» σε χαμηλά επίπεδα, με το πρώτο εξάμηνο του 2018 να κλείνει με αύξηση μεν της αξίας πωλήσεων αλλά συνέχιση της μείωσης του όγκου πωλήσεων, αν και μικρότερη σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI το πρώτο εξάμηνο του 2018 καταγράφηκε αύξηση, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2017, των πωλήσεων γαλακτοκομικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ κατά 4,4% σε αξία και κατά 1,9% σε όγκο.

Ηδη από το 2017 είχε διαφανεί η αντιστροφή της καθοδικής πορείας των πωλήσεων γαλακτοκομικών προϊόντων, καθώς είχε αυξηθεί οριακά η αξία και ο όγκος πωλήσεων (κατά 0,6% και 1% αντιστοίχως σε σύγκριση με το 2016). Η αύξηση αυτή, μάλιστα, που αποτυπώνεται στο σύνολο του έτους οφείλεται στην ενίσχυση των πωλήσεων κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2017.

Ολα τα προηγούμενα χρόνια καταγραφόταν διαρκώς μείωση, με τη μεγαλύτερη (εν μέρει και λόγω κατάρρευσης του δικτύου της «Μαρινόπουλος») να παρατηρείται το 2016, όταν οι πωλήσεις γαλακτοκομικών υποχώρησαν κατά 10,5% σε αξία και κατά 11,7% σε όγκο σε σύγκριση με το 2015. Οι πωλήσεις λευκού γάλακτος από την άλλη υποχωρούν και το 2018, κατά 2,5% σε όγκο, αλλά ενισχύονται κατά 1,1% σε αξία.

Αρκετά διαφορετική είναι η εικόνα σε ό,τι αφορά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Στην κατηγορία του λευκού γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας, το πρώτο εξάμηνο του 2018 παρατηρείται αύξηση των πωλήσεων κατά 6% ως προς τον όγκο και 9,7% ως προς την αξία. Η ενίσχυση αυτή οφείλεται κατ’ αρχάς στην πλήρη επαναλειτουργία του δικτύου της «Μαρινόπουλος» υπό την «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης».

Γενικότερα δε, η συγκέντρωση που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στον κλάδο των σούπερ μάρκετ και στη δημιουργία πλέον μεγάλων δικτύων αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εν γένει και το γάλα ειδικότερα, αποτελώντας έτσι μία σημαντική πηγή εισοδήματος για τις ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες.

Εκεί που εστιάζουν, βεβαίως, οι τελευταίες –τουλάχιστον από πλευράς προώθησης– είναι το γιαούρτι. Τους τελευταίους μήνες είδαμε να τοποθετούν νέα γιαούρτια στην αγορά η Κρι-Κρι (τον περασμένο Νοέμβριο), η ΜΕΒΓΑΛ, η ΕΒΟΛ και πιο πρόσφατα η ΔΕΛΤΑ.

Αν και ακόμη δεν απειλείται η πρωτοκαθεδρία της ΦΑΓΕ στην κατηγορία αυτή, οι ανταγωνιστές της επιχειρούν να αυξήσουν τα μερίδιά τους εντός συνόρων και ταυτόχρονα να ενισχύσουν την παρουσία τους εκτός συνόρων με πλέον δυναμική αγορά αυτή τη στιγμή, για το ελληνικό γιαούρτι, την ιταλική. Πέραν των γιαουρτιών, αρκετές από τις γαλακτοβιομηχανίες τοποθετούν το τελευταίο διάστημα στην αγορά φυτικά ροφήματα, γνωστά και ως φυτικά «γαλακτοκομικά». Δραστηριότητα έχει αναπτύξει σε αυτό τον τομέα η «Ολυμπος» και πιο πρόσφατα η ΔΕΛΤΑ, ενώ στον χορό έχει μπει, αν και δεν πρόκειται για γαλακτοβιομηχανία, και η Coca-Cola εισάγοντας τα φυτικά ροφήματα «Αdez».

Κάποιες γαλακτοβιομηχανίες έχουν προχωρήσει επίσης στην παραγωγή προϊόντων χωρίς γλουτένη, ενώ άλλες έχουν δραστηριότητα στην κατηγορία προϊόντων ενισχυμένα με βιταμίνες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ