ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ενδιαφέρον Βέλγων και Γάλλων για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

Η Κομισιόν δεν συμφωνεί με τη λύση της ανάθεσης του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης ως αυτόνομου, αποσυνδεδεμένου δηλαδή από το ενιαίο σχέδιο διασύνδεσης των ηλεκτρικών συστημάτων Ισραήλ, Ελλάδας και Κύπρου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Νέος κύκλος επαφών με πρωταγωνιστές τους διαχειριστές δικτύων, Ελλάδας, Γαλλίας και Βελγίου, ξεκινάει από σήμερα στην Αθήνα, με στόχο την άρση του αδιεξόδου στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική. Ο διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης θα έχει συνάντηση σήμερα με αντιπροσωπεία του διαχειριστή δικτύου της Γαλλίας (RTE), ενώ τη Δευτέρα στην Αθήνα καταφθάνει ο διευθύνων σύμβουλος του διαχειριστή του Βελγίου (Εlia) για να συναντηθεί με τον κ. Μανουσάκη αλλά και με τον πρόεδρο της ΡΑΕ Νίκο Μπουλαξή. Ο βελγογερμανικών συμφερόντων Elia δεν έχει κρύψει το ενδιαφέρον του για συμμετοχή στο έργο της μεγάλης διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου - Κρήτης και έχει έρθει ήδη σε επαφή με την κοινοπραξία του Εuroasia Interconnector για την εξαγορά ποσοστού 28% από το 39% της συμμετοχής του στο έργο. To ενδιαφέρον του Εlia αφορά το σύνολο της διασύνδεσης από το Ισραήλ μέχρι την Κρήτη ως έργο PCI (κοινού ενδιαφέροντος) όπως έχει χαρακτηριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που μπορεί να διασφαλίσει χρηματοδότηση και από άλλους φορείς όπως για παράδειγμα η Παγκόσμια Τράπεζα. Στις συναντήσεις που θα έχει στην Αθήνα ο διευθύνων σύμβουλος του Εlia, Κρις Πέτερς, θα επιδιώξει να διερευνήσει τις προθέσεις του ΑΔΜΗΕ σε σχέση με την υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής ως έργο PCI, όπως και τις κατευθύνσεις στις οποίες θα κινηθεί η ΡΑΕ και τα περιθώρια συνεργασίας που μπορεί να υπάρξουν.

Διερευνητικού τύπου θα είναι και οι επαφές που θα έχουν σήμερα το πρωί εκπρόσωποι του διαχειριστή της Γαλλίας (RTE) με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, η οποία προσέρχεται στις συζητήσεις με τον αδιαπραγμάτευτο όρο της διατήρησης συμμετοχής 51% στο έργο, όπως έχει συμφωνηθεί στο σχετικό MοU που υπέγραψε από πέρυσι τον Οκτώβριο με τον Εuroasia Interconnector.

Τις εξελίξεις παρακολουθεί και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία προσδοκά σε μια νέα συμφωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών, ώστε να μη χαθεί άλλος χρόνος και το έργο να μπορέσει να υποβάλει αίτηση για χρηματοδότηση την τρέχουσα περίοδο που κλείνει στις 15 Οκτωβρίου. Η Επιτροπή δεν συμφωνεί με τη λύση της απευθείας ανάθεσης του έργου ως αυτόνομου, αποσυνδεδεμένου δηλαδή από το ενιαίο σχέδιο διασύνδεσης των ηλεκτρικών συστημάτων Ισραήλ, Ελλάδας, Κύπρου, ούτε με τη λύση της προκήρυξης διαγωνισμού για την αναζήτηση επενδυτών, κι αυτό γιατί πρόκειται για δυνατότητες που δίνει μεν το ευρωπαϊκό πλαίσιο, το γεγονός όμως ότι δεν υπάρχει παρόμοιο προηγούμενο καθιστά την εφαρμογή τους πολύπλοκη και ιδιαίτερα χρονοβόρα. Ερμηνεύοντας τον Κανονισμό που δίνει τη δυνατότητα στη ΡΑΕ να αποφασίσει άλλες λύσεις για την υλοποίηση του έργου, όπως απευθείας ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ ή νέο διαγωνισμό, η Επιτροπή καταλήγει στο ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει πριν από τον Φεβρουάριο του 2019.

Τις παραμέτρους αυτές αξιολογεί και η ΡΑΕ η οποία θα πρέπει να συνεκτιμήσει τις επιπτώσεις στην ασφάλεια εφοδιασμού της Κρήτης μετά το 2020 που θα τεθεί σε καθεστώς εφεδρείας σημαντική ισχύς από το δυναμικό των ντιζελοκίνητων μονάδων της ΔΕΗ. Ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης προετοιμάζεται να ζητήσει παράταση της εξαίρεσης που έχει δώσει κατά παρέκκλιση από τη σχετική οδηγία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αεριοστροβιλικές μονάδες του Αθερινόλακκου, αν και οι σχετικές ημερομηνίες έχουν παρέλθει. Σήμερα, οι σταθμοί παραγωγής της Κρήτης (Αθερινόλακκος και Λινοπεράματα), συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 820 ΜW, λειτουργούν εκπέμποντας ρύπους πάνω από τα επιτρεπόμενα ευρωπαϊκά όρια με το καθεστώς της εξαίρεσης μέχρι και τις 31.12.2019 που πέτυχε η Ελλάδα, με το σκεπτικό ότι αποτελούν τμήμα ενός μικρού απομονωμένου συστήματος, το οποίο από το 2020 θα διασυνδεθεί με το δίκτυο της ηπειρωτικής χώρας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ