ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τα «καλά» της τέως, τα σχέδια της νυν

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ

Από την τελετή παράδοσης - παραλαβής στο ΥΠΠΟ μεταξύ της Μυρσίνης Ζορμπά και της Λυδίας Κονιόρδου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Υπάρχουν στο ΥΠΠΟ παλιοί και σταθεροί δρόμοι που ακολουθούνται από τη μεταπολίτευση και νομίζω ότι μερικές φορές βολευόμαστε. Εχουμε ανάγκη να στηρίξουμε τους νέους δρόμους που φέρνουν τα νιάτα», είπε η νέα υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά. Να συνεργαστούμε, όπως τόνισε χθες, στην τελετή παράδοσης - παραλαβής του υπουργείου, με τις πιο δημιουργικές δυνάμεις. «Είναι πολύ σημαντικοί οι 15άρηδες και οι 20άρηδες, δεν μπορούμε να τους αφήνουμε στην τύχη τους», είπε η κ. Ζορμπά. Και αντίθετα με άλλους που, όταν φτάνουν σε αυτή τη θέση μιλούν για τη «βαριά βιομηχανία» του ΥΠΠΟ, την πολιτιστική κληρονομιά, εκείνη έκανε σαφές προς τα πού θα κινηθεί. Αλλωστε, το υπουργείο αυτό της είναι γνώριμο από τη δεκαετία του ’90, όταν διετέλεσε σύμβουλος του Θάνου Μικρούτσικου στα χρόνια που ήταν αυτός υπουργός, διευθύντρια του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου και έπειτα ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ στα χρόνια του Κ. Σημίτη. Από τότε, η κ. Ζορμπά μιλούσε για τη σημασία του σύγχρονου πολιτισμού.

Στην οδό Μπουμπουλίνας έφθασε μόνη της και κανείς δεν ήταν εκεί να την υποδεχθεί. Η κ. Λυδία Κονιόρδου με τον συνεργάτη της Β. Πολίτη έφθασαν λίγο αργότερα στο ΥΠΠΟ. Επειτα, η τέως υπουργός (η μακροβιότερη υπουργός Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ) έκανε ένα μισάωρο μακρύ απολογισμό. Απαριθμούσε όσα νόμιζε ότι πέτυχε και άλλα που κατάφερε, για να είμαστε δίκαιοι (όπως λύση για το Θεατρικό Μουσείο).

Στη δική της ομιλία, η κ. Ζορμπά στράφηκε σε άλλη κατεύθυνση. Τον πολιτισμό, είπε, δεν μπορούμε να τον σκεφτούμε μόνον εθνικά αλλά σε διεθνή κλίμακα, γιατί είναι μεγάλες οι προκλήσεις της εποχής. Δεν πρόκειται, συνέχισε, για ένα προνόμιο λίγων αλλά για ένα δικαίωμα όλων. Μια προσπάθεια να μειώσουμε τις διακρίσεις και τις ανισότητες. «Πρέπει να συμβάλουμε σε μια νέα πολιτισμική ιθαγένεια».

Με το βλέμμα στραμμένο στη συμμετοχή του κοινού, τόνισε πως πρέπει να ξεκινάμε από τις τρυφερές ηλικίες. Εξήρε το πρόγραμμα «Μελίνα», που έβαλε τις τέχνες στα σχολεία· άλλωστε, ο πολιτισμός και τα παιδιά την απασχολούν χρόνια, γι’ αυτό ίδρυσε το «Δίκτυο για τα δικαιώματα του παιδιού» στις δύσκολες γειτονιές της Αθήνας.

Υπογράμμισε ακόμη κάτι που καθρεφτίζει τη σύγχρονη δημιουργία: «Η κρίση απέδειξε ότι οι άνθρωποι του πολιτισμού είναι επίμονοι, αμετανόητοι, ευφάνταστοι, ανθεκτικοί». Η θέση της είναι ότι το ΥΠΠΟ πρέπει «να στηρίζει πειραματικές ιδέες» και οι θεσμοί να προσβλέπουν στους νέους ανθρώπους.

Αν η μεγάλη πρόκληση για τη νέα υπουργό Πολιτισμού είναι να δούμε το πεδίο του σύγχρονου πολιτισμού, του υφυπουργού Κώστα Στρατή είναι η πολιτιστική κληρονομιά. «“Το υπουργείο σας είναι ένα οικονομικό υπουργείο που παράγει πλούτο”, μας λένε σε κάθε υπουργικό συμβούλιο», είπε χθες και μίλησε με αριθμούς. Τους 275 αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία επισκέφθηκαν 15 εκατομμύρια άτομα και έδωσαν 100 εκατ. έσοδα τη χρόνια που πέρασε. Στόχος του είναι να διπλασιαστούν. Η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς πρέπει να συνδυάζεται με την οικονομική ανάπτυξη.

Οσο για την κ. Κονιόρδου, παινεύτηκε, μεταξύ άλλων, για την επανενεργοποίηση των θεατρικών επιχορηγήσεων, καθώς και της συζήτησης για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, αλλά και ότι επί των ημερών της ετοιμάστηκε ο φάκελος για την ένταξη της Σπιναλόγκας στα μνημεία της UNESCO.

Μόνο που την πρόλαβε η κλοπή, αφού ο χώρος δεν φυλάσσεται όπως πρέπει…

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ