ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

«Μα πάλι στο δικαστήριο θα πας;» Ο Θέμης Κοντογούρης, προτού γίνει μαθητής του Παναγιώτη Τέτση στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών από το 1988 μέχρι και το 1993, είχε ολοκληρώσει τις σπουδές του στη Νομική και εργαζόταν ως δικηγόρος. Οι επαγγελματικές του υποχρεώσεις τον έκαναν να λείπει καμιά φορά από το εργαστήριο του δασκάλου, που τον κατσάδιαζε αλλά έδειχνε και μεγάλη κατανόηση, ακόμη και αν του φαινόταν ότι η δικηγορία τον απορροφούσε.
 
Αναπτύχθηκε μεταξύ τους αλληλοσεβασμός, αγάπη και φιλία. Ο Κοντογούρης, μαζί με τον Γιώργο Ρόρρη, τον Μιχάλη Μαδένη και το δεξί χέρι του Τέτση, τη ζωγράφο Μάγδα Σιάμκουρη, ήταν από τους πιο κοντινούς του ανθρώπους, που έμειναν δίπλα του ώς την ύστατη ώρα. Εγινε μάλιστα και ο δικηγόρος του. Συνέχισε παράλληλα να ζωγραφίζει και να κάνει ατομικές εκθέσεις σε καλές αθηναϊκές αίθουσες τέχνης. «Κοντά στον Τέτση δεν μάθαινες μόνο ζωγραφική. Με το έμπρακτό του παράδειγμα δίδασκε τι θα πει αξιοπρέπεια, συνέπεια, ήθος και ευγένεια. Το υψηλό στη ζωή και στην τέχνη», λέει ο Κοντογούρης στη στήλη.

Η πόρτα του σπιτιού στην Υδρα.
Σήμερα, στις επτά το απόγευμα, έχει προγραμματιστεί ομιλία του για τον ζωγράφο, στην Ιστορική Οικία Λαζάρου Κουντουριώτη στην Υδρα. Θα αναφερθεί στην προσφορά του Τέτση στη ζωγραφική, στη διδασκαλία αλλά και στην κοινωνία. Με την ιδιότητα τόσο του μαθητή και φίλου όσο και του δικηγόρου, θα καταθέσει την προσωπική του μαρτυρία και θα μοιραστεί τις αναμνήσεις του με τους επισκέπτες. Κατόπιν θα ξεναγήσει το κοινό στην Οικία & Ατελιέ Τέτση.

Ο χώρος με τα σύνεργα και έργα του Τέτση, στο παλιό πατρικό του σπίτι.
«Η γενναιοδωρία όχι μόνον ως προς τους οικείους του αλλά και προς την πατρίδα ήταν συνυφασμένη με τη ζωή του», λέει ο Κοντογούρης που ήξερε από πρώτο χέρι την απόφαση του δασκάλου να δωρίσει στην Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος (Εθνικό Ιστορικό Μουσείο) το πατρικό του στην Υδρα αλλά και το εργαστήρι του στο Κολωνάκι. Η υδραίικη κατοικία των τελών του 19ου αιώνα μετατράπηκε σε επισκέψιμο χώρο για το κοινό. Εκεί, υπάρχει ο χώρος που ζωγράφιζε με τα έργα του, τα ιδιωτικά δωμάτια, η κουζίνα και η αυλή, καθώς και ένα παλιό μπακάλικο του παππού του στο ισόγειο.
 
Ομως υπάρχουν και σχέδια για το ατελιέ της Ξενοκράτους να μεταμορφωθεί και αυτό σε έναν χώρο που θα σχετίζεται με τον παλιό του ένοικο. Αλλωστε έχουν παραμείνει στη θέση τους όλα του τα ζωγραφικά σύνεργα και κάποια έργα. Μέσα σε αυτό το μικρό διαμέρισμα, ο Τέτσης έκανε την επική σύνθεση της Λαϊκής Αγοράς που πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα ζωγραφικά του κατορθώματα.
 

Το σπίτι τηςΥδρας όπως φαίνεται από τον δρόμο.
Ρώτησα τον Κοντογούρη τι είναι αυτό που του λείπει περισσότερο από τον Τέτση. «Το χιούμορ του», μου απάντησε. «Θυμάμαι πως όταν έκανε αρθροπλαστική στο γόνατο και έβαλε τιτάνιο, του είπα “Σιδερένιος, δάσκαλε!” και μου απάντησε “Κυριολεκτικά...”».
 

Η φιλόξενη αυλή της υδραίικης κατοικίας.
Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ