ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε σταυρόλεξο για πολύ δυνατούς λύτες εξελίσσεται η προσπάθεια διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων της τάξης των 160 εκατ. ευρώ της Alumil. Οι τρεις επικρατέστεροι υποψήφιοι επενδυτές που έχουν εμφανιστεί στην προσπάθεια εξυγίανσης της υπερχρεωμένης βιομηχανίας ολοκληρωμένων συστημάτων αλουμινίου, φέρονται να έχουν καταθέσει ενδεικτικές οικονομικές προτάσεις για την εξαγορά, οι οποίες αποτιμούν την αξία της επιχείρησης (enterprise value) κοντά στα επίπεδα των 100 εκατ. ευρώ.

Με τον δανεισμό στα επίπεδα των 160 εκατ. και τα δικαιώματα των μικρομετόχων στο 30,07% του μετοχικού κεφαλαίου, είναι δύσκολο να υπάρξει οποιοδήποτε deal που να μην περιλαμβάνει γενναία απομείωση του δανειακού κεφαλαίου της εταιρείας συμφερόντων της οικογενείας Γιώργου Αλ. Μυλωνά, αναφέρουν πηγές κοντά στη διαδικασία.

Ο τελευταίος, ο οποίος τρέχει ο ίδιος τη διαδικασία της ανεύρεσης στρατηγικού επενδυτή συνεπικουρούμενος από τη γερμανική συμβουλευτική εταιρεία KBR αλλά υπό στενή τραπεζική εποπτεία, έχει δεχτεί να μειώσει τη συμμετοχή του κάτω από το επίπεδο του 30%. Χωρίς να διευκρινίζεται, πάντως, πόσο χαμηλότερα είναι διατεθειμένος να υποχωρήσει. Αυτή τη στιγμή από κοινού με την κ. Ευαγγελία Αλ. Μυλωνά ελέγχει το 69,93% του μετοχικού κεφαλαίου. Η ασυμφωνία εκτιμήσεων για το ύψος της πραγματικής αξίας της υπερδανεισμένης επιχείρησης είναι και ο λόγος που η διαδικασία δεν θα είναι ούτε εύκολη ούτε σύντομη, αναφέρουν πηγές με λεπτομερή γνώση των σχετικών διαβουλεύσεων.

Η δημόσια πρόταση

«Ο επενδυτής θα πρέπει να αναλάβει δανεισμό και να προϋπολογίσει και κεφάλαιο για τη δημόσια πρόταση που είναι υποχρεωμένος να κάνει για την απόκτηση του 30,07% το οποίο βρίσκεται στην ελεύθερη διασπορά (σ.σ. επενδυτικό κοινό & θεσμικοί επενδυτές), που θα πλησιάζει την αξία του ποσοστού της επιχείρησης που θα εξαγοράσει», αναφέρουν οι ίδιες πηγές. Και το άθροισμα αυτών σημαίνει βαθιά απομείωση κεφαλαίου, ενδεχομένως και μεγαλύτερη του 50%, των 160 εκατομμυρίων (μαζί με τις προσαυξήσεις και τους τόκους ξεπερνά τα 175 εκατ.), προκειμένου «να βγαίνει η επένδυση» και να καταστεί βιώσιμη η επιχείρηση, ώστε να εξυπηρετεί στο μέλλον τον εναπομείναντα δανεισμό, εξηγούν.

Με απλά λόγια οι υποψήφιοι επενδυτές, που περιλαμβάνουν το αμερικανικό fund Atlas Holdings, την Oaktree Capital και το βρετανικό fund M&G Investments (ο τέταρτος προκριθείς υποψήφιος, η Avenue, λέγεται πως πλέον δείχνει «χλιαρό» ενδιαφέρον), εμφανίζονται διατεθειμένοι να αναλάβουν μόνο μέρος του δανεισμού και όχι να πληρώσουν μετρητά για τις μετοχές. Ειδικά, καθώς θα πρέπει να πληρώσουν επιπλέον χρήματα για να εξαγοράσουν υποχρεωτικά το 30% από τους ιδιώτες μετόχους όπως προβλέπεται από την ελληνική νομοθεσία για την περίπτωση των εξαγορών εισηγμένων αλλά και να χρηματοδοτήσουν τη λειτουργία της βιομηχανίας.

Το πόσο μεγάλο μέρος των δανείων θα ζητηθεί να «κουρευτεί» και η δυνατότητα του επενδυτή να «γυρίσει» σε κερδοφορία μια ζημιογόνο επιχείρηση, όπως και τα κεφάλαια που είναι διατεθειμένος να δώσει για τη λειτουργία της, θα κρίνει και τη συμφωνία ή μη των τραπεζών. Σημειώνεται πως αν και το μεγαλύτερο μέρος των ομολογιακών δανείων βρίσκεται κυρίως στα χαρτοφυλάκια των Πειραιώς και Alpha Bank στον δανεισμό περιλαμβάνονται και οι τράπεζες Εθνική, Eurobank, Αττικής, HSBC, OTP Bank, Procredit Bank και Παρευξείνια.

Τις αμέσως επόμενες εβδομάδες αναμένεται να ανοίξει το VDR (Virtual Data Room) της Alumil και να αποκτήσουν πρόσβαση οι υποψήφιοι επενδυτές στα πλέον επικαιροποιημένα οικονομικά στοιχεία του ομίλου. Αυτά θα περιλαμβάνουν και το πρώτο εξάμηνο του 2018 κατά το οποίο, σύμφωνα με τον σημερινό βασικό μέτοχο της επιχείρησης, οι επιδόσεις του ομίλου είναι σημαντικά βελτιωμένες.

Το μεγάλο δέλεαρ

Στο ύψος των πωλήσεων αλλά και των εξόδων του ομίλου Alumil κρύβεται το ενδιαφέρον των επενδυτών. Ο όμιλος Alumil παρά τον υψηλότατο μη εξυπηρετούμενο δανεισμό του είναι μία από τις πιο προηγμένες εταιρείες σχεδιασμού και παραγωγής αρχιτεκτονικών συστημάτων αλουμινίου παγκοσμίως, με 12 εργοστάσια στην Ευρώπη που διαθέτουν σύγχρονες γραμμές παραγωγής.

Η χρήση του 2017 έκλεισε με αύξηση πωλήσεων 11,9%, στα 226,2 εκατ. Εκτιμάται, λοιπόν, ότι αν η Alumil καταφέρει να μειώσει σημαντικά τα έξοδά της θα μπορεί να εξυπηρετεί μειωμένο δανεισμό και σταδιακά να επιστρέψει σε υγιή κερδοφορία. Από το πόσο μπορούν να ενισχυθούν τα κέρδη EBITDA και πόσο δανεισμό θα δεχτούν οι τράπεζες να διαγράψουν κρίνεται όλη η τρέχουσα προσπάθεια διάσωσης της επιχείρησης.

Πώς έφτασε στο χείλος του γκρεμού

Εχοντας χάσει περίπου το ένα τρίτο του κύκλου εργασιών της τα τελευταία χρόνια η Alumil επιχειρεί πλέον με έμφαση στη διεθνή δραστηριότητα να ανακτήσει το χαμένο έδαφος και να αυξήσει τη λειτουργική κερδοφορία της, ώστε να εξυπηρετεί ομαλά τον δανεισμό και να αναπτύξει τον όμιλο. Η Alumil ειδικεύεται στα προφίλ αλουμίνιου, γνωστά στο ευρύ κοινό ως κουφώματα, όχι μόνον για κατοικίες αλλά και για βιομηχανικά κτίρια, κτίρια γραφείων και πολλές ακόμα χρήσεις.

Στο απόγειο της δραστηριότητάς της, πριν δηλαδή η ύφεση συρρικνώσει την κατασκευαστική δραστηριότητα στην Ελλάδα, πραγματοποιούσε τζίρο της τάξης των 300 εκατ. ευρώ. Ο δανεισμός για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων στο εξωτερικό επιβάρυνε ακόμα περισσότερο την κατάσταση και είναι άλλωστε και ο λόγος που μεταξύ των πιστωτών της Alumil εμφανίζονται και βαλκανικές και άλλες τράπεζες. Μέχρι το 2014 η Alumil είχε πάντως κλείσει τις μονάδες παραγωγής της στην Ξάνθη και την Κομοτηνή και είχε αρχίσει να ενισχύει την παραγωγή της με επενδύσεις στο εξωτερικό. Με μεγάλο όμως κόστος. Επίσης ξόδεψε σημαντικά δανειακά κεφάλαια επενδύοντας σε ξένες αγορές όπως σε Αμερική, Αφρική, Αυστραλία, Ινδία, Δυτική Ευρώπη, Μέση Ανατολή και πρώην Σοβιετικές Δημοκρατίες.

Η διοίκησή της εκτιμά πως η κρίση τής κόστισε περί τα 160 εκατ. πωλήσεων στην Ελλάδα. Ενα μεγάλο μέρος αυτών των απωλειών επιχειρείται να ανακτηθεί από τις διεθνείς αγορές στις οποίες έχει επεκταθεί ο όμιλος με ένα εκτεταμένο δίκτυο θυγατρικών. Αν και τα Βαλκάνια και η Ανατολική Ευρώπη εμφανίζουν επίσης σημαντική επιβράδυνση, οι πωλήσεις στις χώρες του Περσικού Κόλπου αυξάνονται και αγγίζουν πλέον τα 30 εκατ. ευρώ, και στις ΗΠΑ, πριν από τη φετινή επιβολή δασμών 25% σε όλες τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και όχι μόνον, οι πωλήσεις διπλασιάστηκαν από τα 9 στα 18 εκατ., ενώ στην Ινδία δεκαπλασιάστηκαν, από τις 500.000 με τις οποίες ξεκίνησε, στα 5 εκατ. Η εταιρεία έχει δημιουργήσει, άμεσα ή έμμεσα, περί τις 15 θυγατρικές εταιρείες που είναι εγκατεστημένες σε μεγάλο αριθμό χωρών (Ελλάδα, Τουρκία, Γερμανία, Ρουμανία, Κύπρο, Βουλγαρία, Ουκρανία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Αίγυπτο, Αλβανία, Κόσοβο, Μολδαβία, Βοσνία, Ινδία, Σκόπια, Γαλλία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ρωσία, Ελβετία, Αυστραλία και ΗΠΑ). Στις ετήσιες οικονομικές εκθέσεις της Αlumil εμφανίζεται το πλήθος των συναλλαγών μεταξύ θυγατρικών του ομίλου, αυξήσεις κεφαλαίου και άλλες ενδοομιλικές συναλλαγές. Η δομή αυτή σύμφωνα με πολλούς είναι πηγή αυξημένου κόστους λειτουργίας αλλά και αμφισβήτησης του ύψους των αποτελεσμάτων, αφού συχνά τα επιμέρους αποτελέσματά τους και τα ταμειακά διαθέσιμα ενοποιούνται κατά 100%, σύννομα, πλην όμως δεν αντικατοπτρίζουν τα δικαιώματα μειοψηφίας που έχουν τρίτοι σε αυτές. Παράλληλα, καθώς ο όμιλος δραστηριοποιείται σε διεθνές επίπεδο και διενεργεί συναλλαγές σε συνάλλαγμα, είναι εκτεθειμένος σε συναλλαγματικούς κινδύνους από εμπορικές συναλλαγές σε ξένο νόμισμα. Αυτές αφορούν εισαγωγές ή εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών και από επενδύσεις σε χώρες του εξωτερικού.

Στο 1,6 δισ. διαμορφώθηκε το 2017 η αξία των εξαγωγών αλουμινίου και προϊόντων του

Οι ελληνικές εξαγωγές αλουμινίου και προϊόντων του αντιπροσωπεύουν περίπου το 5,6% των συνολικών εξαγωγών της χώρας το 2017. Ο κλάδος, ιδιαίτερα γνωστός και ανταγωνιστικός στις διεθνείς αγορές, σύμφωνα με την Ελληνική Ενωση Αλουμινίου είναι ο δεύτερος πιο εξαγωγικός κλάδος της χώρας με περίπου 1,610 δισεκατομμύρια αξία εξαγωγών, μετά τα ορυκτά καύσιμα, παρουσιάζοντας αύξηση κατά περίπου 16% σε σχέση με το 2016. Είναι επίσης, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο δεύτερος με το καλύτερο εμπορικό ισοζύγιο, περίπου 641 εκατομμύρια πλεόνασμα.

Η Ελληνική Ενωση Αλουμινίου εκτιμά πως το άμεσο μέλλον (2018-2019) για τη βιομηχανία αλουμινίου διαφαίνεται θετικό, εξαιρουμένων απρόβλεπτων συνεπειών από την επιβολή δασμών της τάξης του 25% στις εισαγωγές στις ΗΠΑ και των επιπτώσεων που αυτή μπορεί να επιφέρει στην παγκόσμια εμπορική ισορροπία. Ειδικότερα, εάν ανταγωνιστικές ασιατικές ή άλλες χώρες παραγωγής στραφούν στην Ευρώπη για να καλύψουν τις απώλειες πωλήσεων στις ΗΠΑ μπορεί να επηρεαστούν αρνητικά οι τιμές πώλησης.

Η αξία των συνολικών προϊόντων αλουμινίου που εξήγαγε η Ελλάδα προς τις ΗΠΑ το 2017 έφθασε τα 56 εκατομμύρια ευρώ, κλάσμα δηλαδή των συνολικών εξαγωγών. Στην εγχώρια αγορά πάντως αναμένεται περαιτέρω αύξηση της ζήτησης στον τομέα της οικοδομής λόγω οικιστικών έργων και του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον». Παράλληλα, στις διεθνείς αγορές παρατηρείται μια συνεχώς αύξουσα ζήτηση αλουμινίου στη βιομηχανία ιδιαίτερα στον τομέα των μεταφορών και σε μεγάλα οικιστικά έργα. Για την ικανοποίηση αυτής της αυξημένης ζήτησης δρομολογούνται νέες επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων, όπως αυτή της ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ. Οι επενδύσεις αυτές αφορούν τον εκσυγχρονισμό και την εγκατάσταση νέων μονάδων για παραγωγή προϊόντων αιχμής για τους κλάδους της πρώτης ύλης, της έλασης και διέλασης.

Οι πωλήσεις πρωτόχυτου και δευτερόχυτου αλουμινίου το 2017 παρέμειναν πάντως στα επίπεδα του 2016, αλλά με τις εξαγωγές να αντιπροσωπεύουν το 58% των πωλήσεων και να σημειώνουν αύξηση πάνω από 5% σε σχέση με το 2016. Οι πωλήσεις προϊόντων πρώτης μεταποίησης το 2017 σημείωσαν αύξηση κατά 4% σε σχέση με το 2016. Η εγχώρια αγορά απορρόφησε μόλις το 17% των πωλήσεων, σημειώνοντας όμως αύξηση κατά 6% σε σχέση με το 2016, ενώ οι εξαγωγές απορρόφησαν το 83% των πωλήσεων, αυξανόμενες και αυτές κατά περίπου 4%.

Οι πωλήσεις προϊόντων έλασης παρουσίασαν αύξηση κατά περίπου 3%. Η εγχώρια αγορά απορρόφησε το 13% των συνολικών πωλήσεων έλασης και σημείωσε αύξηση κατά περίπου 7% σε σχέση με το 2016.

Οι εξαγωγές αποτελούν το 87% των πωλήσεων και αυξήθηκαν και αυτές κατά περίπου 3%, ενώ κατευθύνθηκαν σε ποσοστό πάνω από το 50% στην αγορά της Δυτικής Ευρώπης. Η κύρια αγορά στην οποία απευθύνονται τα προϊόντα έλασης είναι η συσκευασία τόσο στην εγχώρια αγορά (65%) όσο και στις εξαγωγές με περισσότερο από 50%. Ο κλάδος της διέλασης αν και επηρεάστηκε αρνητικά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, λόγω της κατάρρευσης της οικοδομικής δραστηριότητας στην εγχώρια αγορά, σύντομα ανέκαμψε με τον δυναμικό προσανατολισμό των εταιρειών στις δύσκολες αγορές της Δυτικής Ευρώπης. Ως αποτέλεσμα οι συνολικές πωλήσεις προϊόντων διέλασης το 2017 σημείωσαν αύξηση κατά περίπου 6%. Η εγχώρια αγορά απορρόφησε το 27% των συνολικών πωλήσεων και σημείωσε αύξηση, ενώ οι εξαγωγές διέλασης που απορρόφησαν το 73% των πωλήσεων αυξήθηκαν κατά 6%. Και αυτές οι εξαγωγές κατευθύνθηκαν πάνω από 50% στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης. Η κύρια αγορά όπου απευθύνονται τα προϊόντα διέλασης είναι η οικοδομή τόσο στην εγχώρια αγορά (77%) όσο και στις εξαγωγές (40%).

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ