Γράμματα Αναγνωστών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γραμματα Aναγνωστων

«Θ’ αφήσετε επιτέλους ήσυχο το Θιάκι μας;»

Κύριε διευθυντά
Γέννημα και θρέμμα της Ιθάκης, νησί σύμβολο από τον μεγάλο μας ποιητή Κωνσταντίνο Καβάφη, αισθάνομαι την ανάγκη να... διαμαρτυρηθώ μέσω της εφημερίδας σας. Με την πρόσφατη επίσκεψη του κ. πρωθυπουργού και το διάγγελμά του, το πανέμορφο νησάκι μου «απέκτησε» πηχυαίους τίτλους σε πάμπολλα έντυπα με κάθε είδους ερμηνείες και απόψεις. Ας αφήσουν λοιπόν το Θιάκι μας όπως εμείς οι γηγενείς το αποκαλούμε φωτεινό και ήρεμο στα γαλανά νερά του Ιονίου, ώστε να αναπολούμε τα νεανικά μας αξέχαστα καλοκαίρια, όταν οι απανταχού Θιακοί ξενιτεμένοι με ασίγαστο πόθο αντίκριζαν το μοναστήρι της Παναγίας της Καθαριώτισσας και έκαναν τον σταυρό τους.

«Και καπνόν αποθρώσκοντα νοήσαι ης γαίης θανέειν ιμείρεται».

Σουζη Φερεντινου Μπορονκαϋ, Φιλοθέη

Φυσικές καταστροφές και το Υπερθεν

Κύριε διευθυντά
Κατά τον μητροπολίτη κ. Αμβρόσιο («Κ» 26.7.2018), η μεγάλη πυρκαγιά της Αττικής «ξεκίνησε από έναν κεραυνό στα Γεράνεια Ορη. Είναι καθαρό μήνυμα του ουρανού!». Τόνισε δε ότι «ο Αλέξης Τσίπρας και όλοι οι άλλοι άθεοι συνεργάτες του είναι υπαίτιοι της γενικής καταστροφής».

Με το ίδιο θεολογικό «σκεπτικό», παλαιότερα, ο μητροπολίτης Φλωρίνης Καντιώτης απέδιδε στις εκτρώσεις όλα τα δεινά της χώρας. Ομως, με αυτές τις θεολογικές ερμηνείες δεν έπρεπε να υπάρχουν σήμερα οι προτεσταντικές σκανδιναβικές χώρες –που διακρίνονται μάλιστα για το πνευματικό και βιοτικό επίπεδό τους– αφού οι άθεοι και αγνωστικιστές υπερβαίνουν εκεί το 85% του πληθυσμού!

Ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος, αναφερόμενος στον κ. Αμβρόσιο, δήλωσε σχετικώς («Κ» 26.7.2018), «ο Θεός είναι αγάπη. Δεν εκδικείται. Τα υπόλοιπα είναι προσωπικές απόψεις, έχουν όρια. Ο Θεός είναι αγάπη».

Είναι πασιφανές ότι τα φυσικά φαινόμενα –πυρκαγιές, πλημμύρες, κεραυνοί, σεισμοί, ανεμοστρόβιλοι, κατολισθήσεις, τσουνάμι κ.λπ.– δεν ερμηνεύονται με θεολογικούς όρους. Και οι φυσικοί νόμοι εκδικούνται όταν παραβιάζονται.

Πάντως, ο κ. Αμβρόσιος, και άλλοι ιεράρχες, που επικαλούνται τις εν λόγω ερμηνείες –τους έχω κατακρίνει δημόσια κατ’ επανάληψιν– είναι συνεπείς, πιστοί στο πνεύμα και στο γράμμα της Βίβλου. Οι θεομηνίες και οι καταστροφές τους πράγματι αποδίδονται στις αμαρτίες των ανθρώπων, ακόμη δε και στο προπατορικό αμάρτημα. Δυστυχώς δε αυτές οι εκτός λογικής απόψεις βρίσκουν ανταπόκριση μεταξύ των αδύναμων, φοβικών και εξαρτητικών ατόμων, ιδίως των αγράμματων, που λειτουργούν κυρίως με το θυμικό τους. Γι’ αυτό και αποδίδει η κατήχησή τους, από τα ιερατεία των διαφόρων θρησκευμάτων, που γίνεται κατά σύστημα από τη νηπιακή ηλικία. Επισημαίνω ότι οι εξαρτητικοί, από τη φύση τους, ανέρχονται σε 20%-30% των ανδρών και 30%-40% των γυναικών.

Οσοι δέχονται θεολογική ερμηνεία των φυσικών φαινομένων, υποεκτιμούν τους κινδύνους, εφησυχάζουν, δεν αναζητούν τα φυσικά αίτια και δεν λαμβάνουν τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα προς αποφυγήν ή περιορισμό των καταστροφών.

Το κυριότερο, όταν αντιμετωπίζουν ακρίτως τους φυσικούς νόμους, λειτουργούν, με την ίδια «λογική», γενικότερα. Αυτή, η άκριτη νοοτροπία επικρατεί και στην κοινωνική ζωή μας, π.χ. στις εκλογές, δημοτικές και βουλευτικές, με αρνητικά αποτελέσματα στη συμβίωσή μας. Οι υπερβολικοί μεταφυσικοί δογματισμοί (θέλημα Θεού, ο Θεός της Ελλάδας κ.λπ.), αντίθετα με τον ορθό λόγο, βλάπτουν επικίνδυνα την ομαλή λειτουργία σύγχρονης, ευνομούμενης πολιτείας.

Ο κ. Ιερώνυμος πάντως απέφυγε να εκφράσει άποψη ως προς τα φυσικά ή υπερφυσικά αίτια της πυρκαγιάς και τα συνακόλουθα, εύλογα ερωτήματα των πιστών - πολιτών, αναφορικά με τις εν λόγω «θεομηνίες».

Τα περί αγάπης, που ανέφερε, τα επικαλούνται βέβαια όλες οι περίπου 7.000 θρησκείες, δόγματα και αιρέσεις. Μονοπωλούν μάλιστα την αγάπη, μαζί με τη μοναδική - αλάθητη θρησκευτική αλήθεια τους, σε βαθμό που καταλήγει, ιστορικά ανέκαθεν, σε μίσος έναντι των πιστών άλλων θρησκευμάτων με όμοιες ιδεοληψίες. 
Εξάλλου, σε σειρά περικοπών της Βίβλου ο Χριστός κάνει λόγο περί μίσους αντί αγάπης, περί μάχαιρας αντί ειρήνης κ.λπ. Εκτεταμένες αναλύσεις μου επί σχετικών θεμάτων ιδεοληψιών και προβληματισμού δημοσιεύονται, ανελλιπώς από το 2005, στο περιοδικό «η δάφνη».

ΥΓ.: Μικρός στη Ναύπακτο, την περίοδο της Κατοχής με ανείπωτη ανέχεια και πείνα, πήρα μέρος σε πολλές ολονύχτιες προσευχές, γονυκλισίες και λιτανείες, σε ναούς με το χέρι του Αγίου Πολυκάρπου... για να βρέξει! Χώρια τα χαμένα τάματα, κεριά, λιβάνια και αγιάσματα σε σπίτια, καλύβια, στάνες και χωράφια από άκρη σε άκρη. Για να βρέξει, αλλά και για να φεύγουν τα κακά δαιμόνια σε μονιμότερη βάση! Οι ίδιες ιδεοληψίες, ωραιοποιημένες, καλλιεργούνται δυστυχώς μέχρι σήμερα, σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.

Γρηγορης Γ. Βαρελας, Οικονομολόγος, απόφοιτος Ινστιτούτου ΕDI της World Bank

Ο Λίνκολν, ο Πρώσος και η αξιοκρατία

Κύριε διευθυντά
Το μάθημα παραδίδει ο πρόεδρος των ΗΠΑ Αβραάμ Λίνκολν (1809-15.4.1865), ο νικητής του αιματηρού αμερικανικού εμφυλίου πολέμου (1861-1865), μεταξύ Βορείων και Νοτίων. Το αλίευσα ξεφυλλίζοντας, στην Παπαχαραλάμπειο Βιβλιοθήκη της Ναυπάκτου, την αθηναϊκή εφημερίδα ΑΛΗΘΕΙΑ, της 4.11.1865, κατά την οποίαν:
– Ιδού εις λόγος του Προέδρου Λίγκολν, περί ου πολλοί εκ του κοινού ασχολούνται. Εις αντισυνταγματάρχης Πρώσσος, καταδιωκόμενος υπό των ανηλεών δανειστών του, είχεν αναχωρήσει από της πατρίδος του και κατέφυγεν εις τας Ηνωμένας Πολιτείας, εκεί δ’ επέτυχεν ίνα εισαχθή παρά τω Προέδρω Λίγκολν· και επειδή ήτο νουνεχής, ο αρχηγός των Ηνωμένων Πολιτειών υπεσχέθη εις αυτόν να τον κατατάξη κατά τον βαθμόν του εις σύνταγμα τι του Ιππικού.

Ο αξιωματικός κατεθέλχθη, και, όπως περισσότερον συστήση εαυτόν, διεβεβαίου ότι ανήκεν εις μίαν των αρχαιοτέρων ευγενών οικογενειών της Πρωσσίας. «Ω! έσο ήσυχος», είπεν ο κ. Λίγκολν, «τούτο μήτε θα σας ωφελήση, μήτε θα σας βλάψη παρ’ ημίν».
– Στην Ελλάδα, 153 χρόνια μετά, αντί να κυριαρχεί η αξιοκρατία, κρατύνεται η πελατειακή αντίληψη...

Αντωνης Ν. Βενετης, Μοναστηράκι Δωρίδος

Η δολοφονία Λένον και οι αποφυλακίσεις

Κύριε διευθυντά
Η ανταπόκριση αναφέρει: «Για 10η συνεχή φορά απορρίφθηκε η αίτηση για αποφυλάκιση υπό όρους του Τσάπμαν, δολοφόνου του Τζον Λένον. Ο υπαίτιος είχε καταδικασθεί το 1981 σε ισόβια χωρίς δυνατότητα αποφυλάκισης πριν από την παρέλευση 20ετίας». Η δικαστική επιτροπή προέβη στην εξής δήλωση: «Αν και κανενός η ζωή δεν αξίζει περισσότερο από κάποιου άλλου ανθρώπου το γεγονός ότι αγνόησε παντελώς τον πόνο που αυτή του η πράξη θα προκαλούσε στην οικογένειά του αποτελεί μια πράξη αθλιότητας που προσβάλλει την υπόσταση της ανθρώπινης ζωής προκαλώντας μαρτύριο και πόνο σε πολλούς».  Τα ανωτέρω αποτελούν το καλύτερο φροντιστήριο για τον κ. Ν. Παρασκευόπουλο για να αντιληφθεί τι σημαίνει «ισόβια» στις πολιτισμένες χώρες.  Αναμένω με ενδιαφέρον απάντηση του τέως και του νυν υπουργού.

Γεωργιος Τρανταλιδης, Δικηγόρος, Πειραιάς

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ