ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο Ανδρέας Βουρλούμης περιμένει να τον ανακαλύψουμε ξανά στη Στοά Κοραή

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Φανή-Μαρία Τσιγκάκου, Παναγής Βουρλούμης και Αλεξάνδρα Παπαλεξοπούλου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Να πώς ορίζω την καλή ζωγραφική: όταν ένα έργο αποπνέει οντότητα, δημιουργεί αύρα μέσα στην οποίαν εισέρχεσαι, σε κάνει να παρατηρείς τις λεπτομέρειες, σαν να στέκεσαι μπροστά από ένα ανοικτό παράθυρο που καδράρει τον –έσω ή έξω– κόσμο. Οι ζωγραφικές συνθέσεις του Ανδρέα Βουρλούμη (1910-1999) έχουν ακριβώς αυτές τις (λίαν υποκειμενικές) προδιαγραφές. Γι’ αυτό μου αρέσουν τόσο οι φιγούρες, οι νεκρές φύσεις, τα εσωτερικά, τα αστικά και φυσικά τοπία του. Τα δεκάδες έργα του έλαμπαν στα προχθεσινά εγκαίνια της ατομικής του έκθεσης στον χώρο ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ της Εθνικής Ασφαλιστικής.

Αντικρίζοντάς τα σκέφτηκα ότι ο χαμηλών τόνων χαρακτήρας του τον κράτησε στην αφάνεια. Ευτυχώς, το εξαιρετικό αφιέρωμα που επιμελήθηκε η Φανή-Μαρία Τσιγκάκου μάς δίνει άλλη μία ευκαιρία να γνωρίσουμε αυτόν τον σπουδαίο ζωγράφο. Ο Βουρλούμης εργάστηκε ακατάπαυστα για πολλές δεκαετίες. Δοκίμασε τις δυνάμεις του σε πολλά πεδία –ακουαρέλα, παστέλ, σχέδιο και λάδι– με όπλο τη στέρεη γνώση του για τους μεγάλους καλλιτέχνες του παρελθόντος, τις τεχνικές τους από το Βυζάντιο έως τον Ρέμπραντ. «Ερχόταν συχνά στο Μουσείο Μπενάκη για να μελετήσει», έλεγε προχθές η ιστορικός τέχνης στα εγκαίνια. «Αν και καταπιάστηκε συχνά με θέματα ταπεινά, κατάφερε να τα αναδείξει. Για έναν καλό ζωγράφο το ζήτημα δεν είναι τι διαλέγει να απεικονίσει αλλά το πώς θα το αποδώσει. Είχε ως αφετηρία την εξωτερική πραγματικότητα αλλά κατάφερε να τη μεταμορφώσει και να τη μετουσιώσει σε εικαστικό γεγονός», συμπλήρωσε.


O εγγονός του ζωγράφου Ανδρέας, η αδελφή του Ειρήνη και η μητέρα τους Εντιάνα.

Η Φανή-Μαρία Τσιγκάκου, αναγνωρίζοντας από νωρίς τη μεγάλη αξία του Βουρλούμη, έχει εργαστεί ακαταπόνητα για να προβάλει τη –συχνά υποφωτισμένη– δουλειά του. Εκείνη είχε αναλάβει την επιμέλεια της μεγάλης έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη αλλά και ενός κομψού αφιερώματος για τις υδατογραφίες του πέρυσι στην Aίγινα. Με συστηματική προσέγγιση και καλή εικόνα του χαρακτήρα του καλλιτέχνη, τον οποίον είχε γνωρίσει από κοντά, έχει βάλει το δικό της λιθαράκι ενάντια στη λήθη.

Με μια σύντομη και μεστή ομιλία ο Παναγής Βουρλούμης, γιος του ζωγράφου, ευχαρίστησε από καρδιάς όλους όσοι συνέβαλαν στην έκθεση. Ως άτυπος οικοδεσπότης της βραδιάς υποδεχόταν στην είσοδο φίλους και γνωστούς που ήξεραν τον πατέρα του και εκτιμούσαν τη ζωγραφική του. Παρόντα ήταν όλα τα μέλη της οικογένειας: η σύζυγος του Παναγή, Εντιάνα, οι κόρες Ειρήνη και Υπατία, καθώς και ο γιος Ανδρέας Βουρλούμης. Παρόντα και τα εγγόνια, που έδιναν τόνο χαράς στη βραδιά. Πολύ σημαντικό ρόλο στη δημιουργία αυτού του «καταφυγίου» της τέχνης στη Στοά Κοραή έπαιξε ο Δημήτρης Παπαγεωργόπουλος. Με το συλλεκτικό του μεράκι και την τελειομανία του, κατάφερε να δώσει πνοή στον χώρο αυτόν της Εθνικής Ασφαλιστικής, που παρουσιάζει σε τακτά χρονικά διαστήματα αξιόλογες εκθέσεις. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 4/10.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ