ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

O ΑΔΜΗΕ συστήνει εταιρεία για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σαν έτοιμος από καιρό εμφανίζεται ο ΑΔΜΗΕ σε ό,τι έχει να κάνει με την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης. Δύο ημέρες μετά την απόφαση της ΡΑΕ για την ανάθεση του έργου, η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε ότι η εταιρεία προχωράει άμεσα στη σύσταση θυγατρικής εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV), με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 200 εκατ. ευρώ, κεφάλαια που, όπως αναφέρει, είχε διασφαλίσει από τον περασμένο Μάιο και αποτελούν μια επαρκή βάση για την κατασκευή και χρηματοδότηση της διασύνδεσης.

Δεσμεύεται επίσης για την περάτωση του έργου εντός του 2022 και ενημερώνει ότι έχει ήδη σημειώσει μεγάλη πρόοδο σε σειρά εργασιών για τις οποίες έχει ενημερώσει αναλυτικά και τη ΡΑΕ, όπως οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου, οι μελέτες χάραξης των οδεύσεων των γραμμών μεταφοράς και οι απαραίτητες προμελέτες χωροθέτησης. Εντός των ερχόμενων εβδομάδων μάλιστα αναμένεται να καταθέσει στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τη μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ενώ στο τελικό στάδιο βρίσκεται η μελέτη κόστους - οφέλους και η αναλυτική έρευνα βυθού. Ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση διατηρώντας ως φορέας του έργου το 51%, «περιμένει να δει εάν θα εμφανιστούν αξιόπιστοι εταίροι που θα διεκδικήσουν μειοψηφικά ποσοστά, καταθέτοντας τα ποσά που τους αντιστοιχούν στο αρχικό μετοχικό κεφάλαιο και σε κάθε περίπτωση δηλώνει ότι διαθέτει τη χρηματοοικονομική επάρκεια να έχει ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό στην υπό σύσταση εταιρεία».

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ο ΑΔΜΗΕ στην ανακοίνωσή του δεν κάνει καμία αναφορά στον μέχρι πρότινος συνεταίρο του στο έργο, τον ΕuroAsia – παρότι η ΡΑΕ με την απόφασή της αφήνει διάστημα τριών μηνών για συνέχιση των διαπραγματεύσεων, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο της υλοποίησής του όπως αρχικά είχε σχεδιαστεί.

Ο ΑΔΜΗΕ αναφέρεται μόνο σε πιθανή συνεργασία με άλλους διαχειριστές της Ευρώπης (έχει εκφραστεί ενδιαφέρον από τον διαχειριστή της Γαλλίας RTE και τον βελγογερμανικών συμφερόντων διαχειριστή Εlia), στους οποίους μάλιστα φροντίζει να υπενθυμίσει ότι η συνεργασία θα γίνει στη βάση του ήδη κατατεθειμένου κειμένου συμφωνίας μετόχων (SHA) που έχει συντάξει στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων που είχαν προηγηθεί.

Τόσο η κοινοποίηση της ετοιμότητας του ΑΔΜΗΕ για την κατασκευή του έργου όσο και τα έμμεσα πολλαπλά μηνύματα προς τους ενδιαφερόμενους επενδυτές είναι ενδεικτικά της θολής κατάστασης στην οποία εξακολουθεί να βρίσκεται το έργο, παρά την απόφαση της ΡΑΕ για ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ. Η ίδια η ΡΑΕ εξάλλου δεν αποκλείει πιθανές δικαστικές προσφυγές από τον EuroAsia, ενώ για την απόφαση της ανάθεσης στον ΑΔΜΗΕ έχει διασφαλίσει μόνο μια κατ’ αρχήν συναίνεση της Κομισιόν, η οποία είναι αναφανδόν υπέρ της υλοποίησής του ως PCI (έργο κοινού ενδιαφέροντος) και έχει ασκήσει σοβαρές πιέσεις να προχωρήσει η διασύνδεση της Κρήτης βάσει του αρχικού σχεδιασμού.

Η Κομισιόν έχει κάνει σαφές προς τη ΡΑΕ και έχει ενημερώσει σύμφωνα με πληροφορίες σχετικά και το γραφείο του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, ότι η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της διεθνούς ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου - Κρήτης, που έχει χαρακτηριστεί έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI) επισημαίνοντας τα οφέλη ως προς την έγκαιρη υλοποίησή του αλλά και τη διασφάλιση χρηματοδότησης. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Κομισιόν δεν έχει τοποθετηθεί επισήμως μετά την απόφαση της ΡΑΕ ανάθεσης του έργου στον ΑΔΜΗΕ.

Από πλευράς του ΑΔΜΗΕ πάντως ο διευθύνων σύμβουλος Μανούσος Μανουσάκης χαρακτήρισε ιστορική την απόφαση της ΡΑΕ καθώς, όπως είπε, δικαιώνει τη μεγάλη προσπάθεια που κατέβαλε ο ΑΔΜΗΕ να επιταχύνει τις διασυνδέσεις των νησιών. «Ο υπό δημόσιο έλεγχο διαχειριστής με την ανάληψη του ελέγχου του πιο σημαντικού έργου υποδομής που κατασκευάζεται αυτήν την περίοδο στην Ελλάδα, μιας από τις πιο σημαντικές διασυνδέσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη, γίνεται μια ακόμη πιο ισχυρή εταιρεία και παγιώνει την ηγετική του θέση στον κλάδο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Δεσμευόμαστε εκ μέρους όλων των εργαζομένων του ΑΔΜΗΕ ότι θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να διασυνδεθεί η Κρήτη με το ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς το συντομότερο δυνατό και ότι το έργο θα γίνει με τον πλέον αποδοτικό τρόπο, ώστε να μεγιστοποιηθούν τα ανταποδοτικά κοινωνικά του οφέλη», τόνισε ο κ. Μανουσάκης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ