ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΕΛΣΙΝΚΙ
Amos Rex, το νέο φινλανδικό παλάτι των τεχνών

Lasipalatsi. Στα φινλανδικά σημαίνει «γυάλινο παλάτι». Ετσι ονομαζόταν το πρωτοποριακό για την εποχή του 13.000 τ.μ. κτίριο που άρχισε να λειτουργεί στο κέντρο του Ελσίνκι –στην ομώνυμη πλατεία– το 1936. Περιελάμβανε κινηματογράφο, εστιατόρια, γραφεία και καταστήματα και, στα χρόνια που ακολούθησαν, αγαπήθηκε πολύ από τους ντόπιους αλλά και τους ξένους επισκέπτες. Δεν μπόρεσε όμως να νικήσει τον εχθρό όλων των οικοδομημάτων: τον χρόνο. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’90, οι Φινλανδοί είχαν αποκτήσει νέα αγαπημένα στέκια και το Lasipalatsi είχε σχεδόν εγκαταλειφθεί. Μέχρι που κάποιοι πήραν το ρίσκο να το μετατρέψουν ξανά σε παλάτι.

Το φιλόδοξο σχέδιο της ριζικής αναμόρφωσής του αποφάσισαν να υλοποιήσουν ο Δήμος του Ελσίνκι και το Konstsamfundet, το ίδρυμα που δημιούργησε το 1960 ο Αμος Αντερσον (1878-1961), εκδότης της Hufvudstadsbladet, της μεγαλύτερης εφημερίδας στη χώρα, και μαικήνας των τεχνών. Και, χάρη στον σχεδιασμό του αρχιτεκτονικού γραφείου JKMM, «γεννήθηκε» το Amos Rex, ένας εντυπωσιακός πολυχώρος. Ο δήμος παραχώρησε την έκταση και το ίδρυμα επωμίστηκε το κόστος που έφθασε τα 50 εκατ. ευρώ – έχει και την ευθύνη για τη λειτουργία του. Ο κινηματογράφος, χωρητικότητας 590 ατόμων, πλήρως ανακαινισμένος, άνοιξε τις πόρτες του, ολοκαίνουργιοι χώροι εστίασης και πολυτελή καταστήματα άρχισαν να λειτουργούν, το πάλαι ποτέ Lasipalatsi έγινε ξανά αξιοθέατο και προορισμός, η πλατεία γέμισε και πάλι κόσμο.

Αλλά το νέο τοπόσημο του Ελσίνκι περιλαμβάνει και μουσείο. Ο χώρος εξασφαλίστηκε υπογείως, ανάμεσα στην πλατεία και έναν παλιό σταθμό σταθμών λεωφορείων. Χάρη σε πολύμηνες εργασίες εκσκαφής και με την απομάκρυνση 13.000 κυβικών μέτρων βράχων, δημιουργήθηκε ένας ευέλικτος εκθεσιακός χώρος έκτασης 2.200 τ.μ. Το φυσικό φως μπαίνει στο μουσείο μέσα από πέντε τεράστιους φουτουριστικούς φεγγίτες που... ξεφυτρώνουν πάνω στην πλατεία. Το Amos Rex θα φιλοξενήσει έργα τέχνης από τη μεγάλη συλλογή του ιδρύματος αλλά και περιοδικές εκθέσεις. Η πρώτη («teamLab: Massless») μόλις εγκαινιάστηκε: μέχρι τις αρχές του 2019, οι καλλιτέχνες της teamLab από το Τόκιο θα παρουσιάζουν τις ψυχεδελικές ψηφιακές εγκαταστάσεις τους.

ΤΟΚΙΟ
Οι σταρ του ενυδρείου

Oύτε οι καρχαρίες, ούτε τα δελφίνια, ούτε οι φώκιες. Από τα σχεδόν 500 είδη θαλάσσιας ζωής που φιλοξενεί το Shinagawa Aquarium του Τόκιο, το μεγαλύτερο ενυδρείο της Ιαπωνίας, οι μέδουσες φαίνεται πως είναι το πιο δημοφιλές. Ισως γιατί για τους Ιάπωνες οι γνωστές μας τσούχτρες (με λίγα λιπαρά αλλά με υψηλή περιεκτικότητα σε χαλκό, σίδηρο και σελήνιο) αποτελούν και εκλεκτό έδεσμα: σούσι, σούπες, ακόμα και μπισκότα...

ΒΑΣΙΛΕΙΑ
Τα κορίτσια του Μπαλτίς

Τα περισσότερα μοντέλα του ήταν κορίτσια και νεαρές γυναίκες, σε πόζες συχνά αισθησιακές. Αυτοδίδακτος, άρχισε να ζωγραφίζει σε ηλικία 16 ετών και θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους του 20ού αιώνα. Ευτύχησε να δει έργα του να εκτίθενται στο Λούβρο. Στον Μπαλτάσαρ Κλοσόφσκι ντε Ρόλα, γνωστό ως Μπαλτίς, είναι αφιερωμένη η έκθεση στο Fondation Beyeler της Βασιλείας, που θα διαρκέσει μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Εδώ αρχίζει το μέλλον

Ενα μικρό τηλεκατευθυνόμενο σκάφος που καθαρίζει τη θάλασσα από πετρελαιοκηλίδες. Ηλεκτρικοί μύες πάνω σε... γιλέκο, που διευκολύνουν τις κινήσεις ηλικιωμένων. Σκληρός δίσκος μεγέθους κέρματος και χωρητικότητας 360 terabytes. Εκατό αντικείμενα και εφαρμογές, από θαυμαστά επιτεύγματα της νανοτεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης μέχρι προγράμματα για δορυφόρους, θα δει ο επισκέπτης της έκθεσης «The future starts here» στο μουσείο V&A του Λονδίνου. Από το μέλλον, που είναι ήδη εδώ.

ΠΟΤΣΝΤΑΜ
Εκθεση πολλών... Ρίχτερ

Ξεκίνησε την καριέρα του ως βαφέας σκηνικών. Το 1950 η αίτηση εισαγωγής του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Δρέσδης δεν έγινε δεκτή. Σήμερα, ο 86χρονος Γκέρχαρντ Ρίχτερ είναι ο μεγαλύτερος εν ζωή Γερμανός ζωγράφος και ίσως εκείνος με τη μεγαλύτερη επιρροή στον χώρο της τέχνης παγκοσμίως. Στα αφηρημένα έργα του, μια λιγότερο γνωστή πτυχή της δημιουργίας του, εστιάζει (μέσα από 94 πίνακες) η έκθεση του μουσείου Μπαρμπερίνι στο Πότσνταμ, πρωτεύουσα του Βραδεμβούργου. Εως τις 21 Οκτωβρίου.

ΡΩΜΗ
O φιλόσοφος της αρχιτεκτονικής

Ηταν μαθητής του Βάλτερ Γκρόπιους και του Φρανκ Λόιντ Ράιτ. Θεωρείται «φιλόσοφος της αρχιτεκτονικής». Αφιερωμένη στον πρωτοπόρο Ιταλό αρχιτέκτονα, ιστορικό και συγγραφέα Μπρούνο Τζέβι (1918-2000) είναι η έκθεση του μουσείου MAXXI της Ρώμης – στο έργο του αλλά και στην επιρροή που άσκησε στην ιταλική και την ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική, γενικότερα, από τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια μέχρι το τέλος του 20ού αιώνα. Εως τις 23 Σεπτεμβρίου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ