«Λιμνάζουν» τα προβλήματα στην Παμβώτιδα

«Λιμνάζουν» τα προβλήματα στην Παμβώτιδα

2' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εδώ και 7-8 χρόνια καθυστερεί η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για την προστασία της λίμνης Παμβώτιδας που θα έλυνε πολλά από τα χρόνια προβλήματά της. Οπως η ύπαρξη των αναχωμάτων Αμφιθέας και Ανατολής – Κατσικάς, που μετέτρεψαν τη λίμνη από οικοσύστημα σε κλειστή δεξαμενή υδάτων. Τα αναχώματά της στέρησαν εκατομμύρια κυβικά μέτρα καθαρών και δροσερών νερών των πηγών και απέκοψαν την επικοινωνία της με τους γεμάτους ζωντάνια υγροβιότοπους Ανατολής – Κατσικάς και Αμφιθέας, οι οποίοι αποτελούν τα φυσικά συστήματα αυτοκαθαρισμού της. Σημαντικό πρόβλημα αποτελεί επίσης η στάθμη της λίμνης που θα πρέπει, αφού γίνει μια σοβαρή και επιστημονική μελέτη, να αποφασισθεί πότε και γιατί θα ανοιγοκλείνει το θυροφράγμα.

Οι κύριες παραβάσεις που εντοπίζονται διαχρονικά αφορούν την παράνομη απόθεση απορριμμάτων, την απόρριψη ανεπεξέργαστων αστικών και βιομηχανικών λυμάτων, το παράνομο κυνήγι, τις επιχωματώσεις και την παράνομη αλιεία, ενώ άλλες παραβάσεις είναι οι εκχερσώσεις παρόχθιας βλάστησης, η ρύπανση από κτηνοτροφικά – πτηνοτροφικά απόβλητα, καθώς και οι παράνομες συνδέσεις αστικών υγρών αποβλήτων.

Για την επίλυση όλων αυτών των προβλημάτων ο Δήμος Ιωαννιτών με συμπαραστάτη την Περιφέρεια Ηπείρου έκανε πρόσφατα πρόταση στην κυβέρνηση για τη σύσταση δημοτικού λιμναίου ταμείου, το οποίο θα είναι υπεύθυνο για την αδειοδότηση των εργασιών που προτείνονται και για το «κυνήγι» των παραβατών.

Πάντως, ενώ όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, ύστερα από αλλεπάλληλες συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν με τον τότε αρμόδιο υπουργό κ. Π. Κουρουμπλή, συμφωνήσαν στη δημιουργία του ταμείου, ο προγραμματισμός μιας νέας σύσκεψης μέσα στο καλοκαίρι, αυτή τη φορά με τη συμμετοχή και άλλων δύο υπουργών, Περιβάλλοντος και Εσωτερικών, δεν πραγματοποιήθηκε πιθανώς λόγω των φονικών πυρκαγιών στο Μάτι ή και του ανασχηματισμού.

Υδατοδρόμιο

Η βασική αιτία που τα τελευταία χρόνια στερούνται τα Ιωάννινα ένα υδατοδρόμιο στη λίμνη Παμβώτιδα είναι η έλλειψη νομοθετικού πλαισίου για τη χωροθέτηση αποβάθρας σε οποιαδήποτε παραλίμνια περιοχή. Την ίδια στιγμή που στην ευρύτερη περιοχή κατατίθενται φάκελοι αδειοδότησης, όπως για τη Λευκάδα και το Μεγανήσι, και προχωρούν κανονικά οι διαδικασίες σε Κέρκυρα – Παξούς, φαίνεται πως χάνεται μια σημαντική ευκαιρία για την πόλη να συνδεθεί από αέρος με τα νησιά του Ιονίου και μάλιστα σε μια περίοδο που διαφαίνονται σημαντικά οικονομικά, τουριστικά και επιχειρηματικά οφέλη στην ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου και των νησιών του Ιονίου.

Η δημοτική αρχή των Ιωαννίνων έχει θέσει από την αρχή της θητείας της το θέμα του υδατοδρομίου στις εκάστοτε ηγεσίες του υπουργείου και τελευταία στον κ. Σπίρτζη προσπαθώντας να βρεθεί λύση που θα διασφαλίζει αφενός την προστασία του περιβάλλοντος και αφετέρου την ανάπτυξη υδατοδρομίου, που αναμενόταν να επιφέρει τουριστικό και, κατ’ επέκταση, οικονομικό όφελος.

Το Δημοτικό Συμβούλιο Ιωαννίνων, μάλιστα, είχε στο παρελθόν κρατήσει θετική στάση στο αίτημα εταιρείας υδροπλάνων, προτείνοντας αρχικά να γίνει η αποβάθρα στην περιοχή του Βοτανικού. Ωστόσο, κάποιοι δημοτικοί σύμβουλοι είχαν αντιδράσει δείχνοντας το Πέραμα ως καλύτερη λύση, ώσπου παρενέβη η Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, η οποία ακύρωσε επ’ αόριστον τα συγκεκριμένα σχέδια.

Λύση και σε αυτό το θέμα θα μπορούσε να δώσει το περίφημο Προεδρικό Διάταγμα για τη λίμνη, που θα καθόριζε τις δραστηριότητες σε αυτήν, όμως και αυτό παραμένει κλεισμένο εδώ και χρόνια στα συρτάρια των αρμόδιων υπουργών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή