ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Μακέτες» παραμένουν τα έργα της Κρήτης, ύψους 2 δισ. ευρώ

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

Ειδικά η καθυστέρηση για το αεροδρόμιο φαντάζει ανεξήγητη, ακόμα και για τα δεδομένα της περίφημης ελληνικής γραφειοκρατίας, καθώς υπάρχει προσωρινός ανάδοχος από τον Μάιο του 2017, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και του ινδικού ομίλου GMR, αλλά ακόμα δεν έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση παραχώρησης, η οποία θα χρειαστεί και κύρωση από τη Βουλή (κι ενώ ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2016).

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Διαστάσεις «μύθου» ανάλογου με έργα που χρειάστηκαν δεκαετίες για να σχεδιαστούν και να ολοκληρωθούν, όπως π.χ. η διεύρυνση της «Κακιάς Σκάλας» στον άξονα Ελευσίνα - Κόρινθος, τείνουν να αποκτήσουν πλέον δύο από τα πλέον εμβληματικά έργα στην Κρήτη, αλλά και συνολικά στη χώρα, ο περίφημος Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), ο οποίος εξαγγέλλεται από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι (Ηράκλειο). Πρόκειται για έργα ύψους 2 δισ. ευρώ (1,5 δισ. ο ΒΟΑΚ και 500 εκατ. ευρώ το αεροδρόμιο), για την υλοποίηση των οποίων έχουν καταγραφεί καθυστερήσεις δεκαετιών.

Ειδικά η καθυστέρηση για το αεροδρόμιο φαντάζει ανεξήγητη, ακόμα και για τα δεδομένα της περίφημης ελληνικής γραφειοκρατίας, καθώς υπάρχει προσωρινός ανάδοχος από τον Μάιο του 2017, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και του ινδικού ομίλου GMR, αλλά ακόμα δεν έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση παραχώρησης, η οποία θα χρειαστεί και κύρωση από τη Βουλή (κι ενώ ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2016). Πριν από περίπου ενάμιση μήνα, η σύμβαση έλαβε την έγκριση και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και πλέον βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Εν ολίγοις, στην Ελλάδα του 2018 απαιτούνται σχεδόν 18 μήνες για να υπογραφεί μια σύμβαση ανάθεσης έργου παραχώρησης, χωρίς να υπολογίζεται ο χρόνος για τη διεξαγωγή του ίδιου του διαγωνισμού. Η ιστορία του τελευταίου χρονολογείται ήδη από την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, πριν από τους οποίους εξαγγέλθηκε για πρώτη φορά το έργο. Χρειάστηκαν 11 αναβολές στη δημοπράτηση του έργου, έως ότου ο διαγωνισμός ξεκινήσει τελικά το 2014 για να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2016, με τα έργα να εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2019.

Πολύ περισσότερο θα χρειαστεί η έναρξη των εργασιών στον νέο ΒΟΑΚ, καθώς πρόκειται για έργο που δημοπρατείται χωρίς καν να έχει σχεδιαστεί, αφού, όπως αναφέρουν στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου, το υπουργείο Υποδομών έχει προτιμήσει, προφανώς για επικοινωνιακούς λόγους, να προκηρύξει το έργο χωρίς να έχουν γίνει οι μελέτες, ούτε καν η χάραξή του, τα οποία θα είναι ευθύνη του αναδόχου, υιοθετώντας το μοντέλο των μεγάλων οδικών αξόνων, που χρειάστηκαν πέντε χρόνια από την έναρξη του διαγωνισμού μέχρι την υπογραφή των συμβάσεων και άλλα εννιά μέχρι να ολοκληρωθούν... Σε σχετική ανακοίνωσή του, με αφορμή την επίσκεψη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στα Χανιά στα μέσα της εβδομάδας, ο βουλετής Ν.Δ. Λευτέρης Αυγενάκης επισημαίνει ότι «για τρία χρόνια η κυβέρνηση μιλάει για νέο σχεδιασμό του ΒΟΑΚ. Ανακοινώνει διαφορετικές διαδικασίες, διαφορετικό τμήμα του έργου και διαφορετικές προθεσμίες». Υπενθυμίζεται ότι σήμερα, έπειτα από πολύμηνες διαβουλεύσεις, ο ΒΟΑΚ έχει «σπάσει» σε τρία τμήματα. Το τμήμα Χανιά - Ηράκλειο, ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης, ενώ το τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη θα κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ, το ύψος της οποίας προσδιορίζεται σε περίπου 250 εκατ. ευρώ. Τέλος, το τρίτο τμήμα Νεάπολη - Αγιος Νικόλαος θα γίνει ως ένα τυπικό δημόσιο έργο.

Για τα δύο πρώτα τμήματα, ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί και ύστερα από δύο παρατάσεις, η πρώτη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 8 Οκτωβρίου. Πέραν των παρατάσεων, αλλαγές έγιναν και για τα δύο δικαιώματα προαίρεσης που διατηρεί το υπουργείο, ώστε να αναθέσει στον παραχωρησιούχο την εκμετάλλευση πρόσθετων τμημάτων, συνολικού μέγιστου μήκους 36 χιλιομέτρων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ